• Lenafena

Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40

Hej!

Fick mitt första barn när jag var 43 på 6e graviditeten (1 ivf+5 naturliga graviditeter). Min son blev till på naturlig väg. Nu blir jag 45 och märkte att jag var gravid igen (4+2) :)  Känns fantastiskt att det kanske blir ett syskon om allt går väl! Blev gravid 3 månader efter jag slutade amma också, men det gick inte vägen.

Förra fullgångna graviditeten åt jag trombyl 75 mg, så det blir det nog denna gången också för att vara på den säkra sidan. Annars inga andra hjälpmedel. Ska försöka gå ned i vikt, men får ta det när jag har inskrivningssamtalet om vi kommer så långt! Tänkte avvakta lite, har förlorat de andra innan v.10.

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • Lenafena

Tack för era grattis! Ja, om det inte funkar denna gången så tror jag att det blir p-piller sen. Kan inte tänka mig att genomgå en graviditet till och sen förlora barnet. Tyvärr vill min man inte adoptera, annars hade jag gärna gjort det! Vill ju gärna att min son ska ha ett syskon

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • Lenafena

Tack! Ja, vi har genomgått alla undersökningar man får på NÄL i Trollhättan, men med vår sons graviditet blev vi remitterade till överläkaren på gyn i Borås som undersöker just det här med missfall och små blodkärl - alltså ger blodförtunnande som ska hjälpa till. Jag gick bredvid hans undersökning eftersom jag redan börjat självmedicinera med albyl minor, så jag är inte med i statistiken, men det funkade ju för mig i alla fall :)  Vi fick också en massa extra ultraljud som var skönt att få så man känner sig lite tryggare. 

Ingen av oss har haft några fel konstaterade och jag har ju lätt för att bli gravid, men svårt att behålla. Kanske ska höra med BM om fragmin och cortison! tack för tipsen :)

• Lenafena

SIS79, för min del så var det så här att jag träffade min förra make när jag var 28 och jag hade inte haft varken längtan efter barn eller något längre fast förhållande innan det. Han var steriliserad efter två barn med förra frun så vi kunde inte få några tillsammans. Jag brydde mig inte så mycket om det eftersom hans barn är fantastiska och jag älskar dem som om de vore mina egna. Vi skildes 2008 och jag träffade min nuvarande man i mars 2010 och vi blev gravida första gången samma höst men det gick inte vägen. Först några graviditeter senare kom vår son 2012. Efter honom så var vår inställning att "blir det syskon så blir det" eftrrsom vi inser att våra chanser är små. Men nu när jag är gravid igen så hoppas jag verkligen att allt går bra och att det kikar ut någon i april nästa år. Man är inte äldre än man gör sig, så jag är säker på att även om jag är äldre än de flesta nyblivna mammor så har jag både erfarenhet, ekonomin och fysiken till att vara lika bra eller bättre än en ung mamma

Åldern är bara en siffra! Innan du är i vår ålder så förstår du inte att vi inte känner oss gamla

• Lenafena
    LinneaSvea skrev 2014-08-11 11:20:55 följande:

Grattis lenafena!!
    Underbart! det är sånt vi vill se mer av i tråden!! Stort grattis!! Gjorde du eller åt nu något speciellt för att lyckas!?

Tack! Nope, inget speciellt alls förutom att jag var helt ute och cyklade när det gäller äl. Var säker på att vi missat det eftersom min man hade ont i ryggen och vi inte kom till på rätt dagar. Trodde jag i alla fall ;) Är väldigt glad att jag hade fel och att han hade ryggont :)
  • Lenafena
    LinneaSvea skrev 2014-08-11 21:24:34 följande:

Hej Lenafena och storakarin, hur ska man göra då?? när ska man veta att man har ägglossning, hur var det för dig Lenafena, tog du tester?? ska man tempa, är det bättre, tacksam för alla tips!

Jag får väldigt tydliga ägglossningsflytningar - när man halkar med toapappret så är det ägglossningsdagar Min logik säger mig att det är äl när det är halkigt och simmarna får hjälp i 3-4 dagar men så är det tydligen inte för mig. Min äl är tydligen direkt efter detta! Har inte tagit andra tester mer än någon enstaka gång, men jag kände att det inte var för mig.
  • Lenafena

Tyvärr fick jag missfall för några veckor sedan i sjunde veckan. Men glädjer mig i allafall att kroppen fungerar och att jag kan bli med barn fortfarande. Vi kommer inte att försöka mer nu, men heller inte äta p-piller. Naturen får ha sin gång. Kanske att vi ger det ett halvår till innan vi stänger till helt... Vi fick ju en perfekt liten kille 2012 när jag var 43 så vi är väldigt nöjda och tacksamma ändå!

Så lite hopp för dig Hoppas03 iallafall, men ingen solskenshistoria tyvärr...

• Lenafena

Detta var sjunde missfallet, andra efter det att min son föddes. Konstigt nog så känns det inte så illa längre, jag blir mest förbannad på ödet som låter mig hoppas och sen drar undan mattan... Man låter det liksom inte komma nära en längre.

• Lenafena

Hej!

Jag var med här för några månader sedan men fick missfall ganska tidigt. Tro det eller ej, men det blev ett positivt test i tisdags på BIM+2! Vi har inte försökt pricka ÄL och jag trodde vi var tidigt ute sist gång, men tydligen inte ;)

Får se hur länge jag håller mig kvar i gruppen den här gången, är skeptisk men lycklig om det går hela vägen! BF 6 augusti och då fyller jag 46 en knapp månad senare... Ujuj... :D

• Lenafena

Jag har ingen aning om vilket AMH jag hade tyvärr, har inte mätt någonsin. Fast jag har inte haft problem att bli gravid, bara att behålla det. Det känns så himla märkligt, efter missfallet i augusti så sa vi att nu får det vara. Jag gav bort alla kläder och leksaker och vi slutade försöka. Båda var överens och det var ganska skönt att ha tagit beslutet. Ingen idé att skaffa p-piller i min ålder heller när oddsen närmar sig 0 för egna ägg när man passerat 45... Tjena

• Lenafena

Nu har jag testat med stickor varannan dag och det blir starkare och starkare markeringar :)  Kanske man har tur att någon vill stanna kvar den här gången! Förra graviditeten var det svaga markeringar, så där förstod jag att det inte skulle gå, men nu - hoppas hoppas :)  Tror jag avvaktar att prata med MVC tills jag närmar mig 8-9 veckor. Tänkte ta KUB och sen FVP för att se att allt är som det ska. Förra gången jag gjorde KUB fick jag 1:7, men det var inga problem visade det sig när vi tog FVP som tur var!

• Lenafena

Jotack, Ninotchka, det går ganska bra faktiskt :)  Går in i 9e veckan imorgon. Har haft lite rosa flytningar men ingen värk. Var hos BM idag och hon såg inga konstigheter och tyckte allt såg normalt ut. Sitter nu i telefonkö till gyn för att försöka få ett ultraljud så man kan lugna sig över julhelgen... Vi ska ta moderkaksprov och det blir ju ganska snart efter helgerna, så jag vill kolla att allt är grönt inför det. Vi hoppar över kub eftersom vi ändå kommer att få ett dåligt resultat pga min ålder och vikt.

Hur går det själv?

Svar på tråden Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40