• villsågärna38

Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40

Är 43 år och gravid i v 31 med lillasyster Har en dotter på 2 år som vi fick via ÄD och många års kämpande med både ivf och ÄD. Lillasyster har kommit till på naturlig väg trots att det skulle vara omöjligt enligt våra läkare. Har man omvända problematiken dvs relativt lätt att få första barnet men svårt med syskon så kan jag bara rekommendera äggdonation. Är ju ofta äggkvalitet som spökar isf. Vår dotter är det bästa som hänt oss och hon har från första sekund varit 100% min trots att det inte är mitt ägg. Vi ser det bara som en oerhörd gåva att vi fick ett ägg av någon som ville hjälpa. Kram och stort lycka till!

• villsågärna38
    weeme skrev 2014-07-31 20:19:21 följande:

Jag har nu varit på UL och det var som jag befarade. Inget liv i magen längre. Såklart förkrossad och sååå trött på allt.

Beklagar din förlust! MA är fruktansvärt. Stora kramar
  • villsågärna38
    Hoppas03 skrev 2014-08-02 20:22:28 följande:

Helt  otroligt att du nu är gravid på naturlig väg! Stort grattis! Dig kommer jag ihåg du tipsade mig om att ta trombyl och progesteron i min andra tråd någon 40+som tillslut fått barn efter 4 missfall på raken och som du vet fick jag tillslut en liten  prins, Nu kämpar vi för att få ett litet syskon,

Ja verkligen underbart att det gick vägen för er och att ni fick er lille son!! Hoppas att det ska gå vägen med syskon nu också. I vårt fall så är det visst ett medicinskt under att vi blev gravida, första ggn på naturlig väg på 9 år!! Det enda vi gjort annorlunda är att vi båda började med lchf ett halvår innan. Min man för att gå ner några kg och jag för att jag märkte att jag mådde så bra utan socker och en massa snabba kolhydrater. Vet inte om det påverkat men det var inte första gången min bm på mvc hörde om en liknande historia sa hon så vem vet... Sen kan det ju även påverka min fertilitet att jag fött barn såklart. Blev gravid 6 mån efter att jag slutade amma. Kram och stort lycka till!!
  • villsågärna38
    SIS79 skrev 2014-08-03 10:18:52 följande:

En ärlig undran?

Hur tänker ni som skaffar barn efter 40? När barnet är vuxet är ni pensionärer - känns inte det otäckt?

Ni kommer knappast att kunna finnas som ett stöd till era vuxna barn för då är ni antingen döda eller på ålderdomshemmet. Att bli mormor/farmor kanske ni hinner med men era barnbarn kommer inte komma ihåg er.

Jag tycker själv det är nog hemskt att jag var 30 när min yngsta föddes - känns som att jag är en urgammal mamma till honom.

Är den biologiska klockan så stark att dessa saker inte spelar någon roll eller vad är det som driver er?

Jag menar inte att fördöma utan jag har alltid bara undrat men inte haft någon att fråga.

Ja du, svårt att ta ditt inlägg på nåt annat sätt än fördömande. Du går stå för dina livsval så står jag för mina.
  • villsågärna38
    Klaramara skrev 2014-08-04 08:25:40 följande:

Hej,

Har läst igenom hela tråden och pendlar mellan hopp och förtvivlan. Jag är 43 och fyller 44 och hoppas fortfarande på att bli gravid. Vi har försökt ett par år men inget händer. Kanske en märklig fråga men äter någon av er som lyckats särskild mat eller något kosttillskott? P.s Stort Grattis till er alla som lyckats - vi andra får väl stötta varandra d.s 

Har ni gjort utredning? Ivfer? Äggdonation kan ju vara ett alternativ om äggstocksreserven håller på att ta slut t ex vilket är vanligt om man är över 40. Vi åt lchf innan jag blev gravid på naturlig väg i januari men vet inte om det påverkat. Kram och lycka till!
  • villsågärna38
    Iselin skrev 2014-08-04 12:03:30 följande:

Mm, japp, när man är 60-65 så dör man automatiskt och de som lever ändå får sitta på ålderdomshem. Otäckt är vad det är

• villsågärna38
    Klaramara skrev 2014-08-04 12:46:02 följande:

Nej inget av det faktiskt. Helt ärligt så känns det jobbigt att gå till läkaren  efter att den förra sa till mig "det förstår du väl i din ålder". Blev så ledsen att jag på något sätt stängde av. Men nu när jag läser denna tråden och inte minst hör din fantastiska berättelse så tändes på något sätt ett hopp igen :) - Jag tror jag börjar med lchf idag.. Tack och kram och lycka till, till dig nu i dessa spännande tider!!

Skönt att jag kunde väcka lite hopp men tog nio år för oss att bli gravida på naturlig väg. Har en dotter på två via äd, hon är det bästa som hänt oss förutom lilla bebben i magen. En helt underbar prinsessa! Hade jag varit du hade jag åkt till Riga och gjort ÄD. Kika in i den tråden, där finns mycket klokskap och råd från kvinnor både över och under 40. Framför allt är det många som får barn Kram
  • villsågärna38
    ursula skrev 2014-08-04 13:08:36 följande:

Vilken goja

Mor var 45 när jag föddes och hade ett bra liv till hon dog 96 år gammal

Hon blev mormor när hon var 69 och fick uppleva barnbarnen i 27 år

Hon var barnvakt åt mina 2 barn så gått som dagligen

hon fick till och med träffa ytterligare en generation under några år

Själv är jag över 60 och passar ofta mina barnbarn och vabbar i istället för mina barn

Heja! Min farmor blev 100 Kram
  • villsågärna38
    weeme skrev 2014-08-04 12:47:33 följande:

Tack för sympatin! Jag väntar fortfarande på att på något sätt bli "av med det"...

Grattis till dig!!

Nä men fy va jobbigt. Hjälper de dig inte på gyn? Skrapning eller medicinsk abort/tabletter? Kram
  • villsågärna38
    Lenafena skrev 2014-08-05 11:45:31 följande:

Hej!

Fick mitt första barn när jag var 43 på 6e graviditeten (1 ivf+5 naturliga graviditeter). Min son blev till på naturlig väg. Nu blir jag 45 och märkte att jag var gravid igen (4+2) :)  Känns fantastiskt att det kanske blir ett syskon om allt går väl! Blev gravid 3 månader efter jag slutade amma också, men det gick inte vägen.

Förra fullgångna graviditeten åt jag trombyl 75 mg, så det blir det nog denna gången också för att vara på den säkra sidan. Annars inga andra hjälpmedel. Ska försöka gå ned i vikt, men får ta det när jag har inskrivningssamtalet om vi kommer så långt! Tänkte avvakta lite, har förlorat de andra innan v.10.

Grattis till plusset Har de utrett vad dina missfall beror på? Kanske ska be om Fragmin också och kanske progesteron el cortison? Jag kördebåde Trombyl, fragmin och Prednisolon (cortison) då jag var gravid med min dotter (ÄD) och även nu då ett under skett igen (naturlig grav vid 43, är i v 32). Har dock en annan historik än dig men tänkte att du kanske hade någon bra gyn som kan hjälpa dig med så många mf/MA i bagaget? När man är äldre kan ju tidiga MA/mf både bero på blodproppar/dålig blodcirkulation i moderkakan, progesteron eller ett för aktivt immunförsvar som stöter bort embryot. Därför jag tog både blodförtunnande och cortison. Stor kram och lycka till!
  • villsågärna38
    Iselin skrev 2014-08-09 02:38:21 följande:

Kan du inte göra en egen tråd och fråga om det då? :) Som du själv skriver kan till och med ett barn dö. Trots det finns det friska 100-åringar här i världen.

Precis! Det här är då inget jag har lust att diskutera i den här tråden.
Svar på tråden Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40