• SIS79

Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40

En ärlig undran?

Hur tänker ni som skaffar barn efter 40? När barnet är vuxet är ni pensionärer - känns inte det otäckt?

Ni kommer knappast att kunna finnas som ett stöd till era vuxna barn för då är ni antingen döda eller på ålderdomshemmet. Att bli mormor/farmor kanske ni hinner med men era barnbarn kommer inte komma ihåg er.

Jag tycker själv det är nog hemskt att jag var 30 när min yngsta föddes - känns som att jag är en urgammal mamma till honom.

Är den biologiska klockan så stark att dessa saker inte spelar någon roll eller vad är det som driver er?

Jag menar inte att fördöma utan jag har alltid bara undrat men inte haft någon att fråga.

• SIS79

Det var verkligen inte menat att vara fördömande eller komma med pekpinnar.

Min mormor fick min mor när hon var 45. Hon dog vid 68 års ålder - när mamma var 22. Inte helt ovanligt att folk dör i förtid. Min mamma fick mig när hon var 34. Jag fick mitt första barn när jag var 21 och tack vare detta har min mor och far hunnit vara mormor och morfar innan de blev gamla. Pappa dog vid 60 års ålder men hade ändå fått vara morfar några år iaf. Mamma är nu så vimsig så barnvakt eller psykologiskt mammastöd går bort.

Jag vet att livet inte alltid blir som man vill. Jag har även förlorat ett av mina barn.

Men jag är nyfiken på hur NI resonerar - jag har gjort mina livsval för att ge mina barn större chans att ha pigga mor och far-föräldrar. Hur fungerar ni - var det omständigheterna som orsakade det eller är det medvetna val?

Förlåt om jag trampat på någons tår, det var aldrig min mening.

• SIS79
    Iselin skrev 2014-08-09 02:38:21 följande:

Kan du inte göra en egen tråd och fråga om det då? :) Som du själv skriver kan till och med ett barn dö. Trots det finns det friska 100-åringar här i världen.

Visst kan jag göra det men fullt så intresserad är jag inte. Lustigt bara att det enda DU diskuterat i den här tråden är mina inlägg.

Alla ni andra - Lycka till med era bäbisar. Jag tar mina obekväma frågor och drar vidare.
  • SIS79

LenaFena

Grattis till underverket och hoppas det får sitt syskon.

Jag hoppas verkligen att det där du sa att man inte är äldre än man känner sig inte stämmer - då är jag nämligen 85 år idag. ;)

Svar på tråden Någon 43 åring eller äldre om lyckats bli gravid m syskon och därmed fått två barn efter 40