• Lillame21

Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring

Hej Nu är det så att min sån och jag skall göra en beställning från adlibris.se på barnböcker till oss/han. Han är född i jan-11 och är därför lite mer än 1,5år. Han har bättre grovmotorik, än finmotorik. Skulle därför vilja hjälpa han lite med den här biten, genom trevlig läsning. Tillhör själv den generationen som var först ut med att läsa bl.a. boken "knacka på" och Alfons, då debuten var kring mitt födelseår. Har inte så mycket koll på andra nyare böcker då det inte riktigt varit aktuellt förens nu. Han har även fått gå med i två bokklubbar, Goboken och Barnens bokklubb. Goboken har vi endast valt att ta emot startpaketet hittills, då böckerna inte verkat roliga och vi har avbeställt. Av Barnens bokklubb skall vi denna månad få Pettson och Findus nya som vi tackat ja till. Hur såg/ser det ut med favoritböcker hos era barn i denna ålder? Kan ni rekommendera !?

• Svar på tråden Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring
  • Lillame21

Hej kan nu säga att jag nyss lagt en beställning. Blev 3 Alfons , 1 bu och bä, 1 Max. Fortsätt gärna tipsa

• AnAngel

Dottern älskade alla olika max böckerna i den åldern och Hoppe & Flopsy!

• norrlandsflicka

Min dotter är lika gammal. Hennes favorit är Max. Även "kännaböcker" och djurpekböcker. Sonen gillade Buffalo för de minsta, Ellen och Olle och Totte i den åldern.

• sina

Min dotter älskade också Vem-böckerna i den åldern. Och den andra serien av Stina Wirsén, om de små brokiga - särskilt "Bang!" som går ut på att banka och stampa och allmänt föra oväsen. Allt av Anna-Klara Tidholm var också älskat.

Alfons börjar hon gilla nu, när hon snart blir tre

• Kaffegalningen

Jag älskar Vem?, men sonen gillade dem först vid 2-3 år (de är ju för barn upp till tre). Min tolkning är att de böckerna är jättebra för barn som kommit lite längre i sin utveckling och kan börja förstå handlingen på ett annat sätt än ett litet barn som är mer fokuserad på bilderna och lässtunden i sig. Jag kan såklart ha fel men de barn på jobbet som gillat de bäst (förskollärare) är just de här barnen som gått vidare från andra enkla böcker och som lever sig helt in i handlingen (och känner igen sig?)

Bu och Bä är ju så tråååååkiga att läsa Det lilla huset, Halvan och Knacka på är favoriterna på mitt jobb. Pettson orkar varken jag eller min fyraårig läsa hela, mysiga böcker men för mycket text.

• Teodorra

Knacka på, Varför då och Hitta på är toppen böcker som gillas här hemma.

• Bräckehäxan

Tippen är en väldigt mysig serie för mindre barn. Min son har älskat den vi har, köpt på loppis. Men såg nu för ett tag sen att det kommer flera stycken i en ny utgåva! Kolla in!!

• brokig

Min son är född april -11 och våra favoriter just nu är:

Hej Dino och Titta bilar av Sarah Sheppard
    Max-böckerna av Barbro Lindgren
    Böckerna om  Vilma
    Böckerna om grisen Benny
    Böckerna om Lalo, Binta och Babo mfl
    Böckerna om Ingrid av katerina Janoch
    Pino-böckerna
    Jag älskar, Manne av Pija Lindenbaum

Sen är min son väldigt förtjust i ljudböcker med fordon men de gillar jag själv inte särskilt mycket...

Vi har precis haft Gittan-premiär ikväll också och det gick faktiskt toppen till min glädje

Svar på tråden Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring