Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

har kursledare inom studieförbund ersättning???

japp det har man men en skitkass sådan. Jag var lärare inom medborgarskolan en tid och för en hel termin med engelskakurs en kväll i veckan fick jag väl en sisådär 800 kr efter skatt ....för hela kursen!! Nu var det ju några år sedan så det har säkert gått upp lite men man fick iaf på den tiden ersättning för en full kurs och ersättningen betalades ut först när kursen var slut.

Visst var det kul men det lönade sig inte för mig iaf då jag hade en bit att åka för varje kurstillfälle..

ett tips är väl att ringa till de olika förbunden och fråga...

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (lärare) skrev 2012-09-07 22:18:02 följande:
    Jo, men jag ville kolla läget lite i fall om det inte alls finns någon ersättning och jag skulle verka girig...
    sen är det en sak till..de flesta studieförbund har sina fasta lärare och tar bara in nya om det är något nytt ämne, det är skitsvårt att komma intill...lite surt om man är sugen att testa på. Det tog ett bra tag innan jag fick en chans och då var det i en grannort med resor som påföljd då.
    Har för mig att man får ett par hundringar per kurstillfälle, tror jag fick 120 "på den tiden" och det är ju ett gäng år sedan.

Men ring dem och säg att du är intresserad att börja undervisa, nu är det ju helt fel tid för alla kurser har ju i stort sett startat upp- och de som inte har startat redan har ju iaf lärare men till vårterminen kanske du kan komma intill. Beror ju lite på vad du undervisar i men klassiska skolämnen vet jag är svårt. Jag hade ju engelska som "mitt ämne" men i den lilla ort där jag bodde fanns det kanske 10 st som undervisade i det bara på Medborgarskolan, många pensionärer leder kurser inom studieförbunden som lite extrajobb.

Har du idéer själv för ämnen att hålla kurser i så brukar det vara välkommet men som sagt så är ju programmet för denna termin redan klart och ute.. Lycka till
  • slemtorsk i din bralla
    Tjenixen skrev 2012-09-07 22:22:49 följande:
    Det måste bero på olika studieförbund i sådana fall för dom jag vet får ingen ersättning för sitt jobb..

jag vet att vi som är kursledare för hundkurser på tex. brukshundklubben får ingen ersättning.. 
     brukshundsklubben är ju inget studieförbund till att börja med.

• slemtorsk i din bralla
    Joual skrev 2012-09-07 22:25:44 följande:
    Det finns ett riktmärke för arvoden som är 140 kr/studietimmen under 2012. Men man kan ha både mer och mindre. Jag vet ledare som får betydligt mer än så, kan jag säga. 

oj.. då har det inte gått upp mycket.. för det var 120 när jag jobbade.. och det var före år 2000 ...eller så hade jag mycket ersättning vilket jag betvivlar då det var min första kurs. Jag hade iofs gedigen utbildning själv i grunden men att det skulle dra upp min ersättning så mycket....nää det finner jag otroligt
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (lärare) skrev 2012-09-07 22:35:28 följande:
    Tack för era snabba svar! Det känns inte aktuellt riktigt än för mig eftersom yngsta barnet fortfarande ammas. Men jag tror att det skulle vara en bra erfarenhet för mig om inte annat, att lägga upp planering för en kurs och inte massor. Att leda en grupp och inte flera stora klasser på en gång. Jag ska definitivt ta kontakt med förbunden på min ort, framåt våren, och se vad det leder till.

Kanske jag ska börja med att gå en kurs som deltagare först för att se upplägget...  Glad
    tänk på att om du funderar på att leda en kurs i vår så är det läge att kontakta förbunden så snart som möjligt för programmen för våren kommer ju ut redan i november...iaf här i mina trakter..
  • slemtorsk i din bralla
    Joual skrev 2012-09-07 22:36:47 följande:
    Det tillkommer ju ofta bilersättning och annat. Sen finns det också ledare som förhandlar till sig ersättning för sin förberedelsetid (vilket jag tycker är är högst rimligt). Då blir ju timarvodet på papperet högre än 140 kr/tim. 
    jag hade inga ersättningar för resor alls kollade precis och det var 1998 jag var kursledare till 120 kr i timman.. var kanske rätt bra då iaf eller?
  • slemtorsk i din bralla
    Joual skrev 2012-09-07 22:43:39 följande:
    Stämmer bra. Hos oss har vi en deadline för att spika vårens kurser den 15 oktober. Sen ska ju allt finslipas och layoutas och tryckas, så att det är ute i tid före jul. Så det är klokt att höra av sig redan nu om man är intresserad av att leda en kurs under våren. 

Det kan också vara bra att veta att studieförbunden har olika profil. Beroende på vilket ämne du är intresserad av så finns det studieförbund som är mer och mindre intresserade av dina tjänster. Vissa är såklart poppis överallt, men det finns ofta profiler utifrån vilka medlemsorganisationer som står bakom studieförbunden. Folkuniversitetet har ofta språkutbildningar. Studiefrämjandet har brukshundskurser, jägar- och skepparexamen osv. 

Ursäkta ts om jag spammar din tråd, jag blir bara så fascinerad över att få nytta av mina yrkeskunskaper här på FL. Tror det är första gången  
    Det är ju superbra att det finns någon med väldigt bra och aktuella insider-fakta

Har lite funderingar på att börja undervisa på fritidsbasis igen men det får bli om några år när min bebis är född och lite större.
  • slemtorsk i din bralla
    Joual skrev 2012-09-07 22:49:18 följande:
    Det var ett riktigt bra arvode för 1998. Jag gissar att man då räknade in både bilersättning och förberedelsetid i ditt timarvode. Så gjorde man ofta förr. Idag skiljer man nästan alltid på arvode, materialersättning och reseersättning (av skattetekniska skäl). 

Ett hypotetiskt exempel: Om jag t ex har en ledare för en kurs i silversmide så kanske hon får 140 kr/tim i grundlön. Kursen är på 20 studietimmar. Hon förhandlar också till sig ersättning för 5 förberedelsetimmar, reseersättning (skattefritt ca 19 kr milen) samt ersättning för materialutlägg (mot kvitto). Då får hon rese- och materialersättningen separat. Hon får lön för 25 timmar x 140 kr = 3500 kr. Men eftersom 5 av dessa är förberedelsetid som inte kan redovisas på cirkellistan, så räknar jag istället upp hennes lön så att den blir 175 x 20 tim = 3500 kr. Låter kanske lite krångligt, men jag vet att många (dock inte alla) studieförbund gör så. 
    nää hade ingen bilersättning eftersom jag då (som nu) inte ens hade körkort Möjligen om det var någon ersättning för busskort men det betvivlar jag.. Jag hade en annan kurs också parallellt och den var i samma stad och där hade jag samma ersättning...Jag skrev timrapport bara på de timmar jag hade kursen- ingen förberedelsetid alltså...MYCKET underligt måste jag säga men jag ska inte klaga då rå

Känns ju lite snöpligt att om jag skulle börja undervisa idag igen inte få så mycket mer än då*S* Men det är ju inet så att man gör det för att leva på utan för att det är roligt faktiskt.
Svar på tråden har kursledare inom studieförbund ersättning???