Anonym (lärare) skrev 2012-09-07 22:18:02 följande:
Jo, men jag ville kolla läget lite i fall om det inte alls finns någon ersättning och jag skulle verka girig...
sen är det en sak till..de flesta studieförbund har sina fasta lärare och tar bara in nya om det är något nytt ämne, det är skitsvårt att komma intill...lite surt om man är sugen att testa på. Det tog ett bra tag innan jag fick en chans och då var det i en grannort med resor som påföljd då.
Har för mig att man får ett par hundringar per kurstillfälle, tror jag fick 120 "på den tiden" och det är ju ett gäng år sedan.
Men ring dem och säg att du är intresserad att börja undervisa, nu är det ju helt fel tid för alla kurser har ju i stort sett startat upp- och de som inte har startat redan har ju iaf lärare men till vårterminen kanske du kan komma intill. Beror ju lite på vad du undervisar i men klassiska skolämnen vet jag är svårt. Jag hade ju engelska som "mitt ämne" men i den lilla ort där jag bodde fanns det kanske 10 st som undervisade i det bara på Medborgarskolan, många pensionärer leder kurser inom studieförbunden som lite extrajobb.
Har du idéer själv för ämnen att hålla kurser i så brukar det vara välkommet men som sagt så är ju programmet för denna termin redan klart och ute.. Lycka till