Inlägg från: Wallskan |Visa alla inlägg
  • Wallskan

Hur funkade övergången sond–amning?

Förstår att du känner att det är läskigt - jag kände likadant!

Låter som att hon äter lite ofta. Vår hemsköterska sa att det tar ca 2 timmar för brösten att fyllas till ca 75% så kanske har det inte hunnit "fyllas på" ordentligt mellan amningarna?

Min son ammade också till en början i ca en timme men sköterskan sa att då får han egentligen inte i sig mer än om han ammat typ 20min eftersom brösten tömts, det där är liksom bara snuttande på tomma bröst - särskilt då det blir så kort mellan amningarna och brösten inte hinner "fyllas på". Det vi gjorde då var att jag ammade i ca 15-20 min och sedan fick han motsvarande det han fått i sonden på flaska, inga problem alls att varava så! Vi gav honom också ett helt mål på flaska/dygn för att hjälpas åt lite min man och jag. Kändes jätteskönt att göra så för då hade man lite koll på att han faktiskt fick i sig något. Gör så lite då och då nu också (har varit utan sond i 2,5 vecka) och det har inte påverkat amningen i övrigt tycker jag, känns bara som ett bra komplement. Jag pumpar så det är min mjölk han får. 

Kan också nämna att då vi gick över från sond till helamning så tycker jag att det var på samma sätt som du beskriver; han dippade lite, var trött och inte alls lika på bröstet så att säga. Dock gick han upp i vikt men bara lite. Vår sköterska sa att det var vanligt att de stannade av i viktuppgång eller tom gick ner när man drog sonden men att det ska vända sen, vilket det också gjorde! 
    Lycka till! 

Svar på tråden Hur funkade övergången sond–amning?