• amorosa

Hur lär sig barn krypa?

Är det verkligen normalt att bebisar ställer sig i plankan, och t o m typ i yogaställningen "hunden" innan de lär sig krypa?? Det ser inte rätt ut!    Ibland sätter hon ner knäna och står och vaggar lite, men från "hunden" bara dunsar hon ner på sidan ibland när hon tappar balansen, och då blir hon ju ledsen så klart... Förstår inte varför hon ska göra det så svårt för sig...

Har bara läst att barn oftast först ålar sig fram innan de kommer upp på knän, men här ålas det inte alls... Däremot trycker hon sig bakåt med händerna, när hon ligger ner helt på mage.  

www.baby-langtan.bloggplatsen.se ♥Alice föddes 2012-02-08♥ På 7:e ivf-försöket gick det!
  • Svar på tråden Hur lär sig barn krypa?
  • Annelie 76

Helt normalt. De där yogaliknande grejjerna gjorde min son innan han började gå. Hon övar balans och tränar muskler på det här viset, hur ska hon annars göra hade du tänkt?

• Flickan och kråkan

Det låter väl fullständigt normal. Min äldsta gjorde på sitt sätt dock. han satt, satt, satt och satt lite till utan minsta tendens att försöka ta sig någonstans på något vis. Så en dag så kröp han iväg från sittande. Han hade aldrig stått i krypposition innan. Han hade nog tänkt på det länge dock . Lillebror körde den klassiska vägen - kämpa, kämpa, kämpa via ål och ta sig upp i krypposition och stjälpa, och drutta på näsan och allt som hör därtill .

• Vinterankan

Alla gör olika. Inget av mina barn är ålare. Första barnet började med att hoppa fram som "masken" i breakdance och övergick sedan till att krypa med helt raka ben. Andra barnet kör ner huvudet i backen och rumpan upp i vädret och skjuter på med benen. Fast han är inte 4 månader ännu så jag får se hur det blir när krypandet kommer igång lite bättre. Men det är i alla fall två helt olika tillvägagångssätt som de har haft.

• Sofie 158

Min son ålade aldrig. Han stod på alla fyra och även så du beskriver om yoga positioner och fattade inte hur han skulle göra. Men till slut så :)

• amorosa

Haha! Kul att höra hur olika barnen gör! Men hon är alltså inte helt off, och det är ju skönt! Spännande att se hur lång tid det tar innan hon kommer framåt!

Tack för svaren! 

www.baby-langtan.bloggplatsen.se ♥Alice föddes 2012-02-08♥ På 7:e ivf-försöket gick det!
  • Björckan

Min son hoppade också över ålandet. Han ställde sig på händer och knän och stod och gungade. Sedan kastade han sig ner på mage för att försöka komma framåt. Det såg inte klokt ut Skrattande

Men rätt som det var ramlade poletten ner så att säga och krypandet var ett faktum. Samma dag han lärde sig att krypa lärde han sig också att ställa sig upp. Så vi gick från att ha ett barn som inte kom åt något och inte flyttade sig från där man satte honom, till ett barn som kunde ta sig överallt och kom åt allting från höfthöjd och nedåt ungefär.Förvånad

• EEJ

Min dotter kröp eller ålade aldrig innan hon gick vid ganska precis 1 år.. Hon lärde sig gå först och sen krypa.....

Svar på tråden Hur lär sig barn krypa?