• Anonym

Fängelse m.m...

Jag och min exman ligger just nu i skilsmässa och han har sen han flyttade ut (i november) bott hos olika kompisar osv.

Vi har haft barnen varannan vecka i ca 1 månad nu och det har fungerat bra men de har varit extremt trötta första dagarna de sover hos mig. Och nu kommer han sitta i fängelse och jag tänkte söka ensam vårdnad. 

Han har inget fast boende och kommer heller inte kunna få det på ett tag pga av att han också är prickad. Och han vägrar också dela på dagisräkningen eftersom jag får barnbidraget. Sen han flyttade ut har han inte hjälpt mig något ekonomiskt heller.

Jag vill ju såklart att barnen ska se sin pappa lika mycket som de ser mig men med tanke på det här med fängelse och ingen bostad blir jag tveksam.

Tror ni att jag kommer lyckas få ensam vårdnad? 

• Svar på tråden Fängelse m.m...
  • Anonym

Att han är bostadslös och kriminell (förutsatt att det inte är för misshandel av barnen) hindrar inte att han ska kunna ha gemensam vårdnad. Boendeformen däremot kan du vinna på men kan kanske lika gärna få till det gratis om ni skriver under umgängesavtal på familjerätten, annars kommer det kosta dig tiotusentals kronor bara för att minska umgänget för honom.
    Alternativt att han skriver på självmant om enskild vårdnad, vilket jag inte tror att han kommer gå med på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-07 10:21:26 följande:
    Att han är bostadslös och kriminell (förutsatt att det inte är för misshandel av barnen) hindrar inte att han ska kunna ha gemensam vårdnad. Boendeformen däremot kan du vinna på men kan kanske lika gärna få till det gratis om ni skriver under umgängesavtal på familjerätten, annars kommer det kosta dig tiotusentals kronor bara för att minska umgänget för honom.
    Alternativt att han skriver på självmant om enskild vårdnad, vilket jag inte tror att han kommer gå med på.
    Vi har tid hos familjerätten nästa vecka, men det va innan vi visste något om vilken dom han skulle få. Men det är ändå hos familjerätten man kan bestämma om vårdnad och så?

Hoppas bara han går med på det, fick veta hans dom igår och har varit helt ställd sen dess. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-07 11:04:59 följande:
    Vi har tid hos familjerätten nästa vecka, men det va innan vi visste något om vilken dom han skulle få. Men det är ändå hos familjerätten man kan bestämma om vårdnad och så?

Hoppas bara han går med på det, fick veta hans dom igår och har varit helt ställd sen dess. 
    Vill bara kommentera en sak.. om du får hela barnbidraget och ni har delad vårdnad så ska självklart du betala hela barnomsorgsavgiften. Annars delar man både barnbidrag och avgift.
  • Anonym

Usch, låter som en jobbig sits du hamnat i:(
    Som någon ovan sagt så kommer du inte få ensam vårdnad så länge han inte misshandlat eller uttnyttjat era barn sexuellt. Varför och hur länge skall han sitta i fängelse?
    Han låter inte som en drömpappa kanske men någonstans är han ändå barnens pappa och troligtvis kommer dom må sämre av att inte träffa honom. Tror vi alla har sådana exempel... :(
    Ja, precis som ovan sagt så skall du betala dagisavgift så länge du får barnbidrag. Så länge inget annat är bestämt mellan er men generellt så är det den som får det som skall betala.
    Lycka till i familjerätten!  

• Anonym

Hur länge ska han sitta inne och för vad? När inträffade det han nu blir straffad för?

• Anonym

tycker ni ska diskutera det fredligt hos fr. för du behöver ju ensam vårdnad så länge han sitter inne. hur ska du annars få alla papper påskrivna? han kan väl få gem. sen när han kommer ut. boendet är ju bäst om dom har det hos dig och träffar pappan eftermiddagar när alla har tid. besök i fängelse för barn vet jag inte hur dom rekomenderar sånt alls... det kanske är värt att diskutera det också.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-09-18 20:18:47 följande:
    Var har du fått det ifrån, det finns inga bestämmelser som säger att det är så!?
    Bara för att barnbidraget går till en av föräldrarna så betyder väl inte det att den andre inte är försörjningspliktig, eller hur?
    Är man i behov av barnomsorg så betalar man väl för det, oavsett om man får barnbidrag eller ej!? 
    Pappan är nog inte i behov av barnomsorg under sin fängelsevistelse och det framgår inte heller om han har något arbete, han saknar bostad och kommer då troligtvis inte heller att ha barnet varannan vecka. Med andra ord så är det mamman som är i behov av barnomsorg och får då betala detta.
Svar på tråden Fängelse m.m...