Advokat
Tänkte höra mig för om det är någon som är advokat här inne, som har koll på familjerätt. Umgänge och vårdnadstvister.
Vem betalar vad osv?
Tänkte höra mig för om det är någon som är advokat här inne, som har koll på familjerätt. Umgänge och vårdnadstvister.
Vem betalar vad osv?
Man betalar var och en för sig, du för din advokat och den andra för sin
I den här typen av mål blir du inte tilldelad advokat. Sluta se på tv! Drar du igång det betar ni iallafall era egna advokater som ni själva anlitat ni får ingen tilldelad utan måsta själv söka och kontaktar en. Den som lämnar in en stämning till tr ( alltså drar igång det) får dock betala stämningsansökan som är runt 500:- utöver sina advokatarvoden. Man behöver inte ha en advokat utan du kan välja att föra din egen talan men då får du läsa på lite eller väldigt mycket så du vet hur det går till och även kan argumentera för din sak så de flesta har kontaktat den advokat som håller på med denna typ av uppdrag och som de sen betalar när det är slut
Som jag sa alltså vet man inte så får man läsa en del eller lämna över det. Sen Ang hemförsäkring så beror det på hur länge tvisten hållt på osv en del ska ha pågått 1år redan andra får bara hjälp i 1år men nu har ts bara oroat sig för bådas kostnad inte sin egen.
Som sagt hon du ni blir inte tilldelad nån advokat så det som ni du vhat lever hört är att nekas ug och det går vidare får ni skaffa advokat. Går pappan på försörjningsstöd kan han ansöka om rättshjälp men hur han finansierar sin advokat rör väl inte er? Sköt ert liksom att du ni nekar ug är fel då barnen har rätten till båda sina föräldrar i sitt liv oavsett vad som hänt mellan föräldrarna. Varför nekas ug? Går det till tr kan di ni förlora både vårdnad och umgänge då man inte ser till att ug främjas och problem med samarbete sker. Varför nekas ug?
Det enda jag vet är att pappan har varit våldsam mot mamman. Finns dock ingen dom på det. (vad jag vet)
Jag är bara nyfiken och vill hjälpa min vän
Där håller jag faktiskt inte med dig. Om någon är våldsam så bör det vara tillräckligt för att inte släppa iväg ett barn till den personen. Speciellt om detta har skett med barnen närvarande. Men det vet jag ju visserligen inte om så är fallet.
Tycker bara att vissa är otroligt snabba att dömma, utan att veta mycket
Har han varit våldsam mot barnet så håller jag med då ska inte barnet dit men har han inte varit våldsam mot barnet så är inget som säger att han kommer vara en bra förälder och då ska barnet dit. Du vet även kriminella missbrukare fängelsekunder osv har umgängesrätt enda gången man tar bort umgänge helt en liten stund är om det är incest men när det finns kontaktperson med så återupptas umgänget sedan så nej det finns inget som är tillfälligt utan bara ett sätt att döva sitt samvete själv
Jodå, det kan förordnas advokat även i familjemål, det beror lite på omständigheterna. Be din vän ringa tingsrätten som handlägger ärendet.
Det jag menar är att man kan få rättshjälp av staten men då måste man ha det väldigt dåligt ställt men ombudet söker man upp själv och denne ansöker om rättshjälp.