Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Advokat

Tänkte höra mig för om det är någon som är advokat här inne, som har koll på familjerätt. Umgänge och vårdnadstvister. 

Vem betalar vad osv? 

• Svar på tråden Advokat
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-09-06 16:29:26 följande:
    Man betalar var och en för sig, du för din advokat och den andra för sin
    Oavsett vem som drar igång det? Vad kostar en "tilldelad" advokat då? 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-09-08 15:51:50 följande:
    I den här typen av mål blir du inte tilldelad advokat. Sluta se på tv! Drar du igång det betar ni iallafall era egna advokater som ni själva anlitat ni får ingen tilldelad utan måsta själv söka och kontaktar en. Den som lämnar in en stämning till tr ( alltså drar igång det) får dock betala stämningsansökan som är runt 500:- utöver sina advokatarvoden. Man behöver inte ha en advokat utan du kan välja att föra din egen talan men då får du läsa på lite eller väldigt mycket så du vet hur det går till och även kan argumentera för din sak så de flesta har kontaktat den advokat som håller på med denna typ av uppdrag och som de sen betalar när det är slut
    Till att börja med är jag inte inblandad, utan en nära vän.

Min vän är indragen i en utredning pga att hennes dotters pappa (och hans familj) vill ha umgänge, vilket inte min vän vill.  Socialen har talat om för min vän att om det blir en rättegång så kommer hon att få en advokat. (då kallas det väl att bli tilldelad?) 

Min vän oroar sig kring detta då hon inte har råd med en advokat. Dotterns pappa (med familj) går på soc. Betalar soc en sån kostnad? Hur mycket ungefär blir det? 
  • Anonym (hjälp)

Det enda jag vet är att pappan har varit våldsam mot mamman. Finns dock ingen dom på det. (vad jag vet)

Jag är bara nyfiken och vill hjälpa min vän 

• Anonym (hjälp)

Där håller jag faktiskt inte med dig. Om någon är våldsam så bör det vara tillräckligt för att inte släppa iväg ett barn till den personen. Speciellt om detta har skett med barnen närvarande. Men det vet jag ju visserligen inte om så är fallet.
    Tycker bara att vissa är otroligt snabba att dömma, utan att veta mycket 

Svar på tråden Advokat