Mår dåligt som hemma mamma!
Hejsan. Det du beskriver låter lite som jag själv hade det när sonen var i den åldern.
Många nätter satt jag och ammade, ammade och ammade. Sonen sov knappt. Han kunde inte roas själv på dagarna, han hade även perioder där han sov otroligt lite på dagtid. Han krånglade med amningen till sist. Var hungrig och grät, skrek och krökte sig när han väl skulle ammas.
Jag kände mig väldigt ensam i det just då. Kändes som att pappan inte alls brydde sig om att byta av eller hjälpa till.. I själva verket kunde han inte göra så mycket. Han kunde ju inte amma honom..
Våran lösning fick bli ersättning. På så sätt kunde jag f¨å sova en hel natt, utan att vara vaken och amma i flera timmar. De dagar som sambon (pappan) var hemma så kunde jag vara ensam någon/några timmar ibland för att få lite andrum. Eftersom pappan kunde mata och tillfredställa våran sons behov på egen hand så kändes det för mig mycket bättre.
Nu vill jag kanske inte tipsa om ersättning, eftersom amning är det "bästa". Men för oss var det lösningen på ett stort problem.
Iochmed att jag inte fick sova så gick även min trötthet, ilska och min ledsenhet ut över min och sambons förhållande. Jag är så glad att vi hittade en lösning för oss. Och att flaskan kunde vara lösningen kunde vi inte ana förrän vi testade.
Om erat barn kan sova hela nätter (eller många timmar i streck utan att behöva äta) så är mitt tips att sova i ett annat rum, med öronproppar. Eller i samma rum med öronproppar, vilket som känns bäst. Och låta pappan ta några timmar själv. Man kan ta halva natten var, eller kanske varannan dag. På så sätt får även pappan veta hur mamman har det, och vise versa (den som är föräldrarledig).
Hoppas ni hittar en lösning som passar er! Lycka till.