• Elien

Stöd för att lära mitt barn tsp

Hej undrar vilken stöd man kan få om man som hörselskadad förälder kan få någon form av hemundervisning för sitt barn när det gäller teckenspråk. Min son är snart tre år och kan väl en 50 tecken verkar nyfiken och frågar mig om fler ord på tecken sätter inte ihop meningar ännu på teckenspråk men pratar flerordsmeningar. Så det e väl en form av takk jag lärt honom.

Eftersom vi mestadels pratar hemma men jag känner att jag för min egen del skulle behöva lära sonen mer tecken så att jag kan förstå vad han säger om jag missat. Min man har också en hörselnedsättning men kan inte lika bra med teckenspråk så att lära sonen teckenspråk faller på mig det som inte min mamma lärt honom.

Vilken möjlighet till stöd kan man få? 

H född 091017
  • Svar på tråden Stöd för att lära mitt barn tsp
  • Elien

Eller hemspråk på t.ex. Förskolan ist för hemundervisning

H född 091017
  • fyrabarnsmor4

Mina barn är CODA, på deras förskolorna finns pedagoger som kan teckenspråk, inte fullt teckenspråk men de kan teckna.
    Yngsta flicka (2år) tecknar oftare än hon pratar så fröknar förstår henne.

Du skrev inte om sonen går på förskolan eller inte..
    Men jag tycker att  du kan kolla om det finns möjligt att ställa honom på kö till en förskolan där finns döva/hskbarn.
    Då lär sonen mer tsp. Då kan han välja språk när han blir större, prata eller använda tsp.

Men fram tills dess tycker jag att du kan kolla om det finns en  dövförening där du bor, för då kan det finns hsk eller döva barn som är medlem i föreningen.

Det finns många lekar med teckenspråk.

Önskar dig lycka till.

• Elien

Tsm nu har jag väl lite turen på min sida en av fröknarna på sonens avdelning(förskolan) är hörselskadad och kan tsp så hon kan lära honom lite. Är rätt blyg av mig men visst dövföreningar vet jag finns här.

sonen är normalhörande är intresserad så försöker prata och teckna mer och mer samtidigt.   

H född 091017
  • Elien

Stockholm så borde finnas endel

H född 091017
  • fyrabarnsmor4

Hej
    Jag vet inte om jag får göra reklam??
    Ähh men iaf vill jag tipsa er om teckenspråks kurs för hörselskadad.
    Se länken...

www.vastanviksfhs.se/694.php

Där finns förskola Västanvind.
    Personal kan teckenspråk, så sonen kan utveckla sin teckenspråk mer.

Eller så kontaktar du Lena på lena@stockholmsdf.se
    Hon ordnar ett teckenspråkskurs på hösten 2013. Kontakta gärna henne för att få mer information som du och din man kan vara med.

Önskar dig/er lycka till!

• heid

Jag jobbar i Östergötlands läns landsting, på Öronkliniken. Hos oss har CODA-barn och syskon till hörselskadade rätt till tsp-undervisning via landstinget. Kanske vore nåt att kolla upp hos er?

Svar på tråden Stöd för att lära mitt barn tsp