Avlastningsfamilj
Hej alla ni där ute. Första gången jag är här och skriver men tycker det är super bra sidor och sätt att utbyta erfarenhet och information. Det jag undrar om och hoppas få svar och tips om är hur det går till då en av föräldrarna vill skaffa avlastningsfamilj ,hur det beviljas om det är enkelt och om man har delad vårdnad kan bara en förälder få det beviljat utan att informera den andra föräldern? Den föräldern som ansöker har barn på heltid för att den andre har flyttat till en annan stad. Dvs jag och min sambo bor i en annan stad och hans ex men två barn i en annan. Nu har vi fått veta att hon har disskuterat runt på bl a nätet om att skaffa barnfamilj utan att informera barnens pappa först. Vi har inte kunnat ha här barnen så ofta pg ekonomi och vi fått ett förtidigt fött bebbis själva i sommar varit mycket på sjukhus osv. De har delad vårdnad så jag undrar om hon kan få igenom det utan att pappan kontaktas först och hur vanligt är det att få ha det med en pappa med i bilden. Hon har för övrigt väldigt mycket hjälp och avlastning av sin familj redan med det mesta. Käns felvänt att han nu ska kontakta henne om detta för "han vet inte om det"än. Men uppgifterna stämmer. Tacksam för lite info och tankar som ni kan dela med er.