• Anonym

Avlastningsfamilj

Hej alla ni där ute. Första gången jag är här och skriver men tycker det är super bra sidor och sätt att utbyta erfarenhet och information. Det jag undrar om och hoppas få svar och tips om är hur det går till då en av föräldrarna vill skaffa avlastningsfamilj ,hur det beviljas om det är enkelt och om man har delad vårdnad kan bara en förälder få det beviljat utan att informera den andra föräldern? Den föräldern som ansöker har barn på heltid för att den andre har flyttat till en annan stad. Dvs jag och min sambo bor i en annan stad och hans ex men två barn i en annan. Nu har vi fått veta att hon har disskuterat runt på bl a nätet om att skaffa barnfamilj utan att informera barnens pappa först. Vi har inte kunnat ha här barnen så ofta pg ekonomi och vi fått ett förtidigt fött bebbis själva i sommar varit mycket på sjukhus osv. De har delad vårdnad så jag undrar om hon kan få igenom det utan att pappan kontaktas först och hur vanligt är det att få ha det med en pappa med i bilden. Hon har för övrigt väldigt mycket hjälp och avlastning av sin familj redan med det mesta. Käns felvänt att han nu ska kontakta henne om detta för "han vet inte om det"än. Men uppgifterna stämmer. Tacksam för lite info och tankar som ni kan dela med er.

• Svar på tråden Avlastningsfamilj
  • nymedlem

Har inget direkt svar på din fråga. Men om föräldrarna har gemensam vårdnad så kontaktas pappan gällande detta efterssom måste göra en utredning kring barnen.

Om det är så att hon har barnen på heltid så hoppas jag att hon får en avlastningsfamilj.
    Det är bra för barnen och det är även bra för mamman att få "ladda batterierna" ibland.

• Lilith Dark

Om han inte kan ha sina barn (att skylla på ekonomin är pissdåligt btw) så borde han väl vilja att hon ska få en kontaktfamilj för avlastning. Det behöver ju både hon och barnen. Har hon barnen på heltid behöver hon ladda batterierna för att kunna vara den mamma hon troligtvis vill. Kan han inte ta barnen regelbundet så har han ingen rätt att neka till en kontaktfamilj.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Som snö

Jag blir bara lite nyfiken på hur man tänker om man har ungar man inte har råd med, och sen skaffar en unge till???

• Lilith Dark
    Som snö skrev 2012-09-04 16:58:24 följande:
    Jag blir bara lite nyfiken på hur man tänker om man har ungar man inte har råd med, och sen skaffar en unge till???
    Mest roligt inte alls.
  • Anonym (:-))
    Som snö skrev 2012-09-04 16:58:24 följande:

Håller med!
  • Anonym (:-))
    nymedlem skrev 2012-09-04 09:23:08 följande:
    Har inget direkt svar på din fråga. Men om föräldrarna har gemensam vårdnad så kontaktas pappan gällande detta efterssom måste göra en utredning kring barnen. Om det är så att hon har barnen på heltid så hoppas jag att hon får en avlastningsfamilj. Det är bra för barnen och det är även bra för mamman att få "ladda batterierna" ibland.

nymedlem skrev 2012-09-04 09:23:08 följande:
    Har inget direkt svar på din fråga. Men om föräldrarna har gemensam vårdnad så kontaktas pappan gällande detta efterssom måste göra en utredning kring barnen. Om det är så att hon har barnen på heltid så hoppas jag att hon får en avlastningsfamilj. Det är bra för barnen och det är även bra för mamman att få "ladda batterierna" ibland.

• Anonym (undrande)

Alla har ni rätt och en påäng i det hela. Det är bra få lite breafing från andra håll ibland känner man sig förblindad och inte kan se saker och ting från alla håll. Jag är inte så säker han vill "neka" mamman till en avlastningsfamilj utan vi undrade mest om en förälder kan skaffa sig en sådan utan att den andre underrättas i ärendet??? Ja vad det gäller ekonomi och alla barnen så blir inte livet alltid man önskat sig och planerat och det är ingen ursäkt utan verklighet. Som sagt ,väldigt tacksam för era tankar och svar.

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-09-05 08:09:28 följande:
    Alla har ni rätt och en påäng i det hela. Det är bra få lite breafing från andra håll ibland känner man sig förblindad och inte kan se saker och ting från alla håll. Jag är inte så säker han vill "neka" mamman till en avlastningsfamilj utan vi undrade mest om en förälder kan skaffa sig en sådan utan att den andre underrättas i ärendet??? Ja vad det gäller ekonomi och alla barnen så blir inte livet alltid man önskat sig och planerat och det är ingen ursäkt utan verklighet. Som sagt ,väldigt tacksam för era tankar och svar.
    Om det är barnens bästa att få kontaktfamilj så kan det gå igenom.

Vill och kan pappan ha barnen oftare nu och varför har han inte det istället för att irritera sig över att mamman behöver avlastning?

Så vidare smart var det nog inte av pappan att flytta långt ifrån och skaffa fler barn när han inte har råd att träffa de barn han redan hade kan jag tycka.
  • Anonym

Har föräldrar gemensam vårdnad så underrättas den andra föräldern eftersomd det ska utredas behovet av avlastning. Har man ensam vårdnad så är det upp till den föräldern att informera den andra föräldern vad som händer  runt barnen.  Är själv i kontakt med familjestöd där jag bor om kontaktfamilj till mina pojkar då pappan inte verkar bry sig om barnen alls då de det senaste halvåret endast träffat fadern två gånger trots att han har domslut från tingsrätten att han ska ha dem varannan helg. Han hör inte av sig alls och sköter inte sin del i föräldraskapet. Har blivit beviljad kontaktfamilj men ej fått igång något än.

• vampyria2

De har skärpt reglerna hårt när det gäller kontaktfamiljer och har man folk runt omkring som hjälper en i den utsträckning du beskriver i TS så har man inte rätt att få den hjälpen.
    de utreder först och främst vilka kontaktnät som finns runt familjen och det kan ta upp till ett halv år innan de har utrett klart det, sen som sagt försöker de få till att man får hjälp av folk i sin närhet istället.
    Ja har en vännina som är helt ensam med tre barn var av ena har ADHD och Asperger, barnen är 7 och 8 år (8 åringarna är tvillingar) hon har ingen som kan ta barnen men blev ändå nekad kontaktfamilj till barnen, de annsåg att hon borde klara sig med att barnen var i skolan och på fritids Obestämd

Förövrigt tycker jag att det är förjäkligt att ni inte ser till att ha ungarna ibland i vilket fall, de har tusan rätt att få träffa sin pappa och sitt lilla syskon.
    Att skylla på ekonomin är bara löjligt är det så illa får ni väl annsöka om soc hjälp och då kan man få bidrag så att man kan ha sina barn.
    Sen när de tkommer till att du har fått ett prematurbarn köper jag inte heller, min minsting är prematur och föddes med ett hjärtfel men nog tusan hade vi hanns syskon för det och då hade vi ändå sex barn innan honom (pappan 3 st och jag 3 st), varför tror du att ni inte kan ha syskonen pga det?

• Lilith Dark
    vampyria2 skrev 2012-10-04 09:55:17 följande:
    de utreder först och främst vilka kontaktnät som finns runt familjen och det kan ta upp till ett halv år innan de har utrett klart det, sen som sagt försöker de få till att man får hjälp av folk i sin närhet istället.
    Ja har en vännina som är helt ensam med tre barn var av ena har ADHD och Asperger, barnen är 7 och 8 år (8 åringarna är tvillingar) hon har ingen som kan ta barnen men blev ändå nekad kontaktfamilj till barnen, de annsåg att hon borde klara sig med att barnen var i skolan och på fritids Obestämd
    En utredning får ta max fyra månader, så det tar inte upp till ett halvår att utreda enbart kontaktnätet. I såna fall har de i just det fallet ansökt om tillstånd för att få skjuta upp det.

Man kan som ensamstående få kontaktfamilj trots att barnen är i skolan och på fritids. Jag hade det i 6 månader till mina barn och de är både på dagis och fritids alla dagar. 
Svar på tråden Avlastningsfamilj