Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

Söker du en Doula?

Hej hej! Jag heter Åsa, är doula och förlossningspedagog. Det här är en tråd helt i min smak!  

Lilith Inanna skrev 2012-09-03 23:05:02 följande:
    Jag är inte i behov av den doula men är väldigt intresserad att jobba som en sådan.
    Vad för slags utbildning bör man ha?
    www.doula.nu hittar du information om doulautbildningar i landet. Kursen sträcker sig över två helger med självstudier däremellan. Efter godkänd kurs får man ett kursintyg som säger att man har gått en av ODIS godkänd utbildning. Efter att ha deltagit vid tre förlossningar och skrivit ett prov kan man även bli sk ODIS-doula, dvs en dokumenterat erfaren doula. Det är fantastiskt att vara doula så go for it!  

• Southern Belle
    lerumstessan skrev 2012-09-06 10:32:15 följande:
    Southern Belle: När får man det kursintyget?? Det fick aldrig vi.....
    Efter avklarad kurs med godkända hemuppgifter. Du får jaga på Bodil lite!  

När du är färdig ODIS-doula får du ett diplom. Och jag lovar personligen att du inte ska behöva vänta så länge på det! Lycka till med dina uppdrag! 
  • Southern Belle
    Evadoula skrev 2012-09-12 11:39:21 följande:
    :) åh, jag längtar till nästa block av kursen!!! Wiiii!!! Är så inspirerad, nyss var VLT= Västmanländs läns tidning här och gjorde ett litet reportage om oss doulor i Västmanland. Hoppas att folk får upp ögonen fr oss lite mer :)
    Vad kul med ett reportage! Hoppas det ger utdelning!  

Jag var på doulasamtal igår hos ett helt fantastiskt par! Ibland klickar det verkligen mer än annars och jag känner mig sååååå hedrad över att få vara med på deras fantastiska resa! *längrar tills de ringar och säger att det är dags* Hjärta
  • Southern Belle
    Housemouse skrev 2013-02-15 07:31:46 följande:
    Det är lugnt Svampp, jag hade velat ha med en erfaren doula under förlossningen, men ev följer min aurora-bm med som "privat" bm så jag får klara mig ändå utan övrig stödperson. Jag kommer inte att vara ensam iaf.

Vad skönt! Lycka till!
  • Southern Belle
    Svampp skrev 2013-02-15 13:08:33 följande:
    Åh, vad skönt att höra! Du får passa på att berätta för folk om doulor så det kanske blir några fler även i norra Sverige. Känns inte alls bra om de som behöver inte ska kunna få. Stort lycka till nu!
    Vi planerar att hålla en doulautbildning i norr! Ni får gärna tipsa alla intresserade om det! :) 

www.forlossningsgruppen.se/empty_66.html
  • Southern Belle

Inför den internationella doulaveckan, World Doula Week 22-18 mars, kontaktade jag och min doulakollega här i Alingsås våra lokaltidningar för att sprida informationen om vad en doula är! Här kan ni läsa om oss:

alingsastidning.se/nyhet_visa.asp&sidnamn=ALINGS%C3%85S

Vi kommer också att ha doulainformation torsdagen den 28/3 då vi berättar om vårt jobb, hur ett doulauppdrag kan gå till och vad det innebär att få doulastöd! Vi ger även tips på bra böcker att läsa inför din förlossning samt har fina erbjudanden! Och är du nyfiken på att själv bli doula berättar vi hur du går tillväga!

www.facebook.com/events/128353364015985/

Har ni några planer för doulaveckan?  

• Southern Belle
    mortilltre skrev 2013-04-02 08:42:49 följande:
    God morgon alla doulor

Godmorgon!
    Familjen L skrev 2013-04-02 08:56:20 följande:
    Jag är nyfiken på att bli doula. Men vet inte hur värt det är att bli det, vet inte hur efterfrågan på doulor i Uppsala är. Värt är det med stor sannolikhet, är bara ? på efterfrågan. Hur säkert är det man som doula får uppdrag? Krävs det någon förutbildning? Mycket funderingar från en som funderar på doula

Vad kul att du funderar på att bli doula! Det är oerhört spännande, roligt och givande! Jag bor i Gbg-området och kan inte svara på hur det är med efterfrågan just i Uppsala men generellt ökar efterfrågan i takt med att info om oss doulor spids! Sen upplever jag att det går i vågor! Ibland är det lite lugnare och sen får man förfrågan efter förfrågan! Jag själv har t ex 5 uppdrag på gång under april-juni. Det finns ett par doulor i Uppsala, ta gärna kontakt med dem! Du hittar dem på ODIS sida www.doula.nu Det krävs inga förkunskaper för att bli doula utan under kursen får du lära dig det du behöver! Här hittar du information om FörlossningsGruppens kommande doulautbildningar: www.forlossningsgruppen.se Ha en härlig vårdag alla fina och njuuuuut av vårsolen!
Svar på tråden Söker du en Doula?