• faithfully

Vad fick din mjölkproduktion att öka?

Lillan har mått gott i fyra veckor och har ammat var tredje timma dygnet runt. Nu har hennes behov ökat. I förrgår tog vi till med ersättning halv två på natten, då hade hon varit vaken sedan kl 18 och i princip ammat 30-40 min en gång i timmen :( hon blir arg när det inte kommer mjölk. Vi vill undvika ersättning och bara helamma. Har nu i 2-3 dagar ammat varannan timme hela dagen, varje timme typ maratonamning på kvällen och när hon vill på natten. För att öka mjölkproduktionen. När får man resultat? Jag dricker ca 2 liter vatten per dygn utöver det till måltiderna. Fler tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?
  • Pudding

Jag drack amningste och tyckte faktiskt att det hjälpte. Både anis och fänkål och luzern. Luzern smakar hö, men anis och fänkål smakar ju lite lakrits och det är ju gott.  

• faithfully
    Pudding skrev 2012-09-03 10:57:55 följande:
    Jag drack amningste och tyckte faktiskt att det hjälpte. Både anis och fänkål och luzern. Luzern smakar hö, men anis och fänkål smakar ju lite lakrits och det är ju gott.  

Hm, just det, läste någon rad om det. Tyvärr har jag svårt för vanligt te, får kväljningar så jag drar mig från att prova... hehe
  • Pudding
    Min underbara hjärtan skrev 2012-09-03 11:04:58 följande:
    Amnings te? Vad är det? Heter te sorten så?
    Det finns olika örter och kryddor som anses kunna öka mjölkproduktionen eller på annat sätt vara gynnsamt vid amning. Letar du efter "amningste" kommer du att hitta olika blandningar som säljs under det namnet av olika fabrikat, vissa innehåller bara mjölkstimulerande, andra innehåller också sådant som anses avslappnande som därför ska hjälpa utdrivningsreflexen... antagligen är det en del tro inblandat också, men om man tror att det fungerar och får en placeboeffekt därför är ju även det en effekt menar jag.  

På hälsokostbutik kan du fråga efter amningste och då kommer du antingen att visas till någon blandning på tepåse, eller en förpackning med ren luzern, som är en ört som anses stimulera mjölkproduktionen. Det går antagligen bra att brygga eget fänkålste hemma också av kryddor som du kanske har liggande. 
    faithfully skrev 2012-09-03 11:08:33 följande:

Hm, just det, läste någon rad om det. Tyvärr har jag svårt för vanligt te, får kväljningar så jag drar mig från att prova... hehe
    Aj då! Men varken fänkål eller luzern smakar som vanligt te, så det kan vara värt det att prova (visserligen tycker jag att vanligt te är godare, men...). 

• Rocket Mania

Att amma oftare, dricka ordentligt, ligga hud mot hud. 

Att amma oftare är egentligen a och o. Ju mer barnet stimulerar desto mer mjölk bildas. Detta gäller (tyvärr) speciellt nattetid.

En annan sak som faktiskt hjälpte mig var lättöl! Det kanske är bättre än te för dig? 

• pigglet

Amma, amma, amma.
    Och sova! Ta alla tillfällen du får. En tupplur på eftermiddagen sägs kunna öka produktionen till kvällsmaratonet. Nattamning är extra effektivt för att öka produktionen, så amma helst några gånger under natten också.

Det TAR några dygn innan produktionen ställt om sig. Och sådana här tillväxtperioder kommer nu och då under hela amningen, när det känns som att mjölken inte räcker till och barnet vill amma hela tiden. 

• mimma85

Ibland, vissa helger osv dricker jag alkoholfri öl. Brösten läcker och spänner som bara sjutton nästa morgon så det är effektivt. Kanske kan du dricka 1 sån i några dagar? Det tillsammans med tätare amning borde få produktionen att öka. Har inte själv haft behov av att hjälpa produktionen på traven så därav bara druckit det på helger/ festligare tillfällen då jag normalt skulle intagit alkoholhaltigt.

• faithfully

Jag kanske ammar för lite :( ammat varannan timma hela morgonen, dagen och kvällen i 2 dagar, varje timma på kvällen, då äter hon i ca 20 minuter (sedan somnar hon till, hon är inte så förtjust i att snutta).

På kvällen kommer hon inte till ro, hon är helt plötsligt väldigt vaken. Hon är nöjd om hon är med och vi pratar med henne, men hon vill inte vara själv. Om hon somnar i min famn eller på soffan så bär vi henne till spjälsängen men hon vaknar efter 10 minuter och skriker. Metoden har fungerat sedan hon föddes annars, men nu kanske hon känner sig mer instängd? Natten vi gav ersättning tolkade vi det verkligen som om det var hunger för när vi gav ersättningen så somnade hon direkt sedan och sov i 5 timmar...

Tror ni det kan handla om något annat än hunger? Närhet, mörkrädsla, vet inte riktigt hur en 1-månaders tänker ;)

• faithfully
    pigglet skrev 2012-09-03 20:35:15 följande:
    Amma, amma, amma.
    Och sova! Ta alla tillfällen du får. En tupplur på eftermiddagen sägs kunna öka produktionen till kvällsmaratonet. Nattamning är extra effektivt för att öka produktionen, så amma helst några gånger under natten också.

Det TAR några dygn innan produktionen ställt om sig. Och sådana här tillväxtperioder kommer nu och då under hela amningen, när det känns som att mjölken inte räcker till och barnet vill amma hela tiden. 
    Men känns konstigt att väcka henne på natten för amning när man precis fått henne att somna...
  • faithfully
    mimma85 skrev 2012-09-03 22:06:20 följande:
    Ibland, vissa helger osv dricker jag alkoholfri öl. Brösten läcker och spänner som bara sjutton nästa morgon så det är effektivt. Kanske kan du dricka 1 sån i några dagar? Det tillsammans med tätare amning borde få produktionen att öka. Har inte själv haft behov av att hjälpa produktionen på traven så därav bara druckit det på helger/ festligare tillfällen då jag normalt skulle intagit alkoholhaltigt.
    Får prova det, ingen favorit men bättre än te :)
Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?