Taiwanlista
Vet att Pulkåkarn härinne addade mig!
Vet att Pulkåkarn härinne addade mig!
Och grattis förresten! Ligger just och nattar våra små syskon från Taiwan, så är lite förvirrad! :)
De är 4 och 3 år gamla, 16 månader skiljer dem åt! Vi fick bb i augusti 2011 och vi var i Taipei nu i juli och hämtade dem, resebeskedet kom i juni 2012. Våra papper skickade vi till Taiwan i april 2011. Det är underbart att äntligen ha dem här, just nu sitter vi och pysslar vid köksbordet, reklamen blir klippt till småstrimlor och de letar efter bokstäverna i sina namn! :)
I början förstod vi inte varandra alls, bara genom kroppsspråk. Vi tyckte det var helt omöjligt att lära sig några ord på mandarin i förväg. När barnen sa något då så pratade vi bara på på svenska om vad vi trodde att de menade. I början kände jag mest för att säga att jag inte visste vad de menade, men det hade inte gett dem något så det var bara att prata på! :) Så småningom lärde vi oss några viktiga ord av dem på mandarin och de lärde sig några viktiga ord på svenska. Sedan blev de svenska orden fler och fler och nu har vi till och med börjat höra dem säga svenska meningar till varandra! :)
Håller mina tummar att er väntan inte blir alltför lång!
Jag kommer inte ihåg något annat nick, hoppas någon annan vet!
Vi fick våra instruktioner till papperssamlandet på Lucia 2010. Strax efter nyår var det klart, men då stressade vi rätt rejält..
Åh vad härligt!!
Kostnaderna har stämt bra, vi adopterade via bfa.
Flyget kostade 50000 (högsäsong Taiwan) och hotellet ca 10000. Vi stannade en vecka. Fickpeng ca 5000-7000.