• Dr Mupp

Idrott sista lektionen, duscha

Kan skolan verkligen tvinga barn som har idrott sista lektionen att duscha efter idrotten?

Reglerna i kommunen är enkla. Barn till arbetslösa får endast gå 15 timmar på dagis. För våra dagisbarn innebär det att de ska vara hämtade senast 13:30. Att hämta senare är inte accepterat.

Detta fungerar jättebra eftersom skolbarnen slutar 13:00. Eller ja de hade fungerat jättebra om vår andraklassare kunde få gå direkt från idrotten utan att duscha. Nu när det ska duschas och så är inte klassen klara förrän tidigast 13:15. Det leder till att vi inte hinner till dagis i tid. 

Vi försökte få så att vi fick undantag från reglerna med hänsyn till dagistiderna och det faktum att han tvingas gå nästan en timme med blött hår (tar nästan en timme innan vi är hemma), men det var tydligen inte möjligt.  Ska verkligen vi behöva komma försent till dagis en gång i veckan för att skolan inte kan vara flexibla med duschen. Och ja självklart får maken jobb så kommer sonen gå på fritids och då måste han såklart duscha. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Idrott sista lektionen, duscha
  • Tow2Mater
    mamma till 2 frön skrev 2012-08-28 18:14:20 följande:
     Helt klart ska barnen duscha efter idrotten det ingår och är en del av läroplanens hälsomål.
    Idioti! Minns min egen idrott där man ofta frös, och ytterst sällan blev svetttig.
    In i en dusch som delas av alla skolans barn där vårtor och skit sprids, snacka om (o)hälsosamt.
    Det finns ju inget sunft förnuft kvar i skolans värld.
  • jennifer88
    cosinus skrev 2012-08-28 23:23:17 följande:
    Alltså jag hade nog faktiskt gett respektive rektor på skola/fsk varandras telefonnr och bett dem lösa det sinsemellan. Antingen så att skolbarnet kommer loss i tid, dagisbarnen får vara 10 min längre den dagen eller att ni får hämta under lunchen så ni kan ta dagisbarnen först och skolbarnen sen.

Låter ju helt galet att det inte ska gå att lösa en så enkel sak.
  • Kattdamen

Eh, vad är det för mening att ungen duschar, det kan den ju göra hemma?

En kopp te, tack.
  • sextiotalist

Mitt barn har aldrig duschat om idrotten varit sista lektionen utan gått hem och duschat istället

• hannis

Jag hade satt ner foten och KRÄVT att barnet skulle slippa duscha håret. Det är ju för fasen ditt barn, inte skolans. Herregud vilka stelbenta regler! *arg*

• Hannah76

Jag kan helt klart förstå att och varför dusch ingår i hälsoplanen för skolan, Men detta med att duscha håret är en annan sak.
    Egentligen är det ju inte skolans eller förskolans problem att ni måste gå en timme för att hämta hem barnen.

Kan  ni inte lämna barnen på förskolan lite senare på morgonen den dagen?

• Dr Mupp

Tog ett snack med rektorn, duchandet fick vi inte bort, däremot få han gå så fort han är klar. Han behöver inte vänta tills alla är klara.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • klaudia

Finns ingen som kan tvinga barn att ducha i skolan.. Finns ingen lag på detta.. Tänk om det finns barn som inte vill duscha av olika orsaker, då har ju inte gympaläraren rätt att säga att då får man inte vara med på gymnastiken.. Be rektorn hänvisa till nån lag.. då får du se att det inte finns.. Du kan även ta kontakt med skolverket.. Vad det gäller Tvätta håret är också hitte på grejer.. ska de stå utanför ens dusch o se hur man tvättar sig.. På min dotters skola har de rekommenderat alla att inhandla duschmössa..

Tänk när de har friluftsdag, eller springer på gården på rasterna.. även då blir de svettiga. inte fan behöver man duscha för det!!

Om det stör dig verkligen så hade jag gått högre upp.. det kan man..rektorn är inte den högste i leden..

• Mineralvatten
    La Lola skrev 2012-08-28 15:04:17 följande:
    Egentligen så ska de väl hinna duscha innan lektionstiden är slut.
    Ta upp det med läraren.
    njae så har det aldrig varit för oss. lektionen är en timme och sedan har man en halvtimme på sig att duscha tills nästa lektion börjar. om man inte har lunch för då har man en timme.
    så har det varit för mig i alla fall alla år jag har gått i skolan.
  • Punkster

Problemet ligger väl i om duschingen kan tänkas ingå i undervisningen eller inte. Ett av målen för idrotts är om jag inte minns fel grundläggande hygien och liknande, och där kan det ju tänkas att duschning ingår. Men isf ska det ju ligga på lektionstid, alltså innan kl 13 om klassen enligt schema slutar då. Så om klassen slutar kl 13 så ska du kunna hämta ditt barn då. Om någon lärare tjafsar om det så skulle jag ta upp det med rektorn.

Där jag jobbar finns det för övrigt flera barn som inte duschar efter idrotten, av en helt mängd olika skäl. Det har aldrig varit någon som lagt sig i det. 

• Tuffen
    Punkster skrev 2013-08-01 22:07:10 följande:
    Problemet ligger väl i om duschingen kan tänkas ingå i undervisningen eller inte. Ett av målen för idrotts är om jag inte minns fel grundläggande hygien och liknande, och där kan det ju tänkas att duschning ingår. Men isf ska det ju ligga på lektionstid, alltså innan kl 13 om klassen enligt schema slutar då. Så om klassen slutar kl 13 så ska du kunna hämta ditt barn då. Om någon lärare tjafsar om det så skulle jag ta upp det med rektorn.

Där jag jobbar finns det för övrigt flera barn som inte duschar efter idrotten, av en helt mängd olika skäl. Det har aldrig varit någon som lagt sig i det. 
    Min son, som ska börja fyran, har tagit upp detta med duschningen flera gånger. I hans klass fanns det flera som ö h t inte duschade och flera som inte tvättade håret. Detta efter att de blivit svettiga på idrotten! Det är faktiskt ganska äckligt. "Fräscht" att umgås med någon en hel dag (skola+fritids) om den personen luktar svett! Nu vet jag att ts frågeställning är en annan, men jag reagerar på att flera av er menar att det är ok att barnen inte tvättar håret efter en idrottslektion. Min son är en sådan som verkligen tar i på lektionerna (är van att träna på fritiden) och det skulle aldrig funka om han inte tvättade håret efter ett gympapass. Min son har haft med sig en liten resefön som han har använt efter idrotten, tar ingen plats alls. Flera som frågat om de fått låna den, vilket de fått. Enkelt! Därför fattar jag inte varför de inte ska kunna tvätta håret efter gympan. Som sagt, det är en hygienfråga! 
  • Ante94

Såklart kan inte skolan/rektor bestämma vad ert barn gör på sin fritid.

Svar på tråden Idrott sista lektionen, duscha