• Stig Björne

Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?

Är möjligt att ta de bästa från en rad olika dieter och kostinriktningar och skapa en ny optimerad universalkost som är så bra att till och med Livsmedelsverket teoretiskt skulle kunna rekommendera den till hela svenska folket?

Min fråga handlar om hur man kan ta det bästa från dessa dieter/koster och skapa en optimal kost för en person som vill:
    Gå ner i vikt Bibehålla en låg, optimal och sund vikt Bota de vanligaste hälsoproblemen som skapas av dålig mat Skapa maximal/sund hälsa och välbefinnande Understödja regelbunden fysisk träning
    Länk: Jag skrev en mer komplett bloggartikel om detta på Familjeliv.se

Vore kul att diskutera detta och slå ihop alla kloka huvuden. Bidra gärna med dina tankar, erfarenheter och lösningar. Jag är tex öppen för att en optimal universalkost kan inkludera lämpliga kosttillskott, och bör vara KRAV-baserad. Vad tycker du?
  • Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?
  • Biffus
    annakristina22 skrev 2012-08-28 22:22:06 följande:
    Samma fråga till dig. Hur stor är andelen i procent kolhydrater, prot, fett? kolhydrater/protein/fett 20/30/50??? knappast 20/50/30 bättre? 

Eh, protein är direkt farligt för kroppen i högre andel än 20E%
  • Biffus
    Biffus skrev 2012-09-08 22:48:59 följande:
    Eh, protein är direkt farligt för kroppen i högre andel än 20E%

Förlåt om det uppfattades som om jag har en extrem attityd! Ville bara upplysa alla som tror att protein är bäst i stoooooor mängd, att det är direkt felaktigt.
  • banansmoothie
    Biffus skrev 2012-09-08 22:51:12 följande:

Förlåt om det uppfattades som om jag har en extrem attityd! Ville bara upplysa alla som tror att protein är bäst i stoooooor mängd, att det är direkt felaktigt.
    Så sant. Kolisar är vad kroppen behöver mest av
  • Eisa

Ja det kanske går att skapa en universalkost MEN då gäller det att folk inte äter för mycket. Folk har ju en tendens att tänka "det här livsmedlet är hälsosamt så därför kan jag äta hur mycket som helst av det".

Det viktiga att tänka på gällande kost är att man ska få i sig NÄRING. Äta så näringsrika produkter som möjligt, dvs sallad istället för snabbmakaroner. Bröd med massa frön istället för en vit fluffig fralla. Tänker man näring så blir det automatiskt GI/LCHF. Vi äter så mycket som bara är bukfylla och ger gaser.

Folk tänker från fel perspektiv. De tänker: vad är farligt? Vad bör jag utesluta? Istället för "Vad bör jag inkludera? Vad ger mig näring?" Kost är för människor idag i första hand farligt.

Hur som helst, om vi skapar en universalkost så kommer denna inte att göra några underverk så länge den inte samspelar med en rad andra faktorer. Inflammatoriska processer i kärlsystemet som leder till åderförkalkning/förfettning kräver mer än en bra kost för att undvikas. Sömn, motion, ett avslappnat harmoniskt engagerat sinne kanske är lika viktigt eller viktigare.

• Biffus
    Eisa skrev 2012-09-09 08:36:15 följande:
    . Tänker man näring så blir det automatiskt GI/LCHF. .

Eller low fat raw vegan!
  • Ellaria
    banansmoothie skrev 2012-09-09 08:24:26 följande:
    Så sant. Kolisar är vad kroppen behöver mest av
    Jag hoppas att du inte är seriös.
    You know nothing, Jon Snow
  • Biffus
    Ellaria skrev 2012-09-09 11:02:53 följande:
    Jag hoppas att du inte är seriös.

Om det inte hade varit sant, hade inte alla kroppens celler fått energi från glukos...
  • Ellaria
    Biffus skrev 2012-09-10 19:11:17 följande:

Om det inte hade varit sant, hade inte alla kroppens celler fått energi från glukos...
    Vi klarar oss alldeles utmärkt utan kolhydrater. Vi behöver definitivt inte "mest" av det.
  • Biffus
    Ellaria skrev 2012-09-10 20:57:30 följande:
    Vi klarar oss alldeles utmärkt utan kolhydrater. Vi behöver definitivt inte "mest" av det.

Kroppen är så pass smart att när en viktig energikälla försvinner så producerar kroppen det själv, eftersom att det är så viktigt. Alla celler i hela kroppen får energi från glukos. Bara det är en tydlig indikation på att det är det vi behöver. Jag menar såklart inte mjöl och socker, utan frukt och grönt. Det ger cellerna den energi de behöver för att fungera _optimalt_. Att fungera och att vara optimal är två olika saker. Jag personligen vill inte _överleva_ som jag gjorde på LCHF, utan _leva_ som jag gör med LFRV, med mening och energi!
  • Ellaria
    Biffus skrev 2012-09-11 17:16:25 följande:

Kroppen är så pass smart att när en viktig energikälla försvinner så producerar kroppen det själv, eftersom att det är så viktigt. Alla celler i hela kroppen får energi från glukos. Bara det är en tydlig indikation på att det är det vi behöver. Jag menar såklart inte mjöl och socker, utan frukt och grönt. Det ger cellerna den energi de behöver för att fungera _optimalt_. Att fungera och att vara optimal är två olika saker. Jag personligen vill inte _överleva_ som jag gjorde på LCHF, utan _leva_ som jag gör med LFRV, med mening och energi!
    Tur att det funkar för dig! Jag är jättekänslig när det kommer till mat och kan inte äta många vegangrejer (många sorters bönor, groddar, grönsaker) så det hade inte funkat för mig. Däremot började jag äta grönsaker jag inte ätit tidigare när jag började äta LCHF och är definitivt mycket piggare nu.

Att kroppen kan producera glykoner (tror jag?) själv utan kolhydrater visar ju att vi klarar oss utan just (onödiga) kolhydrater. Jag förespråkar absolut inte en no carb-kost, det vore rätt idiotiskt och näringslöst.
Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?