• Cam82

Jag frossar på helgen... snälla hjälp!

Jag försöker gå ner i vikt, men det går så där, sköter mig jättebra på veckorna, ligger på ca 1300 kcal om dagen, styrketränar varje dag utom en dag i veckan, det går jättebra. Visst kan jag ta en kaka någon gång ibland på veckan, men det är inte ofta.

Men när det blir helg så kan jag köpa en jättestor påse med godis och vräka i mig, visst vill jag unna mig godis, men det som jag gått ner under veckan går jag upp efter helgen, det blir som en ond cirkel.

Jag väger idag ca 64 kg och är 159 cm, vill komma ner till ca 55 kg.

Snälla är det någon som kan komma med bra tips hur jag ska göra för att äta i rimlig mängd på helgen? 

• Svar på tråden Jag frossar på helgen... snälla hjälp!
  • myy

Om du tränar och samtidigt äter så lite så måste du ju kompensera på helgen. Ät normalt alla dagar istället och fortsätt träna. Du är ju inte fet, så viktnedgången kan ju få ta tid. 

• Cam82
    myy skrev 2012-08-27 08:44:04 följande:
    Om du tränar och samtidigt äter så lite så måste du ju kompensera på helgen. Ät normalt alla dagar istället och fortsätt träna. Du är ju inte fet, så viktnedgången kan ju få ta tid. 
    Menar du att jag inte skall räkna kalorier? Jag styrketränar 30-40 min varje gång, är det lagom tror du?

Har även beställt ett gå/löpband så att jag kan promenera innan frukost.

• castillo

Köp inte hem en jätte påse. Välj ut kanske 5 av dina favoriter och gå hem. Under helgen har du då 5 godisar bara. Köp inte stor läsk köp en 55 cl eller 33 cl. Chips fibns mini påsar. Osv har du inget att frossa kan duintr frossa

Cam82 skrev 2012-08-27 08:39:15 följande:
    Jag försöker gå ner i vikt, men det går så där, sköter mig jättebra på veckorna, ligger på ca 1300 kcal om dagen, styrketränar varje dag utom en dag i veckan, det går jättebra. Visst kan jag ta en kaka någon gång ibland på veckan, men det är inte ofta. Men när det blir helg så kan jag köpa en jättestor påse med godis och vräka i mig, visst vill jag unna mig godis, men det som jag gått ner under veckan går jag upp efter helgen, det blir som en ond cirkel. Jag väger idag ca 64 kg och är 159 cm, vill komma ner till ca 55 kg. Snälla är det någon som kan komma med bra tips hur jag ska göra för att äta i rimlig mängd på helgen? 

• Cam82
    castillo skrev 2012-08-27 08:49:59 följande:
    Köp inte hem en jätte påse. Välj ut kanske 5 av dina favoriter och gå hem. Under helgen har du då 5 godisar bara. Köp inte stor läsk köp en 55 cl eller 33 cl. Chips fibns mini påsar. Osv har du inget att frossa kan duintr frossa
    Jo det är sant, men det är så lätt att köpa en massa till sig själv när man står där vid godishyllan.
  • annis02

Jag gör samma som dig, sköter mig i veckorna och sedan äter sjukt mycket på helgen - blir galen på mig själv!

Har försökt att köpa mindre av det goda, men det finns alltid något gott hemma ändå eftersom karln min tycker att det är skönt att ha något hemma hela tiden. Funderar nästan på att be honom sätta ett lås på skafferiet på helgerna ;)

Lite roligt är att vi är lika långa och har samma målvikt! :)

• Cam82
    annis02 skrev 2012-08-27 09:09:43 följande:
    Jag gör samma som dig, sköter mig i veckorna och sedan äter sjukt mycket på helgen - blir galen på mig själv!

Har försökt att köpa mindre av det goda, men det finns alltid något gott hemma ändå eftersom karln min tycker att det är skönt att ha något hemma hela tiden. Funderar nästan på att be honom sätta ett lås på skafferiet på helgerna ;)

Lite roligt är att vi är lika långa och har samma målvikt! :)
    Ok jag verkar inte vara ensam om problemet då iaf, ska vi prova något nytt till helgen kanske? Äta en liten färdigblandad påse(tex haribos 80 gram påsar) godis samt lite popcorn(kalorisnålt) 

Klarar vi det tror du? Vi måste ju kunna hjälpas åt, samma längd målvikt och så

Tränar du mycket? 
  • annis02

Det låter som en bra början tycker jag :) Popcorn var en bra ide! Jag hoppas att vi klarar det ;) Jag styrketränar 3-4 ggr i veckan, och sedan promenader på cirka en timme varannan dag.

Jag vägde 72 i februari, och tycker att det har gått ganska bra (väger nu 61.5). Men de sista kilona sitter som berg, känns det som i alla fall.

• Cam82
    annis02 skrev 2012-08-27 09:27:20 följande:
    Det låter som en bra början tycker jag :) Popcorn var en bra ide! Jag hoppas att vi klarar det ;) Jag styrketränar 3-4 ggr i veckan, och sedan promenader på cirka en timme varannan dag.

Jag vägde 72 i februari, och tycker att det har gått ganska bra (väger nu 61.5). Men de sista kilona sitter som berg, känns det som i alla fall.
    Ja vi måste klara det, jag har stått och trampat på samma ställe länge nu, less på att alltid känna mig missnöjd efter helgen nu  

Jag kommer inte att sluta äta godis, men jag måste ju kunna dra ner på det tycker jag.

Du har ju gått ner jättebra, räknar du kalorier eller hur gör du? 
  • annis02

Jag kommer heller inte sluta ära godis, det skulle bara få motsatt effekt om det var "förbjudet".

Jag räknar inte kalorier, utan har börjat äta mer grönsaker och mindre portioner. Men jag behöver nog börja räkna kalorier om jag ska få bort de sista kilona tror jag, har också stått och stampat på samma ställe ett tag nu. Så himla trist när man ställer sig på vågen efter helgen och inser att man har gått upp det som försvann i veckan :(

• Cam82
    annis02 skrev 2012-08-27 09:41:09 följande:
    Jag kommer heller inte sluta ära godis, det skulle bara få motsatt effekt om det var "förbjudet".

Jag räknar inte kalorier, utan har börjat äta mer grönsaker och mindre portioner. Men jag behöver nog börja räkna kalorier om jag ska få bort de sista kilona tror jag, har också stått och stampat på samma ställe ett tag nu. Så himla trist när man ställer sig på vågen efter helgen och inser att man har gått upp det som försvann i veckan :(
    Ja det är jättetrist, men det är så gott när man väl äter det där godiset, men är det värt det i längden? Svar näe troligtvis inte då vikten står stilla, tråligt men sant, måste försöka skärpa mig till helgen som kommer.
Svar på tråden Jag frossar på helgen... snälla hjälp!