Vad har ni för cyklar? "Vanliga" tvåhjulingar på förskolan alltså?
Här står lite om vad som är cykel: www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/cykel/
"Det finns inget krav på att använda cykelhjälm om man använder en sparkcykel eller en trehjuling. Dessa anses generellt inte vara en cykel utan ett lekfordon. Lekfordon är ett fordon som ska anses som leksak, enligt lagen (1992:1327) om leksakers säkerhet. Men självklart är det ändå bäst att använda cykelhjälm i alla fall."
Findus007 skrev 2012-08-26 22:40:32 följande:
Okej... kan jag tycka är lite konstigt, de har också två hjul och rullar i en väldans fart. Undra vad polisen skulle säga om jag (jag skulle inte göra, men låt oss leka med tanken) skulle låta min son cykla bredvid mig på trottoaren utan cykelhjälm, på en "förskolecykel", visst i hundan skulle jag bli stoppad och få mig en ordentlig utskällning om det körde förbi en patrull?och böter om jag förstår lagen rätt.
Jag har precis börjat jobba inom barnomsorgen och jag ser väldigt ofta hur fort det går, vissa barn har heller inte förmågan att kunna stanna en sån cykel när den rullar nerför en backe....där nere kan det sitta ett barn på en annan cykel (ja, vi som arbetar har ansvaret för att undvika olyckor, men det kan ske en olycka) som inte hinner undan...pang, där kan två små huvuden slås i asfalten...utan hjälm!
Jag ska försöka hitta rätt person i morgon för att kunna ställa dessa frågor. Alla andra regler i/på en förskola är så otroligt viktiga - varför inte just den här frågan? Barnen kan ju få otroligt allvarliga skador om de skulle råka ut för en olycka! Vem ska då bära ansvaret och ett dåligt samvete med sig resten av livet?