• I Walk The Line

Lärare & fritidsfröknar som röker precis bredvid skolan?

JAG finner det fel, och provocerande, men jag vet inte om det faktiskt ÄR det.
    Men, några fröknar står varje rast och röker precis bredvid skolgården, de går utnaför staketet, men inte mer än så.
    Jag tycker att de kan väll faktiskt gå utom synhåll?
    Barnen har ju dessa vuxna som förebilder och då kan man väll iallafall i skolan gå undan och röka?
    Visst, folk röker osv men måste dessa vuxna som ska vara förebilder skylta så mycket med det? 

Jag vet inte, men JAG tycker att de kan gå ett tiotal meter längre bort och inte röka precis bredvid..

Funderar på att ta upp det på föräldramötet...         

✰❤✰Mamma till världens finaste pojke -02 & flicka -04✰❤✰
  • Svar på tråden Lärare & fritidsfröknar som röker precis bredvid skolan?
  • I Walk The Line

Ja visst fasiken är inte det för mycket begärt, att slippa att mina barn ser lärarna stå och röka?

• såärdet

jag hade sagt till (har förresten gjort det en gång när mina barn gick på dagis:))

• Punkster

Jag jobbar på fritids och när jag rökte (har slutat nu) så jag gick bakom gympasalen tillsammans med en kollega. Där kunde ingen vare sig se oss eller känna röklukten. Att röka inom synhåll för barnen kändes inte ok tyckte jag. Dock så visste nästan alla barn om att jag rökte, men jag var också noga att påpeka att jag inte tyckte att rökning var något positivt och att jag ville sluta. Vilket jag till slut också lyckades med.

• Sisisisi
    DetVackrasteSomFinns skrev 2012-08-23 16:53:03 följande:
    Är det så att dom röker medans dom är rastvakter? Då kanske dom inte kan gå undan?

Jag tycker absolut att du ska ta upp det!

Men de kan väl knappast på röka på arbetstid?
  • thanisa

Om fallet är att de är rastvakter ska du definitivt ta upp det, jag trodde i min envald att alla skolor nuförtiden var rökfria områden och om de är rastvakter så finner jag det olämpligt att de röker på arbetstid. Även om de är ute så är de ju som rastvakt i tjänst och jag tycker att det är opassande att röka då.

• I Walk The Line

De röker varje rast, och även när de är rastvakter. Tycker det är väldigt dålig stil och tydligen är jag inte ensam om det så jag ska ta upp det på nästa föräldramöte, ett sånt stort där alla är med... 

Och Punkster - Bra jobbat!! Jag har själv vart rökfri i tre år och snusfri i ett! Glad 

• I Walk The Line

Jag ska ta upp det med dem, men nu undrar jag vad ni tycker är bäst, att ta upp det med dem personligen bara, med rektorn eller på stora föräldramötet?

• Lufsan

Jobbar på förskola och kan inte förstå hur dessa människor kan tycka att det är okej! Jag tycker att det ska 100% rökfritt på alla förskolor. Då menar jag att man inte får röka under arbetstid oavsett vart man är. 

En dag i sänder.
  • I Walk The Line
    Lufsan skrev 2012-08-26 10:38:12 följande:
    Jobbar på förskola och kan inte förstå hur dessa människor kan tycka att det är okej! Jag tycker att det ska 100% rökfritt på alla förskolor. Då menar jag att man inte får röka under arbetstid oavsett vart man är. 
    Det tycker jag med, men man kan ju inte tvinga dem att inte röka, men däremot kan de faktiskt gå undan mer. Inte stå på andra sidan staketet och bolma...
  • Punkster

Att röka på skolgårdens medan barnen har rast och man som personal är rastvakt är verkligen inte ok. Jag tycker inte att du ska vänta med att ta upp det till föräldramötet, om du vet vilka i personalen det rör sig om så tycker jag att du ska prata med dom om det så fort som möjligt.

• Lufsan
    I Walk The Line skrev 2012-08-26 10:39:51 följande:
    Det tycker jag med, men man kan ju inte tvinga dem att inte röka, men däremot kan de faktiskt gå undan mer. Inte stå på andra sidan staketet och bolma...
    Fast om skolan inför en rökfri regel så får de inte röka på arbetstid. Så jo, man kan hindra dom. Tycker att det är förkastligt att de till och med går ut när de inte har rast. Och ja, om de nu måste röka får de röka på sin egen rast långt bort, ej inom synhåll för barnen.
    En dag i sänder.
  • mamma till 2 frön

I min kommun har de infört rökfri arbetstid. Det innebär att även om du har en kortare rast betald av din arbetsgivare får du inte röka. Det är enbart på din betalningsfria rast som du får röka och då 100 meter från närmaste kommunala byggnad . Det blev lite liv men funkar toppen. Fullt lagligt och nu infört i flera kommuner runt om i landet. Vi har dessutom telefonfri arbetstid där du enbart om du väntar viktigt samtal får ha ljud på och får ta emot samtal på din mobil, ska meddelas till sina arbetskamrater innan. Du får inte gå runt med den på ljudlöst i fickan utan den ska vara placerad på plats som inte stör ex omklädningsrum, arbetsrum utan ljud och vibb. Detta är toppen då jag ur andra aspekter stör mig gräsligt på alla ringande telefoner och folk som på arbetstid pratar en massa privatasamtal, kollar fb stup i kvarten mm.

• Brumma

För en herrans massa år sedan jobbade jag på förskola och gick ut o rökte på min rast. Gick så att barnen inte såg vad jag gjorde och även om de visste så var jag noga med att påpeka hur fel det var. Men vad hjälper det... Barnen ser vad vi GÖR, de bryr sig inte om vad vi säger om vi själva gör tvärtemot... Jag vet ju också att man faktiskt luktar en del när man varit ute och rökt. Sen så var det ett barn som sa till mig att hon inte ville att jag skulle dö... Det visade sig att hennes morfar gått bort i lungcancer efter att ha rökt hela sitt liv. Snacka om uppvaknande! :/ Jag slutade inte röka MEN jag slutade röka när jag arbetade. En cigg på morgonen innan tandborstning och påklädning, andra ciggen EFTER jobbet. Nu är jag sen många år helt rökfri och det är jag glad för :) Jag tycker det är fel att begära att man inte får röka alls, alltså på sin rast tex. Tycker det är "överförmynderi" att bestämma ALLT vad vuxna människor gör på sin lediga tid. Däremot anser jag att man skall kunna reglera VAR man får röka på rasten. Det är INTE OK att röka framför de barn/ungdomar man arbetar med. Och definitivt inte om man är rastvakt! Röker man på sin egen tid utom synhåll för barnen har faktiskt inte skola och föräldrar med det att göra - anser jag. Sen att jag SJÄLV valde att helt sluta under arbetstid och rasterna som inträffade under den tiden var MITT val. Å andra sidan tycker jag även det är fel att staten går in och anser sig ha rätt att reglera hur vuxna människor lägger upp sin föräldraledighet ;) Då jag anser att man som vuxen är fullt kapabel att själv bestämma över en stor del av sitt liv ;)

• Linus02

Klar man ska få röka även om man jobbar på en skola. Jag är lärare och på min skola får vi röka på skolgården

• FrkJenny
    Linus02 skrev 2013-10-21 20:42:04 följande:

Klar man ska få röka även om man jobbar på en skola. Jag är lärare och på min skola får vi röka på skolgården

Inte om du jobbar på en skola i Sverige.

"2 § Rökning är förbjuden

1. i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och på motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem."
  • Kodia
    Linus02 skrev 2013-10-21 20:42:04 följande:

Men då jobbar du inte på en grundskola?
  • Kodia
    I Walk The Line skrev 2012-08-26 10:36:57 följande:
    Jag ska ta upp det med dem, men nu undrar jag vad ni tycker är bäst, att ta upp det med dem personligen bara, med rektorn eller på stora föräldramötet?

Jag tycker att du ska ta upp det med dem personligen först! Beroende på deras svar kan du gå vidare, för det är ju inte ok!
Svar på tråden Lärare & fritidsfröknar som röker precis bredvid skolan?