• Dr Mupp

Kvarsittning för tredjeklassare.

Dottern och en kompis hade tydligen förra året varit dåliga på att komma in till lektionerna i tid efter rasten (inget de sagt till om så vi hade ingen aning). Tydligen har samma sak hänt igen. 

Nu vill skolan straffa de två med kvarsittning om de kommer försent in efter rasten. Jg tycker spontant inte det känns ok. Att vara i skolan ska inte vara straff. Jag tycker de borde jobba mer med varför de inte går in i tid. Enligt dottern så är det för att de inte hör visselpipan och inte reagerar förrän skolgården är tom.

Vad tycker ni om kvarsittning som straff och vad tycker ni om straff på lågstadiebarn?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kvarsittning för tredjeklassare.
  • doggy

Men det hände ett flertal gånge förra året o garanterat så tigs det upp i klassen då redan men ändå upprepas det i år ! Tänk om lärarna ska kontakta föräldrar om alla dessa små saker som barn i den åldern normalt ska kunna ta ansvar för själv , då skulle dom inte göra annat !

• Dr Mupp
    doggy skrev 2012-08-23 18:36:41 följande:
    Men det hände ett flertal gånge förra året o garanterat så tigs det upp i klassen då redan men ändå upprepas det i år ! Tänk om lärarna ska kontakta föräldrar om alla dessa små saker som barn i den åldern normalt ska kunna ta ansvar för själv , då skulle dom inte göra annat !
    Vi har inte hört ett ord tidigare, om problemet är så stort så de påstår så borde de ju säga nått till oss. Hur ska vi kunna ta ansvar för nått vi inte ens vet förekommer. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • doggy

Barn i den åldern bör kunna ta ansvar själva för att komma in i tid ! Inte ni föräldrar som ska se till !

• Bellenellen09

När man går i 3:an är det rimligt att klara av att komma in i tid. De flesta elever i åk 3 kan klockan. Att ta igen missad lektionstid är också rimligt. Detta behöver inte nödvändigtvis ske efter skoltid, det kan ske på en rast. Man kan också se det så här: Alla elever har rätt till den s k garanterade undervisningstiden.

• Pyl

Självklart ska de ha kvarsittning om de inte kommer i tid till lektionen!

• Mime

Barnen får en lektion i handling och konsekvens. Samtidigt får de en chans att ta igen det de har missat genom att komma försent. Jag tycker det är en nyttig lärdom samtidigt som det visar hur viktig skolan är, dvs om man missar något så behöver man ta igen det annars så kommer man efter i skolarbetet.

• Liten elak och intelligent

Jag tycker att du ska ta upp att de får fixa en annan signal eller gå runt på gården och vissla. Man måste ju kunna leka på hela skolgården och ändå höra när det ringer in.

• doggy

Dom lekte inte på skolgården utan i skogen

• W Goldberg

Kvarsittning är bra.
    Min dotter kom in försent ett par gånger i fjol och fick "kvarsittning". Det innebar ca 10 minuters extratid med läraren, antingen ensam eller med några till som kommit försent. Dom fick göra något skoljobb eller bara prata med läraren under den tiden, beroende på.
    I bland kändes det som om barnen tyckte det var lite mysigt med kvarsittning, för då fick dom lite extratid med läraren, utan en massa andra barn som störde.

Hörde inte någon av ungarna som såg det som ett rent straff.

• häjhäj

Min dotter och en kompis fortsatte leka när det ringde in. De påstod att de inte hade hört klockan och helt plötsligt var skolgården tom. De gick då i trean. Fröken ringde hem till mig på direkt och förklarade att hon skulle få sitta kvar den tiden extra efter skolan och jobba ikapp det hon missade när hon lekte. Jag tycker att det var jättebra! Självklart ska hon inte bara kunna vara och leka, dessutom missa viktig lektionstid, utan att det får konsekvenser. Jag skulle aldrig se på det som kvarsittning och ett straff utan som en konsekvens av hennes handling. Kan tillägga att det aldrig har hänt igen efter det att hon har missat att rasten har tagit slut.

• Dr Mupp
    doggy skrev 2012-08-24 06:43:15 följande:
    Dom lekte inte på skolgården utan i skogen
    Precis och det för att lärarna själva sagt att barnen får vara i skogen.
  • teec

Bara läst TS men jag tycker du har fel.

Jag förstår om de inte hör men ungarna får ju ta eget ansvar också! Hur gamla är de?

Händer detta fler gånger är det ett ypperligt tillfälle att gå igenom tidsuppfattning med alla elever....

Ska dagens barn få allt serverat? Varför ska de inte lära sig när de gör fel? Vad hade du tyckt vara ett lämpligt straff?

Tänker du något på läraren som står där och har genomgång för resterande elever? Inte alltid kul att bli avbruten/ börja förklara igen vad som ska göras, bara för att två elever är sena. Tänk även på deras klasskamrater som blir störda när andra kommer sent.

Allt är relativt men jag tycker att dagens barn har för många rättigheter och för lite skyldigheter.

• teec

Såg nu att du hade skrivt tredjeklassare. Då är det påriden att de lär sig tidsuppfattning. Om inte annat : ansvar och ge tösen din en klocka! :)

• Mime
    Dr Mupp skrev 2012-08-24 17:15:14 följande:
    Precis och det för att lärarna själva sagt att barnen får vara i skogen.

Läraren har också sagt att de ska komma i tid till lektionen. De kom inte i tid....så de får arbeta igen det. Inte svårare än så.
  • sunsed1

Det finns alltid två sidor av samma mynt.

Det som talar för TS inlägg och varför jag håller med henne är att 
    1 -  barnen KAN faktiskt gå så mycket upp i lekar att allt annat försvinner och då HÖR man faktisk ingenting. Leken är också en inlärningsprocess.

2 - systemet att "ringa in" med en VISSELPIPA  är så dumt. Den hörs inte alltid. Det är bättre när skolan har en ringsignal som hörs på långa vägar så det inte går att misstolka att rasten är faktiskt slut.

Dock alla andra synpunkter som nämndes ovan var bra - att barnen måste ta ett ansvar när de är i nio årsålder, samt skall de ha en egen klocka som hjälper de hålla koll på tiden. Och att problemet har upprepats vid tidigare tillfällen och då bör de ta igen det de har missat.

Men jag skulle förespråka att skolan ordnar en ordentlig signal så att ALLA elever ska altid höra när de ska in.          

Svar på tråden Kvarsittning för tredjeklassare.