• Dr Mupp

Kvarsittning för tredjeklassare.

Dottern och en kompis hade tydligen förra året varit dåliga på att komma in till lektionerna i tid efter rasten (inget de sagt till om så vi hade ingen aning). Tydligen har samma sak hänt igen. 

Nu vill skolan straffa de två med kvarsittning om de kommer försent in efter rasten. Jg tycker spontant inte det känns ok. Att vara i skolan ska inte vara straff. Jag tycker de borde jobba mer med varför de inte går in i tid. Enligt dottern så är det för att de inte hör visselpipan och inte reagerar förrän skolgården är tom.

Vad tycker ni om kvarsittning som straff och vad tycker ni om straff på lågstadiebarn?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kvarsittning för tredjeklassare.
  • En blå giraff

Kvarsittning kan man väl se som en konsekvens - man får sitta kvar och göra det arbete man missat på grund av att man kommer försent. Jag tycker inte det är en helt tokig tanke faktiskt. Det är ju ändå viktigt att de lär sig att komma i tid.

• doggy

Missar man lektionstid genom att komma försent så måste man ju ta igen den tiden , då är väl kvarsittning bra ! Dom måste ju inse att det inte är acceptabelt att komma sent till lektionen !

• Dr Mupp

Men de hör ju inte visselpipan. De straffas ju för att läraren inte orkar gå längre än till dörröppningen. Detta trots att skolgården är stor och barnen även får vara i en skog bredvid skolgården. Jag har själv varit långt bort på skolgården och det är svårt att höra visselpipan.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • doggy

Men man bör märka att alla andra går in

• BängtRagnhild

Nope, inte ok. Först försöker man lösa problemet (gå ett varv extra med visselpipan?), funkar inte det och man fortfarande anser att de helt enkelt struntar i att gå in så får man ju se hur man ska lösa det då. Finns ju lite olika sätt men kvarsittning är aldrig ok för mig. Skolan ska vara något roligt och det är ett privilege att få gå i skola, och då ska man inte tvingas att stanna.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • doggy

Alla andra barn utom två hör visselpipan , o dom två märker inte ens att alla andra går in ! Låter som det är en undanflykt att dom säger att dom inte hör ! Annars får du väl skaffa en klocka åt barnet då ! Frihet under ansvar om dom måste vara i skogen , eller så får dom inte vara i skogen !

• Dr Mupp
    doggy skrev 2012-08-22 16:39:43 följande:
    Men man bör märka att alla andra går in
    Ja de märker ju efter ett tag att de andra gått in och då går de även själva in. 
  • Lajkie

Alla andra barn hör ju dr mupp? Känns som ignorans tycker jag.

• Dr Mupp
    Lajkie skrev 2012-08-22 18:01:23 följande:
    Alla andra barn hör ju dr mupp? Känns som ignorans tycker jag.
    Nej alla andra barn hör inte. Oftast är det en handfull barn som inte hör. De är de barnen som är i skogen. Nu är min dotter och hennes kompis nästan alltid i skogen. 
Svar på tråden Kvarsittning för tredjeklassare.