• pris

projekt under föräldrarledigheten?

Hej!
    En fråga till er som lyckats med konststycket att driva något privat projekt samtidigt som ni var föräldrarlediga (plugga, starta eget, skriva bok etc.) Hur såg era dagar ut? Jobbade ni med detta medans ert barn sov, eller även när barnet var vaket? Jobbade ni främst på kvällen då er partner kommit hem från jobbet eller mest under dagen? Hur delade ni upp hushållssysslor i hemmet?
    Jag är nu hemma med min son på 3 månader och hade tänkt mig att jag skulle hinna med ett litet projekt men har svårt att få tiden att räcka till. När han sover hinner jag nätt och jämt plocka i ordning/duscha/laga mat etc. innan han vaknar igen och när han är vaken känner jag att jag vill aktivera honom/umgås. Visst kan han ligga lugn en liten stund i babygymet när han är vaken men det dröjer inte länge innan han blir rastlös och vill ha uppmärksamhet.
    Min kille verkar dessutom tycka att jag borde hinna med alla hushållsuppgifter i hemmet under dagarna eftersom jag är ledig. Hur löste ni det här? Hur såg era "arbets scheman" ut?
    MVH Nyfiken.

• Svar på tråden projekt under föräldrarledigheten?
  • LillyLolo

Min tanke var att ha ett projekt att börja med. Men det har jag inte börjat med än. Blir nog inte så heller då jag inte riktigt får tiden att täcka till, till det :)

Min är 3 månader

• Pemberly

Driva projekt är väl fel ord, men däremot började jag jobba 10% medan min man fortfarande jobbade heltid. Då jobbade jag hemifrån när sonen sov middag eller på kvällen när min man var hemma. Sen jobbade vi deltid båda två och vi gjorde alltid så att den som var hemma gjorde sådant som funkade bra att göra samtidigt som man tog hand om sonen (tex lägga i en maskin tvätt), ta med barnvagnen till affären och handla mat, men när vi båda var hemma på kvällen så delade vi på sysslorna. Det tycker jag är det rimliga att göra, ni delade väl på hushållsarbetet innan ni fick barn och då ska väl inte mannen plötsligt få en hushållerska bara för att ni fått barn. 

Att du ska göra allt hushållsarbete när du är hemma tycker jag inte är rimligt men jag vet att många tyvärr gör så (sedan om inte pappan också är hemma en längre tid riskerar de att fastna i att mamman gör mest hushållsarbete även när båda jobbar igen). Om ni nu har den dealen att du ska göra allt när du är hemma hoppas jag att ni tänkt att pappan också ska ta ut ordentligt med föräldraledighet och att han i sin tur då ska göra allt hushållsarbete. 

Svar på tråden projekt under föräldrarledigheten?