Inlägg från: Charlie Bravo |Visa alla inlägg
  • Charlie Bravo

Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

Tror vi kan sätta punkt för diskussionen nu. Det är klart som korvspat att man inte serverar fulcola till ett bröllop, på samma sätt som man inte dekorerer med vissna blommor på borden. Det är en liten detalj ja, men det är ju de små detaljerna som skiljer ett fint bröllop från discountversionen. Om det är brudparet eller cateringfirman som tog beslutet vet vi inte, men vem som än gjorde det så var beslutet felaktigt.

• Charlie Bravo
    Anonym (blivande fru) skrev 2012-08-22 15:00:39 följande:
    Haha ts det låter inte som att du har en aning om hur mycket "små saker" på ett bröllop kostar. Vi ska ha 200 personer på vårt bröllop och bara för att välja till äkta cola, 15 kr per huvud blir det ju en totalsumma på 3000 kr, kanske inte låter som värsta grejen, men då får du tänka på att vi närmare lägger ut 170 000 kr totalt för vårt bröllop så JO 3000 kr hit och dit spelar jävligt stor roll.

Nu har vi ju valt att ha äkta coca cola osv, för att vi anser att VI har råd med detta. Men man måste förstå att det är rätt mycket pengar som alla små detaljer kostar. Och man kan inte begära att folk måste spendera hur mkt pengar som helst bara för att dem ska gifta sig!..

Kan även tillägga att vi bara behöver lägga till 15 kr per person för äkta läsk är billigt pris för detta !
    Vansinne att bjuda in 200 personer. Varför så många? Blir ju bara en massa tjo och tjim och ni hinner ändå inte att umgås med alla 200 gäster til bröllopet. Och så att lägga ut 170.000 på ett bröllop. Det blir ju vansinne i kvadrat.
  • Charlie Bravo
    Krokimodell skrev 2012-08-22 23:44:40 följande:
    Exakt vad är det som gör det till riktig cola? Det är inget ämne i Coca-Cola som är dyrare eller mer högkvalitativt så att det motiverar ett prispåslag. Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    Det handlar om smakupplevelsen. Vad gör ett billigt vin sämre än ett dyrare.....jo just det, smakupplevelsen. Fulcola smakar helt enkelt inte lika gott. Förmodligen för att vi förväntar oss en riktig colasmak. Hade företagen marknadsfört fulcola som något annat (alltså inte som cola), så kanske konsumenterna hade haft större accept för smaken och inte jämfört det med riktig fincola. I vart fall. Fulcola hör hemma på knattedisko och sunkiga husvagnsfester på campingplatser där allt vad smak ändå saknas.
  • Charlie Bravo
    trytofindme skrev 2012-08-23 17:29:52 följande:

Jaha, vad spännande. Det var mer än vad jag visste. Gäller det andra ät- och drickbara produkter också eller bara vin och cola? Vad jag har lärt mig gällande vin är ju att det definitivt inte automatiskt är godare bara för att det är dyrare. Men min lärare i dryckeskunskap som dessutom är sommilier (osäker på stavning) kanske har fel om vin. Vad är förresten gott och vad är mindre gott? Jag trodde det var en smaksak, olika från person till person. Måste genast pränta in i huvudet att god smak har med pris att göra. *dyrt är gott, dyrt är gott, dyrt är gott*
    Helt ärligt. Menar du på fullaste allvar att du inte kan smaka skillnad på ett vin till 44 kr och ett till 100 kr? Finns ju flera aspekter som gör att man får betala mer för de dyrare vinerna. Lagringstiden är ett exempel. Och om du tror att du kan få samma kvalitet på livsmedel oavsett pris, så kanske du ska ta prova att handla livsmedel i andra butiker än LIDL.  
  • Charlie Bravo
    Anonym (blivande fru) skrev 2012-08-27 14:01:07 följande:

Är det vansinne att ha ett bröllop för 200 personer? Trevligt att du tycker det är vansinne, jag tycker snarare att det är mer vansinne att du ens reflekterar över det. Varje person har rätt att ha sitt bröllop på sitt sätt. Jag kommer visst hinna träffa alla mina gäster, du har ingen aning om hur vårt bröllop ska vara. Jag och min fästman har vart på flera bröllop där man har haft 500-600 gäster, och det har vart superroligt!
    170 000 kr tycker jag heller inte är ett VANSINNE att betala för ett bröllop för 200 gäster. Om du räknar ut det i kuvert avgift och om du bara visste vad som ingår i detta skulle du aldrig ha öppnat din mun.  Herregud männsika alla kanske inte vill ha ett bröllop för 40 personer och som kostar 20 000 kr för att dem gjort allt själva. Janetlag eller vad!
    170.000 är ett ok pris för 200 gäster, men alltför mycket att lägga på ett bröllop. Varför bjuda kreti och pleti till en fest? Som brudpar kommer ni att ha fullt sjå med att hinna med allt det som nu krävs av ett brudpar, så ni kommer inte hinna att genomföra mycket längre konversationer med gästerna än typ "hej och välkommen, kul att ni kunde komma". Min erfarenhet är att det inte blir ett roligare bröllop bara för att det är många gäster, så jag tycker faktiskt att du ska ta och revidera din gästlista och tänka om! Så länge du inte bjuder på fulcola så kommer bröllopet bli minst lika lyckat om du bjuder cirka 70 personer, och så kan du köpa nya skor eller en handväska för pengarna som du sparade.
Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!