Charlie Bravo skrev 2012-08-24 13:04:10 följande:
Helt ärligt. Menar du på fullaste allvar att du inte kan smaka skillnad på ett vin till 44 kr och ett till 100 kr? Finns ju flera aspekter som gör att man får betala mer för de dyrare vinerna. Lagringstiden är ett exempel. Och om du tror att du kan få samma kvalitet på livsmedel oavsett pris, så kanske du ska ta prova att handla livsmedel i andra butiker än LIDL.
Det finns ett generellt samband mellan smak och kvalitet men inte alltid ett rakt samband (vilket tydligt visas i många blindtest).
Senast idag läste jag t ex en recension som rejält skrev en köttrestaurang som inte ligger i lågprisskiktet och som inte bedömdes särskilt prisvärd eller bra.
.
Ibland handlar det om att priset inte står i relation till kvalitén; ibland handlar det om att kvalitén är dålig (eller bra) oavsett högt eller lågt pris.
Vad gäller cola-dryck kan jag inte se att det finns något objektivt sätt att motivera att den ena skulle vara "finare" än den andra. Det finns vana, marknadsföring och givetvis olika smak, men inget i råvarorna motiverar tal om "fint" och "fult" (att det är lite skrattretande att tala om coca cola och "fint" i samma mening är en annan sak). Att använda en prisskillnad på några kronor som intäkt i sig för kvalitetsskillnad verkar inte som något bra argument heller.
Sedan kan säkert många många (inklusive jag själv) tycka både att det är mindre tjusigt att slänga upp plastflaskor på bordet (och just Coca Cola har glasflaskor) och att det kan vara enklast, om man nu ska ha läsk, att lägga de extra kronorna på att servera den mest välkända coladrycken så att de som gillar cola troligast ska känna igen smaken och den som mäter värdens omtanke i några kronors skillnad på läsken slipper bli irriterad.
Vad gäller "objektiv" kvalitetsbedömning får man å andra sidan bedöma kvalitet utifrån smak, innehåll och vad man vet om produktionen och inte bara efter marknadsföringskampanjer och lite prisskillnad. Sedan får man själv bedöma om man vill betala för ev kvalitetsskillnad.
Själv köper jag ofta tomater som är några gånger dyrare än de billigaste för att få god smak på dem, men det finns mellanpristomater med kilopriser rund femtiolappen som inte är särskilt bra, o s v. På äpplen handlar det ofta om att välja mellan smak (+ svenska äpplen) och utseende (+import); jag väljer svenska äpplen, någon annan Granny Smith.
I cola-väg - de gånger jag dricker det vilket inte är särskilt ofta - är jag själv för övrigt mest svag för sötsliskig cherry coke
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Under studietiden gällde Jolt cola.