• Semlan10

Kläder (byxor) för smala barn?

Min dotter är 2,5 år och väldigt liten för sin ålder - ca 81 cm och 10 kg. Hon har proportionerligt  långa ben så de flesta byxor i storlek 80 börjar bli för korta. Tyvärr är nästan alla byxor och även leggings i storlek 86 alldeles för stora i midjan. Någon som har bra tips på var man kan hitta byxor för smala barn?

POP har ju bra byxor som kan justeras i midjan, men dels är de dyra och dels är de i övrigt ganska vida i modellen (utom deras leggings som är bra). Just nu letar jag främst efter bekväma mjuka vardagsbyxor att leka inomhus på förskolan i och som är sköna att ha under galonisar/overaller. Även leggings eftersom dottern älskar klänningar och tunikor.

Dottern är dessutom blöjfri och de flesta kläder i hennes storlek är ju anpassade till blöjbarn. Eftersom hon går på pottan själv funkar det bäst med byxor som man enkelt kan dra upp och ner (som är "förinställda" på rätt midjemått så att säga), istället för att behöva knyta till något för att de ska sitta uppe.

• Svar på tråden Kläder (byxor) för smala barn?
  • cosinus

Åhlens har rätt smala byxor och likaså kappAhl. MeToo har iaf för större barn jättesmala tights.

• Semlan10

Tack för alla tips! Får göra en shoppingtur snart
    Ja strumpbyxor funkar ju men dottern är inte så förtjust i dem, med leggings slipper man krångla och bråka. Om man hittar några som passar vill säga...

• Trulis78

Jag har två tunnisar hemma. Jag hittade just perfekta smala leggings på H&M. De är stickade och finns i massa färger och själva resåren upptill är bred med glitter på. Dessa leggings passade mina barn perfekt både i benen och i midjan och jag tyckte det var bra att de var i lite tjockare material nu till hösten.

Annars tycker jag att det varierar vilka märken som funkar, jag måste alltid prova ordentligt på mina barn för många byxor ramlar ner över höfterna. Det går ju som inte att dra åt hur mycket som helst med resåren i midjan. Generellt har jag nog haft mest tur på Kapp Ahl.

• straw2008

zara minirodini hm moonkids

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Malva85

Lindex byxor tycker jag är bra. Mjuka men sitter bra och är inte för korta i benen som många andra märken. Har mest leggings och mjukisbyxor därifrån.

• vargaa

Har en dottern med precis samma mått, ålder och vikt som din. HM funkar inte - alldeles för vida. Tom stl 80 är slappa, men för korta. Lindex är bättre men har inte provat på sistone, var dum nog att storhandla på HM sist. Däremot tror jag KappAhl kan ha smala kläder. Fick hem jeans till båda barnen idag - iof inte tighta men det ser oftast inte bra ut ändå. Dotterns 86:or passade jättebra. Sonen är ca 69 lång och jag köpte 74 i jeans för det har han ju snart: Han är till motsats till sin syster en ganska stor kille och 74:orna var faktiskt för trånga, kunde inte sitta i dom. :p Så kappahl ska jag prova till dottern nu.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Veritaslux

Tror också på Kappahl. Såg igår att de har extra smala jeans på Kapp Ahl, en modell som heter Slimfit, och alla deras jeans är reglerbara i midjan. De har 50 kr. rabatt på barnjeansen nu. Jag köpte, men valde till slut en modell som var lite vidare för de var lite mjukare i kvaliteten, men även de var ganska smala. Köpte 86 och de var SMÅ, de flesta byxor i strl 80 är annars normalt stora och 86 ramlar ner.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • 010306

KappAhls modell Nicole kör vi med till smalisen här som dock är äldre . Cubus har leggins med extra stetchigt matrial som jag gillar.

• Joytotheworld

Lindex storlekar är ju lite mindre, prova

• Duckan

Litenlsa, de tajtsen har vi också, köpta förra året och de funkar fortfarade, både vad gäller form och färg trots många tvättar.

• Renstjärna

Har också en smalis och de byxor som funkar bäst här är Nova Stars jeans. De är dyyyra (400 kr) men räcker över typ 3 storlekar eftersom de har långa muddar i benen. Bästa med dem är en jättebred reglerbar midjemudd. De jeansen har aldrig hasat någon stans och är ändå lätta att dra upp och ner.

Annars kör jag mycket mjukisbyxor med knytband i midjan. Knyter man dem lagom så går de att dra upp och ner vid pottbesök utan hjälp.

• Semlan10

Många som rekommenderar Kappahl, intressant. Var länge sen jag kollade där men det ska jag göra nu. Många andra bra tips också, tack igen! Får känslan att det finns lite mer smala kläder för äldre barn. Eller så är det bara önsketänkande

Vargaa, helt OT men det är ovanligt att träffa på någon annan med så pass litet barn! Har ni fått göra tillväxtutredning? Det har vi gjort, inga fel hittade. Det enda man inte tittat på än är tillväxthormon för det gör de oftast inte innan 3 år. Och läkaren tror inte att det är det heller.

Svar på tråden Kläder (byxor) för smala barn?