Inlägg från: lovegivespower |Visa alla inlägg
  • lovegivespower

I Vilken vecka kom ert barn?

Ja som sagt. I vilken vecka kom ert barn? Skriv gärna om det kom i någon annan vecka som inte finns med. Berätta gärna hur det gick också vidare (om ni vill) {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 16:42
    Helst inte planerade snitt. Då är det ju lixom planerat :D

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Vilken vecka kom ert barn?
  • lovegivespower
    Mercurialis skrev 2012-08-19 17:57:20 följande:
    Första barnet kom i vecka 36+3 (igångsättning).

Andra barnet kom i vecka 35+3 (halvakut kejsarsnitt). 
    Oj varför? Undrar över båda. Om du vill svara Skrattande
  • lovegivespower
    Helle333 skrev 2012-08-19 17:58:23 följande:

Jag var helt övertygad om att hon skulle komma tidigare men tji fick jag och hon väntade och hade det gott därinne till v.41
    Hihi! Typikst. Jag vill inte gå över tiden. Kommer jag säkert göra bara för det Skrattande
  • lovegivespower
    Kasperina skrev 2012-08-19 18:03:40 följande:
    Första kom 37+3, är nu 30+0 med tvåan och tappen är påverkad. Hoppas h*n väntar t v36 minst
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • lovegivespower
    Kasperina skrev 2012-08-19 18:03:40 följande:
    Första kom 37+3, är nu 30+0 med tvåan och tappen är påverkad. Hoppas h*n väntar t v36 minst
    Har du mycket SD eller?
  • lovegivespower
    MrsTM skrev 2012-08-19 18:04:04 följande:
    Spontan och snabb förlossning i vecka 35+2. Ingen vet varför han kom så tidigt. Tuff start med flera veckor på neonatalavdelning, han blev sondmatad då han var för medtagen för att kunna äta själv. Nu har det däremot gått sju veckor sedan förlossningen och vår lille älskling mår prima! 
    Usch det låter hemskt, endå var det ju "sent" jämfört med bebisar som föds i vecka 24 typ....
  • lovegivespower
    Kasperina skrev 2012-08-19 18:12:51 följande:
    Nästan hela tiden, men det verkar inte som att alla påverkar tappen. Är sjukskriven 25% nu och har absolut lyftförbud för att inte ta ut mig för mycket.
    Lycka till!!!!
  • lovegivespower
    Mercurialis skrev 2012-08-19 18:05:57 följande:

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Det beslutades att jag som längst skulle få gå gravid till vecka 36+0 och sedan sättas igång. Igångsättningen gjordes en dag senare än planerat (v 36+1) för att passa makens arbetsschema.

När jag väntade andra barnet, fick jag diffus preeklampsi. Det visade sig att andra barnet, liksom första barnet, var tillväxthämmat. Jag blev inlagd på sjukhus för att man skulle kunna hålla koll på både mig och bebisen. Efter två veckor på sjukhus började de dagliga CTG-kurvorna se sämre ut. Bebisens aktivitet avtog. När jag var i vecka 35+3, beslutade läkaren att jag skulle sättas igång. Först gjordes ett vändningsförsök, eftersom bebisen låg på tvären i magen. När det inte lyckades, blev det ett kejsarsnitt. 
    Okej då förstår jag. Vad menas med bebisens aktivitet avtog? Blir så orolig... min är ganska lugn. Ibland känner jag mer och ibland mindre men jag känner honom varje dag. Vecka 28 här.
  • lovegivespower
    MrsTM skrev 2012-08-19 18:11:44 följande:
    Ja det blev helt fel allting med sjukvården. Han var 50 cm lång och vägde 3100 g, så han såg ju ut som en fullgången bebis. Så BB-personalen var inte riktigt på alerten utan behandlade honom som fullgången. Vi stressade honom alldeles för länge med koppmatning, fick ju försöka väcka honom vid varje matning. Till slut tog neonatal över, men då hade han redan genomlidit UV-behandling mot gulsot parallellt med koppmatningen. Så mitt allmänna råd till er som råkar bli föräldrar i vecka 33-36, kräv neonatalvård oavsett hur välvuxen bebisen ser ut!
    Fy va jobbigt! Men tur att allt är bra nu{#emotions_dlg.flower}
  • lovegivespower
    Mercurialis skrev 2012-08-19 19:00:13 följande:

På en CTG-kurva ska bebisens hjärtljud variera, d v s pulsen ska öka och minska. Så var det inte de sista dagarna, när yngste sonen låg i magen. Hans puls låg på 130 utan variation alls.

Om han rörde sig mindre eller inte var svårt för mig att avgöra. Jag kände i stort sett inga rörelser alls från vecka 28-29 även om jag vet att han levde om en hel del i magen (det syntes på ultraljuden och flödesmätningarna).
    VA? Va skönt. De hoppade jätte mycket när jag gjorde sådant test. Trodde det var farligt. Varför ska det variera så då? SKÖNT att höra Skrattande

Svar på tråden I Vilken vecka kom ert barn?