I Vilken vecka kom ert barn?
Första kom i vecka 36+6 Andra kom i vecka 34+1
Första kom i vecka 36+6 Andra kom i vecka 34+1
Och vågar nog aldrig skaffa fler barn! Andra barnet blev bättre. Dom tog mig på allvar då. Men med första va dom bara idioter och vägrade ta in mig för att jag va 20 och förstföderska. Dom trodde jag överdrev! Fast jag va fullt uppen hela resan in.
Melissa föddes i vecka 36+6
Hon kom precis som vanligt, lite snabb förlossning bara. Visste inte hur värkar kändes och trodde jag hade förvärkar. Ringde in till bb. Dom sa att jag skulle vänta tills vattnet gick och eftersom jag va förstföderska så va de inte vanligt med så snabba ryck och tidiga födslar. Åkte in iaf och efter att tjatat in mig och skrikit så alla hörde tog dom in mig på undersökning. Dom fick se att jag va 10 cm öppen och de va dags att krysta. Vattnet gick aldrig.. Ingen slempropp heller.. Utan allt i samband med krystningarna. Melissa föddes med fosterhinnan på, 20 min efter jag kom in.. t Betyder tur sa dom. 3 dagar senare fick vi åka hem med henne. Min värsta förlossning.
Min andra dotter Mercedes kom i vecka 34+1. Denna gången vart dom för oroliga. Kom in först i vecka 27 och va öppen 2cm. Fick dropp och spruta för att stoppa värkarna. Dom lyckades. Men hon kom 6 veckor senare. Kände inte av mina förvärkar denna gången heller. Ringde in när jag kände att något tryckte neråt. Fick åka in akut till linköping. Men problemet va att dom inte hade fler platser för förtidiga barn. Så dom stoppade mina värkar pga platsbrist! Dom skulle skicka mig till andra ställen som hade plats. Men tyvärr kom dom på att det va för stor risk eftersom jag fått så snabbt första gången. Dom tog bort dropp och skulle låta mig sättas igång igen. Men tog 9 timmar innan hon kom. Tack och lov kände jag inget förutom krystvärkar.
Så mina förlossningar har vart snabba och väldigt jobbiga. Mercedes föddes frisk men fick sondas i en månad innan vi fick åka hem. Hon fick ligga i värmesäng men annars va hon fullt frisk. Så nu blir de inga barn! Inte på många år iaf.
Lita inte alltid på bm. Dom sa att de va normalt till mig med. Problemet med mig va att jag inte kände min "värkar" utan kändes bara som sammandragningar. Har du dom ofta och regelbundet kolla upp det snälla. Vilken vecka är du i? Har du fått barn innan så vet du liksom när kroppen säger ifrån mer än normalt. Du känner din kropp bäst och ingen annan kan avgöra om det är normalt för ens kropp.
Kroppen förbereder sig inför barnens ankomst genom sammandragningar. Så det är inte alltid farligt :) men sd ska inte göra ont på samma sätt som dom kallade "värkarna" och det är inte alltid vattnet eller slempropp går först. Dom kan som min del komma i samband med förlossningen.
Åh härligt att se att ni ska snart ha barn! Önska jag med kunde ha den lyckan igen :)