Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

I Vilken vecka kom ert barn?

Första barnet kom i vecka 36+3 (igångsättning).

Andra barnet kom i vecka 35+3 (halvakut kejsarsnitt). 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    lovegivespower skrev 2012-08-19 17:59:08 följande:
    Oj varför? Undrar över båda. Om du vill svara Skrattande

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Det beslutades att jag som längst skulle få gå gravid till vecka 36+0 och sedan sättas igång. Igångsättningen gjordes en dag senare än planerat (v 36+1) för att passa makens arbetsschema.

När jag väntade andra barnet, fick jag diffus preeklampsi. Det visade sig att andra barnet, liksom första barnet, var tillväxthämmat. Jag blev inlagd på sjukhus för att man skulle kunna hålla koll på både mig och bebisen. Efter två veckor på sjukhus började de dagliga CTG-kurvorna se sämre ut. Bebisens aktivitet avtog. När jag var i vecka 35+3, beslutade läkaren att jag skulle sättas igång. Först gjordes ett vändningsförsök, eftersom bebisen låg på tvären i magen. När det inte lyckades, blev det ett kejsarsnitt. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    lovegivespower skrev 2012-08-19 18:16:38 följande:
    Okej då förstår jag. Vad menas med bebisens aktivitet avtog? Blir så orolig... min är ganska lugn. Ibland känner jag mer och ibland mindre men jag känner honom varje dag. Vecka 28 här.

På en CTG-kurva ska bebisens hjärtljud variera, d v s pulsen ska öka och minska. Så var det inte de sista dagarna, när yngste sonen låg i magen. Hans puls låg på 130 utan variation alls.

Om han rörde sig mindre eller inte var svårt för mig att avgöra. Jag kände i stort sett inga rörelser alls från vecka 28-29 även om jag vet att han levde om en hel del i magen (det syntes på ultraljuden och flödesmätningarna).
Svar på tråden I Vilken vecka kom ert barn?