• Anonym

Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?

Min son är snart 2,5 år, och vi ska separera.  Flyttar i slutet av månaden.

Vi kommer relativt bra överens trots allt, men en sak kan vi inte enas om.  
    Sonens pappa vill ha honom varannan vecka rakt av, han har sitt andra barn (syskon till sonen alltså) varannan vecka, och han vill ha dem samtidigt.    Jag å andra sidan tycker att vi kan ha varannan vecka, fast plus ett byte mitt i veckan.  Tycker det är för lång tid med en vecka.  Jag är dessutom ledig onsdagar, så jag föreslog att jag kunde hämta sonen tisdag kväll och lämna på förskolan torsdag morgon på pappans vecka.
    Och på min vecka så hämtar pappan onsdag kväll och lämnar på förskolan fredag morgon.  På så sätt får också sonen en ledig dag från förskolan mitt i veckan..    Men detta vill inte pappan, han vill helt enkelt ha varannan vecka och då hela veckan. 

Vet inte hur vi ska gå vidare nu, det är väl inte så bra för barn under tre år att vara utan den andra föräldern så länge som en vecka?  

• Svar på tråden Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?
  • Anonym (Stockholm)

Om du motsätter dig detta så kan du göra det. Hade inte gått med på varannan för ett barn under tre år tror jag.
    Det hinner ni senare, om ett år eller så? varför så bråttom? Det viktigaste är barnet och dess behov, inte föräldrarnas önskemål eller något rättvisetänkande föräldrar emellan,.

ni kan gå till Familjerätten o prata om detta men allt där är på frivillig grund.

Vill du inte och han vill ha växelvis nu till varje pris, får han stämma dig i tingsrätten. Sådant tar tid och utredningar ska göras. När det är klart har det kanske gått såppas lång tid att barnet är moget för varannan vecka.

Varannan vecka är ingen självklarhet! Båda föräldrarna ska vilja det, bo nära varandra, ha ett gott samarbete, och om barnet är äldre frågas om vad barnet vill också.

Gå inte med på något du inte vill eller som inte känns bra. Hade inte låtit någon köra över mig alla fall..
    en kompromiss kanske? Vänta till 3-års ålder?

• Anonym (bonusmamma)
    Anonym skrev 2012-08-17 18:42:41 följande:
    Min son är snart 2,5 år, och vi ska separera.  Flyttar i slutet av månaden.

Vi kommer relativt bra överens trots allt, men en sak kan vi inte enas om.  
    Sonens pappa vill ha honom varannan vecka rakt av, han har sitt andra barn (syskon till sonen alltså) varannan vecka, och han vill ha dem samtidigt.    Jag å andra sidan tycker att vi kan ha varannan vecka, fast plus ett byte mitt i veckan.  Tycker det är för lång tid med en vecka.  Jag är dessutom ledig onsdagar, så jag föreslog att jag kunde hämta sonen tisdag kväll och lämna på förskolan torsdag morgon på pappans vecka.
    Och på min vecka så hämtar pappan onsdag kväll och lämnar på förskolan fredag morgon.  På så sätt får också sonen en ledig dag från förskolan mitt i veckan..    Men detta vill inte pappan, han vill helt enkelt ha varannan vecka och då hela veckan. 

Vet inte hur vi ska gå vidare nu, det är väl inte så bra för barn under tre år att vara utan den andra föräldern så länge som en vecka?  
    Det kommer bli enklare för er båda om man tittar lite längre in i framtiden om det är VV som gäller.
    Vi har testat oss fram en hel del. När båda träffar nya blir även detta en stor omställning.

Jag tycker absolut att de är bra med VV , även om barnet bara är 2,5. Det är bra med rutiner !   
    Byte mitt i veckan kan göra det svårare för ena partnern, då barnet kommer gå igenom flera perioder
    då vissa ggr de är svårt med överlämningen då barnet vill stanna kvar.

Byte på måndagar på fritids, rekommenderar jag starkt!     
  • Anonym

Men om vi inte kommer överens, hur blir det då med umgänge?  Jag kan säkert vägra varannan vecka, men han å andra sidan bestämmer ju lika mycket som jag. 

Syskon har barnet även på min sida, så han kommer alltid att bo med ett av syskonen. Antingen syskonet på min sida eller syskonet på pappans.  

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-18 21:00:50 följande:
    Men om vi inte kommer överens, hur blir det då med umgänge?  Jag kan säkert vägra varannan vecka, men han å andra sidan bestämmer ju lika mycket som jag. 

Syskon har barnet även på min sida, så han kommer alltid att bo med ett av syskonen. Antingen syskonet på min sida eller syskonet på pappans.  
    Varför ska du vägra innan ni provat?

Om det är så tycker jag att du/ni ska gå på förmedlingssamtal.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Barbamamah

Jag tror personligen att en vecka är för länge för en sån liten (utan att vara någon expert eller känna ert barn). Jag skulle föredragit byte vart tredje dag eller nåt för barnets skull.

• Anonym (Stockholm)
    Anonym skrev 2012-08-18 21:00:50 följande:

Umgänget blir det som ni kommer överens om. Ni kan gå på samarbetssamtal hos Familjerätten och skriva ett avtal om umgänget som är juridiskt bindande. Kan ju vara bra att ha papper på det så inte den ena plötsligt gör något helt annat som man inte kommit överens om (när man har gem vårdnad).

De kan ge er råd där. Och kanske bra om pappan får höra någon annans sin syn på det hela (ngn som är opartisk), eller hur?

Umgänget kan vara varannan helg och en natt extra den andra veckan tills barnet fyller tre år eller så. Och umgänge halva/hela dagar (dagtid) utöver det. Eller en variant av det som du skrev om i trådens början. Det finns väl inget rätt eller fel utan barnets situation i det hela bestämmer vad som är bäst för just ert barn. Känn ingen press att du måste ta beslut just idag utan ring famrätt, boka en tid, låt det hela smälta ett tag. Din sambo kanske inte vill betala underhållsstöd till dig? Det slipper han om han har varannan vecka nämligen. Och ni ska också dela på barnbidraget i så fall, om ni har lika mkt tid var.

• Anonym
    Anonym (Stockholm) skrev 2012-08-18 22:17:44 följande:
    Din sambo kanske inte vill betala underhållsstöd till dig? Det slipper han om han har varannan vecka nämligen. Och ni ska också dela på barnbidraget i så fall, om ni har lika mkt tid var.

Men vad har det med saken att göra? Har man barnet halva tiden så går ju pengarna till barnet, precis som det skulle göra om barnet bodde hos den andra föräldern. Underhåll och barnbidrag är för barnet inte för exet. Eller hur? Fö går halva barnbidraget inte automatiskt till båda (än) vid vv om inte mamman skriver på för delat.
  • Anonym (insatt)
    The past is now skrev 2012-08-18 16:24:09 följande:
    Enligt familjerätten så ska man inte flytta barnet (under 3 års ålder) vv mellan föräldrarna. En väninna till mig sitter i samtal där just nu och dom kan inte enas (föräldrarna), barnet är skrivet hos henne.

Familjerätten bestämmer inte över hur barn skall ha det - det gör föräldrarna (eller vid konflikt domstolen).
  • Anonym (insatt)
    Regnig måndag skrev 2012-08-18 21:56:03 följande:
    Varför ska du vägra innan ni provat?

Om det är så tycker jag att du/ni ska gå på förmedlingssamtal.

Vad är förmedlingssamtal??
  • Anonym

Vi kommer i vilket fall ha barnet ungefär lika mycket, det är vi båda överens om.

Han ska inte betala underhåll, och vi ska dela på barnbidraget är det tänkt.  Så det är inte en ekonomisk fråga, utan han vill helt enkelt ha barnen hos sig tillsammans.  Sammanhängande.  Han har sedan i våras börjat ha sitt andra barn varannan vecka, och det barnet är snart fem år gammalt. 

Svar på tråden Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?