• Anonym

Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?

Min son är snart 2,5 år, och vi ska separera.  Flyttar i slutet av månaden.

Vi kommer relativt bra överens trots allt, men en sak kan vi inte enas om.  
    Sonens pappa vill ha honom varannan vecka rakt av, han har sitt andra barn (syskon till sonen alltså) varannan vecka, och han vill ha dem samtidigt.    Jag å andra sidan tycker att vi kan ha varannan vecka, fast plus ett byte mitt i veckan.  Tycker det är för lång tid med en vecka.  Jag är dessutom ledig onsdagar, så jag föreslog att jag kunde hämta sonen tisdag kväll och lämna på förskolan torsdag morgon på pappans vecka.
    Och på min vecka så hämtar pappan onsdag kväll och lämnar på förskolan fredag morgon.  På så sätt får också sonen en ledig dag från förskolan mitt i veckan..    Men detta vill inte pappan, han vill helt enkelt ha varannan vecka och då hela veckan. 

Vet inte hur vi ska gå vidare nu, det är väl inte så bra för barn under tre år att vara utan den andra föräldern så länge som en vecka?  

• Svar på tråden Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?
  • Anonym

Lite långt för ett itet barn. Man kan köra vv..men att man byter en kväll i veckan..fast barnet sover på samma ställe varje vecka.

Annars kan ju du ta den lediga dagen iaf. Och pappan har vv,utom den dagen? 

• Anonym

Tack för svaren alla!

Olika bud..
    Jag vill bara att det ska funka så bra som möjligt för barnet.  Helst vill jag ha honom hela tiden, vill inte vara utan honom en enda dag. Det skär i hjärtat.    Men hans pappa älskar honom också, och vill vara med honom. Och han älskar och är fäst vid båda sina föräldrar.  Gör ont att se honom sitta mellan oss i soffan och pussa på oss varannan gång och lyckligt säga: "mamma och pappa"

Men, men.. det är som det är.    
    Jag vet inte vad som är värst för en tvååring, att inte behöva vänta en hel vecka på att se andra föräldern ("hatta"), eller att bo varannan vecka 

Pappan skulle tyvärr inte erkänna om det inte funkar varannan vecka, och att jag skulle få ha honom på min lediga dag är också uteslutet.  Vi har haft diskussioner om detta med min lediga dag sen pojken började på förskolan.  Han anser att eftersom vi betalar så mycket i förskoleavgift varje månad (nästan 2000), så ska han vara där så mycket som möjligt så vi får "valuta för pengarna".   Vilket jag inte gått med på, jag har haft honom hemma då jag varit hemma, allt annat är otänkbart i mina ögon.  Men vi tänker oliak som sagt.

• Anonym

Att du har ert barn hemma på din lediga dag är självklart. Iaf när ni bott ihop. Barn får inte va på dagis när föräldrarna inte jobbar. Strunt samma. Jag hade velat ha varannan vecka måndag till onsdag och varannan vecka torsdag till söndag. Men sen förstår jag pappan som vill ha sina barn samtidigt också. Svårt det där. Tror det kommer funka om ni båda visar att allt är okej. Lycka till.

• Anonym

Men om vi inte kommer överens, hur blir det då med umgänge?  Jag kan säkert vägra varannan vecka, men han å andra sidan bestämmer ju lika mycket som jag. 

Syskon har barnet även på min sida, så han kommer alltid att bo med ett av syskonen. Antingen syskonet på min sida eller syskonet på pappans.  

• Anonym
    Anonym (Stockholm) skrev 2012-08-18 22:17:44 följande:
    Din sambo kanske inte vill betala underhållsstöd till dig? Det slipper han om han har varannan vecka nämligen. Och ni ska också dela på barnbidraget i så fall, om ni har lika mkt tid var.

Men vad har det med saken att göra? Har man barnet halva tiden så går ju pengarna till barnet, precis som det skulle göra om barnet bodde hos den andra föräldern. Underhåll och barnbidrag är för barnet inte för exet. Eller hur? Fö går halva barnbidraget inte automatiskt till båda (än) vid vv om inte mamman skriver på för delat.
  • Anonym

Vi kommer i vilket fall ha barnet ungefär lika mycket, det är vi båda överens om.

Han ska inte betala underhåll, och vi ska dela på barnbidraget är det tänkt.  Så det är inte en ekonomisk fråga, utan han vill helt enkelt ha barnen hos sig tillsammans.  Sammanhängande.  Han har sedan i våras börjat ha sitt andra barn varannan vecka, och det barnet är snart fem år gammalt. 

• Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-08-19 08:17:19 följande:
    Hur kan ni betala 2000 kr i barnomsorg? Trodde maxtaxan låg på typ 1300.

Vi betalar nästan 2000 sammanlagt, för båda barnen. 
    Anonym (Stockholm) skrev 2012-08-19 10:52:45 följande:
    De började när barnet var ca 4,5 år då med växelvis boende? Med hans andra barn...menar jag.
    Där ser man hur olika det kan vara och att det inte alltid ens är lagom eller lämpligt att börja exakt vid 3 års ålder heller.

Bara nyfiken, hur långt ifrån varandra bor ni? För barnet ska väl gå på ett o samma dagis?
    Lite intressant att veta, ska själv köpa en bostadsrätt så snart rätt lägenhet dyker upp.

De började så sent med växelvis boende för att det barnets mamma satte sig emot.  De hade redan gjort slut när barnet föddes, så hon har haft barnet boende hos sig från början.  Hon bestämde umgänget (varannan helg) tills han gick till tingsrätten och fick dom på varannan vecka.  Detta tog tid.
    Vi kommer bo i samma stad, och barnet ska gå på samma dagis.
    Barbamamah skrev 2012-08-19 13:16:42 följande:

Är ni intresserade av barnets bästa eller gör ni det som är mest praktiskt för er två?

Varför undrar du det?    Jag tyckte jag skrev att det bästa för barnet enligt mig  är att ha lika mycket tillgång till båda sina föräldrar, men jag kanske missade skriva det?

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-08-19 13:16:42 följande:

Är ni intresserade av barnets bästa eller gör ni det som är mest praktiskt för er två?

Läs inlägg 3 annars. 

Jag undrar verkligen var i mina inlägg det antyds att jag inte är intresserad av vad som är bäst för mitt barn, utan för mig själv?
  • Anonym
    Anonym (Stockholm) skrev 2012-08-20 20:20:16 följande:
    Hmm, ok. Är i lite samma sits som din sambos ex. Dömde tingsrätten till växelvis boende (varannan vecka) mot hennes vilja? Hur långt ifrån varandra bor de? Vill inte heller ha varannan vecka än på ett bra tag såklart, eftersom vi inte ska bo ihop.

Ja, tingsrätten dömde till växelvis boende mot mammans vilja.

De bor ca 10 min med bil från varandra.

Hur gammalt är ditt barn?   
  • Anonym
    Anonym (Stockholm) skrev 2012-08-21 21:45:31 följande:
    Inte fött än.:)

Jag trodde inte de dömde mot den enes vilja.:( Usch, vill inte oroa mig för detta nu. Får se hur det går med allt.
    Svårt tänka sig vara ifrån sitt barn halva tiden (i all fall nu som gravid). Pappan till barnet ville ha abort från början men har nu ändrat sig helt och vill ha växelvis snabbt. Och inte verkar han tacksam nu för att jag inte gjorde abort heller...:(  Fast han vill ha barnet så snabbt som möjligt. Kommer nog aldirg förstå mig på män tror jag.

Men om han går till tingsrätten direkt när barnet är fött och vill ha växelvis boende, så kommer de säkert att tycka barnet är för litet.  Så små barn ska inte bo växelvis.  Och sedan tar det oftast tid, det tog ett år för min sambo tex, med samtal och utredningar hit och dit.
  • Anonym
    Anna Paulita skrev 2012-08-22 08:13:09 följande:
    Alltså jag förstår inte, många säger att de inte vill ha VV för att det är så jobbigt att vara ifrån barnet så mycket. Självklart är det så men det är precis lika jobbigt för pappan att vara ifrån barnet VV.

Eh, ja..  Många tycker det är jobbigt att vara ifrån barnet halva tiden, men det har jag hört från lika många pappor som mammor.  

Min fråga var om det är för lång tid för en tvååring att vara ifrån den andra föräldern en hel vecka i taget.  Eller om man bör byta oftare.    Det finns ju säkert en anledning till att de inte rekommenderar varannan vecka för barn under tre år, menar jag.

Svar på tråden Varannan vecka för en tvååring, kan det funka?