Homosexualitet vs Bibeln
fia, av nyfikenhet, vad skulle du ha svarat på den frågan från den utvecklingsstörda tjejen?
fia, av nyfikenhet, vad skulle du ha svarat på den frågan från den utvecklingsstörda tjejen?
ok, fia jag missupfattade nog kommentaren.
Men tillbaka till min andra fråga om den utväcklingsstörda tjejen, vad hade du svarat?
Fia, jag förstår inte riktigt. Ärver man föräldrarnas synd om man föds missbildad? Eller varför fick man en ofullkomlig kropp?
Här kommer min tolkning av Adam och Eva. Eva (människan) bet av kunskapens äpple och i och med att dom fick kunskap (blev till) räckte det inte utan dom behövde uppleva och känna allting också. Känslan och intellektet borde sitta fastklistrat med varandra.
Ett missbildat barn beror inte på karma eller synder. (enligt mig) Det är bara ett sätt för oss att uppleva för gud och en väg för oss till perfektion. Varför skulle gud tillåta att ett barn blev missbildat? Nej, vi har valt det själva som en del i vår väg mot perfektion.
(nu måste jag gå och handla mat annars blir M nog arg när han kommer hem och finner mig framför datorn med ett tomt kylskåp. Jag återkommer senare! )
fia, det tycker jag är härligt!
(M ska nu skjutsa mig till affären. Han tycker att jag spenderar alldeles för mycket tid här i forumet med att diskutera Gud och religion. Hm.. förstår inte vad han menar! )
42Å, är du möjligen en kristen gnostiker såsom jag? Är precis som Fia nyfiken.
42Å, Jag vet inte vad panteist och gaiateorierna är, vill du förklara lite kort? Jag vet att det ligger lite utanför ämnet, men det är så intressant.
42Å,
Mycket intressant! Förstår jag rätt om jag påstår att Panteism är en tro på att allting är besjälat, har en själ, växter och djur och människan? Det är precis det jag också tror på!
Jag hade lite svårt att förstå Gaiateorin, men jag ska forska vidare...
MrsL, Det är ju klart och tydligt att du anser att en homosexuell känner skuld/skam för att det är "fel".
Jag tycker att det är otroligt sorgligt att en människa ska behöva känna skuld och skam för något som i mina ögon inte är något negativt eller ont.
Jag tycker alla människor förtjänar respekt och alla har rätt att bli älskade av gud precis så som dom är.
Jag skulle tom vilja gå så långt att säga att kristendomen var en av de första sekterna som skapades. Ett sätt att manipulera folket till lydnad och underkastelse. Vi behöver inte några präster för att komma i kontakt med gud, för han finns i oss alla.
Jag för min del har svårt att följa en bok, må den vara inspirerad av människor som hade insikter, men vi får aldrig lämna över vårat ansvar på någon annan, inte ens gud.
Allt vi behöver göra för att följa guds ord är att lyssna på vårat eget samvete.
Jag hoppas att vi alla kommer att i våra hjärtan acceptera och respektera homosexuella människor, precis som vi borde respektera alla religioner som finns. Vi behöver inte tävla om vem som älskar gud mest, eller vem som visar sin kärlek störst. Det värsta vi kan göra är att kritisera en annan människa i guds namn, då har vi gjort oss själva till falska gudar då vi anser oss har rätt att fördöma våra medmänniskor. Gud älskar oss alla även om vi inte älskar oss själva.
Dofilus,
Jag håller inte med dig i din definition av en sekt. För mig är en sekt en religion/grupptillhörighet som förmanar, har regler man måste följa, och även utger sig för att vara den enda rätta vägen och oftast finns det någon form av kontrollverksamhet. Medlemmarna i sekten får oftast inte möjligheten att tänka själva utan måste följa gruppen eller ledarens ord.
Mallan76 och alla kristna som känner sig påhoppade,
Först vill jag säga att enligt min tro kommer ingen någonsin att hamna i helvetet. Helvetet och djävulen finns inte. Det är ännu ett exempel på en av hoten som Romarna hade att tvinga folket till kyrkan och deras religion, kristendomen.
Jag förstår att du känner dig påhoppad när jag påstår att du är medlem av en sekt. Det finns ju sekter idag som är riktigt hemska och dom vill man ju naturligtvis inte bli jämställd med,
Men jag vill fråga dig/er, vad är din/er definition av en sekt?
Det största och första som definierar en sekt för mig är att man som medlem tvingas avsäga sig sin egen fria vilja, och sitt eget tänkande. Som sektmedlem baserar man sina handlingar och försvarar sig genom att hänvisa till sin tro eller ledare. Man måste också som sektmedlem följa regler för att inte bli utesluten.
Jag skulle våga säga att jag är tämligen fördomsfri, men definitivt inte felfri. Vem f-n är det? Jag vill inte glorifiera mig själv genom att säga att jag accepterar homosexuella. Det finns säkert andra saker jag har svårt att acceptera, men den här tråden handlar ju om just homosexualitet.
Homofob är du inte Mallan, för defenitionen på det är ju mer än att inte acceptera homosexualitet. Jag skulle vilja säga att om man är homofob så är man rädd och fördomsfull mot homosexuella. Det finns även dom som t o m inte ens vågar sätta sig in i hur det är att vara homosexuell av en konstig rädsla över att utforska sin egen sexualitet.
Mallan, jag tvivlar inte på att du är en god kristen och att du har trevligt tillsammans med alla dina vänner. Jag undrar bara hur dina homosexuella vänner skulle känna sig om dom visste att du helst av allt ser att dom avstår från sex och förnekar sin sexualitet.
Jag vill avsluta detta inlägg med att återigen ge min bild av gud.
Gud är inte en upphöjd människa som är extra god eller from, han har inga mänskliga drag.
Han är Gud, gudomlig, allsmäktig och skaparen.
Han är intellektet och vi, människan är den känslomässiga sidan av Gud, den agerande sidan av Gud.
Gud kommer inte att döma dig efter döden, du kommer själv att göra det.
Jag förstå faktiskt inte att du börjar känna obehag, om det är saker i mina inlägg som du tycker är kränkande behöver du bara skriva så att jag kan förklara och ev be om ursäkt.
Mallan76,
Jag vill bara kommentera det sista du skrev om att homosexualitet inte är en "big deal" för dig. Det är väl inte så konstigt, det rör ju inte dig, men som en god kristen och god medmännsika kanske du kan sätta dig in i hur det är för de homosexuella i samhället.
Nu har jag funderat lite till på varför du känner dig så kränkt och påhoppad Mallan.
Visst var det provokativt att kalla kristendomen en sekt, men var är påhoppet? Sekt är väl inte ett skällsord? Kom med ett motargument istället, jag har skrivit på två ställen hur jag definierar en sekt.
Nu vet jag ju att Mallan har dragit sig ur debatten, men kanske någon annan vill kommentera?
Mallan76,
Det var roligt att höra att du inte tillhör en sekt. Fri vilja är vad jag förespråkar mest av allt.
Jag ska förklara tydligare varför jag jämförde och klassade kristendomen som en sekt och varför jag drog alla över en kam. Orsaken till det är att dom bygger sin tro på bibeln, var och en med sin tolkning.
Den fria viljan är borta då man följer Bibelns ord som det enda rätta.
Om man tror att allt som står i Bibeln är Guds sanna ord och inte kan lita till ngn annan källa så blir det ju den absoluta sanningen.
Ledaren i detta fallet måste ju vara Gud, då det är hans ord man vill lyda och leva efter. Ex. Den homosexuella prästen som var med i Insider är ett extremt fall då han genom sin tro förtrycker sig själv. Alltså, han är rädd att leva ut sin sexualitet för att hans religionstillhörighet, kristendomen, förbjuder det.
Jag förstår att det är provocerande, men vi kan alla behöva rannsaka vad och varför vi tror på ett visst sätt. Detta säger jag inte för att döma dig, jag vill bara få dig att tänka till.
Om du vill tro att Gud kommer att döma dig efter döden så får du fortsätta göra det. Jag vill bara förklara varifrån den tron kommer och att det kanske inte är så.
Ingen som vill kommentera mitt sista inlägg?
Ni kanske inte tycker det rör ämnet?
Jag tycker att det absolut rör ämnet när man hänvisar till sin religionstillhörighet som skäl till varför man är av en viss åsikt.
Är det egentligen så viktigt att ha RÄTT?
Sallisen,
Det är väl självklart att du ska leva på ett sätt som du står för, och som glädjer din gud?! Precis som var och en ska leva på ett sätt som var och en står för, och som glädjer gud.
Vad jag menade var att det är inte viktigt att hävda sin rätt.
Låt oss säga att det är en synd att vara homosexuell och låt oss säga att efter döden så lever jag vidare och kan då samtala med gud... Vad händer då? Jag upptäcker att jag har kämpat för en tro som inte visade sig vara korrekt, men jag kommer att säga till gud att trots att det var en synd så är mitt samvete endå rent då jag valde att kämpa för vad jag ansåg vara mänskliga rättigheter.
Du kommer att säga till gud att du levde efter de regler du trodde han hade satt upp, så ditt samvete är också rent. Det som definierar en handling om den är ond eller god är intentionen bakom.
Förstår du? Det spelar ingen roll i efterlivet vad vi gör nu, det är NU det har betydelse.
Därför tycker jag att det är synd att prata om rätt och fel i dessa frågor, och jag vill inte vänta tills efter döden på att ta mitt eget ansvar.