Inlägg från: Dofilus |Visa alla inlägg
  • Dofilus

Homosexualitet vs Bibeln

Fia: "Tycker du illa om alla kristna som för dig lever onormalt och lever efter konstiga regler??" Om det innebär att de talar om för andra att deras val av partner (så länge som det är mellan 2 vuxna personer och av egen fri vilja) är fel så ja, då har jag lite svårt för dem.

Vad behöver världen mer? Kärlek? Eller fördömmande av kärlek med hänvisning till Bibeln?

• Dofilus

Att leva tillsammans med flera män/kvinnor är tillåtet. Att däremot ingå äktenskap är det inte. Bland annat skulle nog juridiken för sånt kunna bli rätt så "intressant".

Man A är gift med Kvinna A och Kvinna B.
    Kvinna A är gift med Man A, Man B och (om homoäktenskap tillåts) med Kvinna C.
    Man B är gift med Kvinna A och Kvinna C.

Sen vill kvinna A skilja sig från Man B men vara gift med övriga.
    Grattis till den som ska fixa den bouppteckningen :)

• Dofilus

Hmm, "en man ska inte ligga med en annan man på samma sätt som han ligger med en kvinna" (eller hur den exakta ordalydelsen är). Nej det är väl rätt svårt att göra det på exakt samma sätt (det är ju vissa anatomiska skillnader mellan könen)

• Dofilus

Jag avslutar med att säga att jag är för religionsfrihet, och för min del innebär det att få vara fri från religion (även andras).

Min sambo sa nyss "Jag tror på jultomten, påskharen och min mamma".

• Dofilus

MrsL: Hmm, kan du inte se elektricitet menar du? Åska t ex? Sett det? Syreatomer går också att se om än inte med blotta ögat.

• Dofilus

Ett litet tillägg till det om att se syre(atomer). Om man kyler ner syre så det blir en vätska går det bra att se det med blotta ögat. Visserligen ser man inte en enskild atom. Men det är ju ungefär som att säga att bara för att man inte kan se en enskild vattenmolekyl med blotta ögat så finns inte vatten. Hmm...

• Dofilus

MrsL: "Hovrätten var tvungna att fria Åke Green för att de annars hade tvingats kriminalisera hela Bibeln...." Ja? Och varför skulle de inte kunnat ha gjort det. Om nu Åke Green citerade bibeln så är väl bibeln ett exempel på hets mot folkgrupp mm. Om jag idag skulle skriva en bok där jag säger att judar är mänsklighetens fiende osv så skulle jag (och boken) troligen bli anmäld och fälld för det. Är hets mot folkgrupp mm i tryck en "färskvara"? Eller får man säga vad som helst så länge det sen tidigare finns nedskrivet i en bok?

• Dofilus

Mallan76: "Åke Green har aldrig sagt att "Homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen". Han har däremot sagt att "homosexualitet är en cancersvulst på samhällskroppen". Finns en viss skillnad där." Så om han t ex hade sagt att judendomen är en cancersvulst på samhällskroppen men inte att judarna är det så hade det varit ok? (Enligt Bibeln är judarna mänsklighetens fiender). Eller varför inte sagt "Islam är en cancersvulst" och inte "muslimerna är en cancersvulst.

• Dofilus

Fia sthlm: Duger detta "FÖRSTA THESSALONIKERBREVET, KAPITEL 2, VERS 15:
    "Judarna dödade herren Jesus liksom de dödade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten"?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln