Homosexualitet vs Bibeln
Poängen med liknelser är ju just att de ska vara relevanta.
Poängen med liknelser är ju just att de ska vara relevanta.
JA tråden handlar om det. Men återigen: när det gäller Linas fråga ang hurvida en religiös skrift ska användas som lagbok eller ej så har även andra religiösa skrifter relevans....
Nej, du förstår INTE vad jag skriver... det visar du tydligt...
Nej godnatt var det ju.....
Jag tycker att männisan rör till det..... Vi vuxna borde vara mer som barnen och inte göra allt mer komplicerat än det är.
"Gud är inte heller okänslig, han sägs ju vara Kärlek. Har någon såna här känslor men inte lever ut dem så tror jag nog att Gud kan acceptera honom/henne."
Är det Kärlek att inte acceptera att människor ger utlopp för sina varma känslor till en annan människa, känslor som inte skadar nån av parterna och som inte har något offer, bara för att den människan har "fel" bokstäver på sina kromosomer? Nej det kallar jag inte Kärlek...
Och apropå att Guds ord inte ändrats, så råkade jag se igår efter att jag lämnat datorn att jag har 2 olika översättningar av Bibeln. det lär inte vara några större skillnader, men även små ändringar och små ord kan ändra värdebetydelsen av det som skrivs...
Jag arbetar i en församling, jag arbetar ibland söndagar, och jag är inte ens präst
Vår kyrkoherde tog upp det där med att helga vilodagen på ett möte härom veckan, jag minns tyvärr inte vad hon sa men jag minns att jag tyckte det var riktgt vettigt *s* Hmm, vad VAR det nu hon sa...?
Dofilus, tack och lov inte och hon är ju trots allt min chef så det vore inte så kristligt av henne att beordra arbete en söndag om jag skulle stenas för det
Tänk om ingen skulle arbeta en söndag. Ingen sjukvårdspersonal, inga poliser, inga brandmän, ingen... Hu!!
Dofilus. Kanske hon som borde stenas då?
Josebell, i skapelseberättelsen står det att Han vilade på just 7:e dagen.. men aldeles riktigt, det står inte att det var just en söndag Tror inte Han uppfunnit veckodagarna då
Nämen hur var det nu fia? Guds ord hade ju inte alls ändrats... men Jesus ändrade på dem??
Sallisen, ditt inlägg till mig... vad var det egentligen svar på??
fia, vad har du själv för svar på det? Du skriver om och om igen hur Guds ord inte ändrats, men skriver sedan att Jesus ändrade dem. Du ser inte motsägelsen i det?
"Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag"
varför inte, egentligen, om man ska följa Gud? Gud som dpäpte alla som inte fick plats på Noas ark för att de inte var snälla. Gud som jämnade Sodom med marken, förrutom Abrahams brorson, för att de som bodde där var dumma.
fia, jag tänker inte gå igenom tråden igen för att leta exempel men en stor del av vår diskussion går ju ut på just att du menar att Guds ord är oförändrat och att det som idag står i Bibeln är Guds ursprungliga ord.
Istället för att bara hänvisa till någon annans inlägg hade jag gärna sett ett eget svar från din egen sida. Det var ju DIG jag frågade...
Och uppfattar du frågan rätt så ser du att du inte behöver varken kunna Bibeln utantill eller läsa ur den innantill för att svara på den, för det handlade om DIG och det DU skrivit.
fia, "När har jag skrivit att guds lag inte har ändrats??" Tja t ex aldeles nyss kl 16:37
fia, jag måste tyvärr säga att du medverkar i stor grad till att många ser religionen och Bibelläran som blahablaha och hokus pokus när du svarar så svamligt och okonkret/abstrakt på det som frågas.....
fia sthlm, det var ett personligt svar från dig jag bad om, om en emotsägelse DU gör. den som svarar bäst på det är rimligen du, inte Sallisen. Dessutom så var det ett svar som inte enligt mig besvarar frågan, därför visste jag inte vad det var hon svarade på ens...
Jag förstår att du drar dig ur, eftersom dina emotsägelser i sak blivit så uppenbara. T ex som nyss när du påstod att du aldrig sagt att Lagen inte ändrats för att nån minut senare skriva just det du nekar till att ha skrivit. Du säger emot dig själv flera gånger, vilket man inte behöver vara JV eller Bibelkunnig för att se.
"Den här disskusionen skulle man kunna likna vid att man skulle sitta o prata med en proffessor om matematik när man inte alls är insatt i ämnet.Ungefär som när jag pratar politik med min man, jag fattar inte alls vad han menar ibland eftersom jag kan nada om politik..."
Men du, bara för att man argumenterar emot dig och inte håller med dig så betyder inte det att man inte är insatt i ämnet. Jag skulle t ex inte sitta här och argumentera om nåt jag inte vet nåt om.... hade jag inte vetat nåt om Bibeln hade jag hållt mig ifrån den delen av diskussionen.
hailey, tycker man inte som fia så vet man inte vad man snackar om, så måste det ju vara, eller hur??
Yiskah, fast i att kristendomen är blahablaha håller du inte med mig, för så ser jag inte på det. Däremot gör många av inläggen i tråden att jag förstår att andra tycker det, just för att det saknas konkreta svar, för att det är mycket emotsägelser i sak osv. En del debattörer gör sin religion en otjänst genom det...
Jag ser inga problem med att kunna älska en människa men ogilla människans handling... Jag ogillar t ex abort men skulle inte sluta älska min väninna för att hon gjorde en, t ex. _Däremot_ tycker jag detta med att inte acceptera homosexualitet är betydligt större än att ogilla en handling, här handlar det om att ogilla människan för den han eller hon är.... en stor och mycket viktig del av hans eller hennes person... och inte bara en handling.
Personer som förföljer mig hade jag nog kunnat se som mina fiender, men inte därmed också hela mänsklighetens...