Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

Homosexualitet vs Bibeln

*kärlek*

• bbpop

fia:
    "Men det är ett faktum att dom flesta som är tex kvinnliga homosexuella vill se ut som killar..vadå menar ni att det inte är så eller?"

Ja.

• bbpop

fia:
    "Någon som tittat på ricky lake, big brother, top model eller dr phil på sista tiden?"

Nej.

• bbpop

fia:
    "Hon är säkert en av dom "få" som vill se ut som en kille, men dom existerar tydligen. "

Jag är övertygad om att de existerar, men det finns inget som säger att de skulle utgöra en majoritet av de homosexuella. Att du har sett en lesbisk tjej på TV som ville se ut som en kille säger liksom ingenting. Vad är det som säger att en tjej som ser "manlig" ut gör det för att hon vill se ut som en kille? Kan det inte vara så att hon helt enkelt tycker att den stilen är snygg och att den passar henne? Var drar du gränsen för att "klä sig som motsatt kön"? Räcker det med att en tjej klipper håret kort och tar på sig ett par jeans eller att en kille rakar av sig skägget och klär sig i rosa?

• bbpop

fia:
    Problemet, som jag ser det, med en sk bokstavstrogen tolkning av Bibeln är att hur man än vänder och vrider på det så gör du en tolkning och ett val. Alla som läser bibeln väljer att tolka den på det ena eller det andra sättet. Du väljer att tolka det du läser på ditt sätt och jag väljer att tolka det på mitt sätt. Du väljer att se ett fördömande av "homosexuella handlingar" och jag väljer att tolka det på ett annat sätt. Varken du eller jag kan säga att det ena eller det andra är rätt eller fel enligt Bibeln, för det finns ingen objektiv sanning om Bibelns budskap. Kristendomen kan inte delas upp i "vi som tror på Bibeln" och "vi som inte tror på Bibeln". Kallar man sig kristen är det ju fullständigt självklart att man tror på Bibeln. Men det finns stora skillnader i vilken Bibel man tror på, om du förstår hur jag menar. I min Bibel finns det inte plats för några fördömanden på det sätt som du ger uttryck för. I min Bibel finns det gott om plats för kärlek och respekt och oliktänkande. I min Bibel talas det överhuvudtaget inte om homosexuell kärlek i "motsats" till heterosexuell kärlek. Däremot nämns olika former av övergrepp och äktenskapsbrott i fördömande ordalag.

Jag gav mig inte in i den här diskussionen för att bevisa något eller för att sätta någon på plats. Jag gav mig in i diskussionen därför att jag tycker att det är en viktig och intressant fråga och därför att det är en alltför spridd uppfattning att homosexualitet är "förbjudet" enligt kristendomen och jag anser att det inte finns något sådant förbud. Därför vill jag nyansera bilden lite genom att argumentera för en annan tolkning av de citat man brukar dra fram i de här sammanhangen. Min tolkning är inte densamma som din, men det innebär inte att jag har fel, är dåligt påläst eller medvetet misstolkar det jag läser. Eller att jag är en sämre kristen än du eller att du på något sätt skulle vara "mer" kristen. Jag ser inte religiositet som något man kan gradera.

Kärlek och respekt!

• bbpop

MrsL:
    "Men jag kan kan anse, helt privat, att det är fel"

Att starta en diskussion så här på internet där du skriver upprepade gånger att homosexualitet är fel och onaturligt är väl inte riktigt samma sak som att anse det helt privat.

• bbpop

MrsL:
    "Ingen tvingar ju dig att läsa denna tråd, eller att tycka likadant."

Nej, jag har läst och deltagit i tråden helt och hållet av egen fri vilja.
    Och jag håller inte med dig.

• bbpop

MyranH: Det där med att "det står så" är ju också öppet för diskussion. Som jag ser det säger Bibeln ingenting om just homosexuell kärlek. Däremot står det en hel massa bra saker om kärlek i allmänhet och dit räknas ju rimligtvis även homosexuell kärlek!

Kärelek och respekt!

• bbpop

MrsL: Så bra att budskapet verkar gå fram då.

• bbpop

MrsL:
    "Oj då...bakåtsträvare kanske var illa valt ord i sammanhanget...... "

Nej det tycker jag inte... *ironi*

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln