Homosexualitet vs Bibeln
Lamia:
Kan inte just nu hitta ngt skriftställe att hänvisa till. Men när Jesus talade om äktenskapet talade han om manoch kvinna. Så det får bli min ståndpunkt. Äktenskapet=sexlivet är mellan man och kvinna.
Lamia:
Kan inte just nu hitta ngt skriftställe att hänvisa till. Men när Jesus talade om äktenskapet talade han om manoch kvinna. Så det får bli min ståndpunkt. Äktenskapet=sexlivet är mellan man och kvinna.
LinaP:
Vem som är ovettig är inte upp till dig eller mig att bedöma. Utan den som har "satt reglerna". Jag kan inte säga att just du inte kommer till himlen/paradiset, det kan bara Gud.
Jag läser inte in egna tyckanden. Men har han sagt man och kvinna kan jag inte tolka det på annat sätt än man och kvinna.
AnneSophie:
Vad gäller skaldjur=matregler så är det ju så att Gamla Testamentets "lagar" "upphörde" att gälla då Jesus kom. Dvs. vi som kristna i dag behöver inte följa laganrna om att inte äta skaldjur osv.
För mig har det inte med fördömande att göra. Utan vad som är naturligt. Naturlig kärlek resulterar oftast i avkomma. När det gäller homosexuell kärlek är detta omöjligt.
Dofilus:
Kanske existerar homosexualitet även i djurriket. Men nämn två honor/hanar som kan föröka sig. (Förutom hermafroditer, då)
Jesus kan inte ha varit född i december, det tror inte jag heller. Snarare i september/oktober. Men om ngn säger att DU ladrig funnits för att ditt födelsedatum inte är exakt, innebär det att du aldrig funnits?
AnneSophie:
När det gäller GT så består den, förutom skapelseberättelsen, av en hel del "regler". Dessa "regler" upphörde att gälla då Jesus föddes. Självklart är skapelseberättelsen inte en av dessa regler.
Reglerna avseende mat och omskärelse blev förlegade iom att Jesus kom. Däremot INTE de regler som finns i både GT och NT.
Jag vill förtydliga en sak: jag har aldrig sagt att naturlig kärlek måste innebära en avkomma!!! Vad jag säger är att det var så Gud menade det. Sexakten skulle resuletar i en avkomma. 1 Mosebok 1:28: "Var fruktsamma och bli många och uppfyll jorden..." Detta var Hans uppmaning till KVINNAN och MANNEN. Det var det de skapades för.
Till skillnad från många andra har jag ett liv även utanför Fl, så jag kan tyvärr inte sitta och bevaka alla trådar.....