Homosexualitet vs Bibeln
fia, ja visst vore det orättvist om dessa människor skulle vara förpassade till ett liv antingen utan kärleksrelationer ö h t eller med falska sådana...
fia, ja visst vore det orättvist om dessa människor skulle vara förpassade till ett liv antingen utan kärleksrelationer ö h t eller med falska sådana...
Varför leva i celibat om det inte skadar någon om man lever i ett förhållande med äkta kärlek?
Är man troende och homosexuell så lär man väl ha kommit till slutsatsen att tron och ens sexualitet går att förena, då lär väl celibat av den anldningen knappst vara aktuell.
"och hur man vet hur man följer guds ord ist för människor vet man att man gör om man följer det som står i bibeln."
Bibeln skrevs ju inte av Gud utan av människor... och ingen lär ju kunna bevisa att de ord som människorna skrev ner var Guds exakta ord...
Har du nån gång lekt leken där man sitter i en ring och den ene viskar nåt till den andre och så går man hela varvet runt? När man når slutet så har orden förvanskats och förändrats.... även om varje länk i kedjan är övertygad om att den upprepade exakt det som föregående sa...
MrsL, och jag vill gärna tro att du faktiskt försöker förstå andemeningen i det jag skriver, men jag börjar tvivla..
ja fia, Gud har inspirerat människor som sedan skrev ner.... men det är som sagt inget bevis för att det äår Guds exakta ord som blev nerskrivna.... Att skriva hans exakta ord och att inspireras av dem är inte samma sak. Och leken nämnde jag som ett tydligt exempel på att för varje länk som ett budskap passerar så riskerar det att förändras... Och varför skulle just Guds ord vara ett undantag.
MrsL, Jämförelsen handlade om att för varje länk i kedja som ett budskap passerar så riskerar det att förändras...
Liknelser är inte din starka sida va?
MrsL. Fortsätt du tro det, men du visar inte upp något av den förmågan här eftersom du missar poängen med dem hela tiden...
Min starka sidan är i alla fall, bland annat, att sova.... Godnatt!!
MrsL, jag pratar om att du inte förstår de liknelser och jämförelser vi andra gör! T ex förstod du inte andemeningen med "viskleken", inte Linas (eller vem det var) jämförelse med Koranen (som liksom Biben är en religiös skrift) osv osv.
fia. Nej orden i skriften är desamma sedan när den först skrevs, det är sant, med förbihållet att ordens betydelse kan ha ändrats en del när den översatts till alla möjliga språk... Det jag försöker få fram är att man inte kan utesluta att orden förändrats på vägen från Guds ursprugnliga ord till människorna som präntade ner det i skrift.
MrsL, grattis, du gör det igen, dvs missar helt att förstå det jag skriver. Och missar återigen vad en liknelse är.... Ja, tråden handlar om Bibeln, men när det gäller Linas undran om hurvida en religiös skrift ska användas som lag så är även andra religiösa skriter än Bibeln relevanta... Och var skrev jag nåt om andemeningen med Bibeln?? Jag skriver ju att du inte förstår andemeningen i det jag/vi skriver....