Jag ska försöka avsluta min medverkan här genom att säga... att mot en bokstavstroende kan jag inte komma någon vart, eftersom vi diskuterar efter helt olika förutsättningar. Jag vill resonera, ge och få motiveringar, en bokstavstroende hänvisar till en text han/hon tror på för att den enligt tron är sann, vad som än står ? det gäller bara att vränga tanken så att orden passar verkligheten. Eller vränga verkligheten.
Asch, det där blev inte begripligt. Jag säger såhär i stället: jag skulle inte kunna vara bokstavstroende. Om jag vore troende över huvud taget ? om så GUD SJÄLV (hur jag nu skulle kunna veta att det var han/hon) talade till mig med tordönsstämma från skyn, och sade "homosexualitet är fel", skulle jag likväl kräva en förklaring till VARFÖR det skulle vara fel, inte bara säga "OK, herre!" och gå hem och hitta på egna motiveringar som kanske, kanske inte skulle stämma med gudens.
Guds ord eller ej, anpassad för publiken för tvåtusen år sedan eller för all tid: till skillnad mot stöld, våld och andra saker som fördöms i Bibeln, tar ingen skada av homosexualiteten i sig. Så ? inget fel med det. Och all heder åt de kristna som MED DEN MOTIVERINGEN (eller liknande) kan se förbi bibelorden som (enligt vissa) fördömer homosexualitet, i stället för att lägga sluta tänka på saken för att "Gud har sagt sista ordet".