• Marie1970

Min sambo är adoperad men vet inget...

Hej,
    Fick efter en antydan av en av min sambos kompisar reda på att han är adopterad.
    Trodde inte på det först, men kunde inte släppa tanken på att det kanske ändå stämmer.
    Jag gick till skatteverket och de fick fram papper på att han blev adopterad när han var knappt två år gammal.
    Hans biologiska föräldrar är svenska och mamman bor ganska nära oss, ca 10mil...

Han vet själv inget om det.
    Vad ska jag göra?
    Vill inte bara berätta det rätt upp och ner men tycker ändå att han har rätt att få reda på det.

Om hans adoptivföräldrar går bort innan han får reda på det, framgår det då i arvet att han är adopterad?

Vi har gemensamma barn och tycker det är viktigt om ine annat så för deras skull att det kommer fram och att de får reda på sitt riktiga ursprung.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 09:28
    Jag har varit på väg att prata med hans föräldrar, men inte vetat riktigt hur jag ska börja.
    De är ganska gamla nu och är orolig för hur de tar det... Men det är ju så klart viktigare att sanningen kommer fram. Jobbig sits.

• Svar på tråden Min sambo är adoperad men vet inget...
  • rockaroll

Gör något i stil med det hellokiller skrev, det var ett bra råd. Säger han att han inte skulle vilja veta så respektera det. Om du är orolig över ärftliga sjukdomar och sånt som kan vara bra att veta, kan du väl snacka med svärisarna och forska lite själv.

• Nordanvinden08

Oj. Det måste nog komma fram. Du älskar honom, ni har barn ihop... Tänk om han en dag får reda på det och även förstår att du vetat det. I ett förhållande tycker jag att tillit är jätteviktigt även om det ibland är jobbigt. Detta handlar inte om ett snesteg ang en kyss eller liknande, detta handlar om hans liv och bakgrund. Jag tror att han kommer vara tacksam att du berättat det, även om det först blir en stor chock.
    Tänker på er och hoppas att det går bra...

• Marie1970

Tyvärr är situationen helt sann, önskar att så inte var fallet.
    Jag tycket givetvis inte att det är ok att alla vet utom han ,men det är ingen lätt sits.
    Är så rädd att det blir helt fel när han får reda på det.
    Men så klart tycker jag att det ska komma fram och jag får väl  ta tag i det och snacka med hans föräldrar...

• kaffe

Jag tycker du ska prata med hans föräldrar först, enskilt utan din sambo och berätta vad du fått höra.

Det finns säkert en anledning till varför dom inte berättat om adoptionen.

• Insatt

Det kan mycket väl framgå vid arvsskiftet att han är adopterad. Inte för att det gör skillnad mit biologiska barn utan för att det är adoptionen som gör honom arvsberättigad som om han vore biologiskt barn.

• VNmamma

Prata INTE med hans föräldrar först!

Det kanske drar igång ngt som gör det ännu svårare för dig att berätta.

Vad är du rädd ska hända när han får reda på det?

Marie1970 skrev 2012-08-16 09:46:49 följande:
    Tyvärr är situationen helt sann, önskar att så inte var fallet.

Jag tycket givetvis inte att det är

ok att alla vet utom han ,men det är ingen lätt sits.

Är så rädd att det blir helt fel när han får reda på det.

Men så klart tycker jag att det ska komma fram och jag får väl  ta tag i det och snacka med hans föräldrar...

• rockaroll
    VNmamma skrev 2012-08-18 08:46:49 följande:
    Prata INTE med hans föräldrar först!

Det kanske drar igång ngt som gör det ännu svårare för dig att berätta.

Vad är du rädd ska hända när han får reda på det?
    Ja vad tror du? Skulle inte du tappa fotfästet totalt efter att i 45 år trott dig veta vem du är och vart du kommer ifrån? Skulle jag fått veta att mina föräldrar ljugit för mig hela livet och att jag egentligen kommer någon helt annan stans ifrån, så skulle jag fan dö på fläcken. Jag skulle inte tro att något är på riktigt.
  • Insatt
    listoplisto skrev 2012-08-18 08:50:29 följande:
    Varför vet hans kompis om det?

Inte orimligt att kompisens föräldrar visste och att de berättat. När jag gick i lågstadiet började en adopterad tjej i skolan. På föräldramötet sade hennes föräldrar att hon var adopterad men inte visste det och att de ville att så skulle förbli. Dan efter viskade hela skolan om att den lilla 1:a klassaren var adopterad men att man inte fick säga nått till henne om det.
  • majnis88

Det är ju självklart att han borde få veta att han är adopterad, ja han kommer verkligen reagera på det. Jag skulle också adopteras som liten men mina biologiska föräldrar vägrade att skriva under. Så jag blev automatiskt placerad hos mina adoptivföräldrar.

• en glad
    majnis88 skrev 2012-08-18 11:08:48 följande:
    Det är ju självklart att han borde få veta att han är adopterad, ja han kommer verkligen reagera på det. Jag skulle också adopteras som liten men mina biologiska föräldrar vägrade att skriva under. Så jag blev automatiskt placerad hos mina adoptivföräldrar.

Så där är det ofta med familjehemligheter; omgivningen (kompisarna) vet men inte den det berör. Familjehemligheter är livsfarliga. BErätta för honom, var ärlig och tala om hur du fick veta och sluta sedan luska själv. Låt honom vara delaktig. Det är ändå hand liv det gäller ....
  • Jomila

Jobbig sits ts, hoppas att det löser sig bra! Om jag var du skulle jag berätta...

Svar på tråden Min sambo är adoperad men vet inget...