• Glass

kokt ägg och vad?

Jag skulle vilja äta kokt ägg, vilja tycka om det, men det gör jag inte.

Så, vad kan jag kombinera det med för att kanske tillslut lära mig att tycka om det.

Salt har jag ju testat och majonäs tycker jag inte om.... och sen har min fantasi tagit slut. 

• Svar på tråden kokt ägg och vad?
  • Linda5

Har en kompis som altid har ketchup i sina morgonägg. Min tyska vän gröper ur äggulan o blandar med smör o antingen senap eller ketchup och sen fyller i ägghalvan med det. Varför inte en vitlöksdressing på ägget.
    Bara fantasin sätter stop. 

• tinis

Kokt ägg på rostad macka o sen sprinkla lite salt på. MUMS!

• odd thingy

Kom på att farsan brukar ta en fjärdedels knäckebrödskiva, skiva kallt ägg, skiva kall potatis, lite ansjovis eller kaviar och gräslök.

• Isbit
    Queenie70 skrev 2012-08-13 20:12:59 följande:

Gör inte alla det??!
    Nää man har ju lingonsylt till
  • Glädje58
    odd thingy skrev 2012-08-13 20:54:33 följande:
    Kom på att farsan brukar ta en fjärdedels knäckebrödskiva, skiva kallt ägg, skiva kall potatis, lite ansjovis eller kaviar och gräslök.

Hur hög blev den mackan?  Glad
  • Queenie70

[quote=66194334][quotee -nick]Isbit skrev 2012-08-13 21:22:e 44 följande:[/quote-nick]Nää man har ju lingonsylt till[/quote]

URk. Här E de jordgubbssylt som gäller.

• nozpa

Jag tycker kokt ägg, kokt potatis, rödbetssallad och creme fraiché (stavas?) är gott. :D

• Nymphaea

Min gamla chef hade varit i USA och fallit för kombinationen kokt ägg med tabasco. Lät konstigt men var tvungen att testa och det var verkligen en superbra kombination! Nu många år senare (efter att jag bott där själv i några år) är det fortfarande standard med tabasco till ägget.

• lavendeln

Kokar ägget så gulan fortfarande är lös och sen mosar jag ägget med en rejäl klick smör och saltar =)

• Bling1975

Jag gillar inte heller ägg sådär jättemycket.

Men knäcke med mosad avokado, skivat ägg och salt slinker ner eller så kan det fungera med mörkt bröd och skagenröra. Har ännu inte lyckats gilla att äta bara ägg utan bröd och tillbehör.

• Mamma Bondesson

Godaste sättet att äta ägg är att hårdkoka, hacka smått och blanda med majonäs och creme fraîche och krydda med citronpeppar. Vansinnigt gott och gulan löses i princip upp när man rör runt det. Gillar du inte majonnäs så kör på bara creme fraîche! Röran kan du sen ha på en macka :)

• annca

* Hackat blandat med tonfisk i olja, lite majonäs, gröna ärtor och lite purjolök på en toast

* Riktigt grov hålkaka, nästan fiskt bröd,  med tunnt skivat medelkokt ägg och skivad tomat. Nägra fnyk majonäs och hackad gräslök.

* i en äkta spansk vitlökssoppa!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

(själv måste jag säga att vitlökssoppan är mitt favoritval när det gäller "äggmat"!)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Celest

Ett tips om du vill slippa gulan är ju att köpa kronäggs eller svenska lantäggs kylda "flaskor" med flytande ren äggvita. Ner i pannan och göra äggröra. Till det kan du ha vadsom helst.

Är ett billigt alternativ då inget slängs.

De är på en liter och kostar mellan 25-30 kr.

• bach

Inte pasta till det är en som som är säker....Tungan ute

Svar på tråden kokt ägg och vad?