• Adidas16

Behöver snabbb hjälp idag ang mammapenningen (glapp mellan jobben)

Kom och tänka på en sak att detta kanske kommer drabba mig sen. Därför vill jag fråga er som kan detta, jag slutar på mitt sommarjobb som jag haft sen maj idag för att vi ska åka utomlands nu på två veckor på måndag så idag är min sista arbetsdag. När vi kommer hem den 28 så börjar jag det nya jobbet den 30.e och har en provanställning.

Då är min fråga nu kommer jag behöva skriva in mig på arbetsförmedlingen dessa 2 veckor för att skydda penningen? Eller hur funkar det? Snälla hjälpa mig va händer om jag inget gör, räknas inte dessa 3,5 halv månads jobb då? Har pluggat i 3,5 år och blev färdig denna sommar.

Behöver hjälp snabbt för idag är min sista dag!

• Svar på tråden Behöver snabbb hjälp idag ang mammapenningen (glapp mellan jobben)
  • Maria Elise

Jag ställde en liknande fråga häromveckan då jag hade fem dagar mellan mina jobb. Jag behövde inte göra något men det var för att jag varit mer än sex månader på förra jobbet. Tror därför att det är annorlunda för dig och att du måste skriva in dig på af.

• Nussebarnet

Jag är inte helt 100 men jag tror att du måste skriva in dig på AF för att det ska räknas. Om inte annat är det lika bra att göra det. Sen vet jag inte riktigt hur AF ser på att man åker på semester, om man automatiskt blir utskriven under den tiden och sedan måste skriva in sig igen. Lättast är nog att ringa både FK och AF och prata med dem.

• Adidas16

Jag pratade med min nuvarande chef. Han kunde gå med på att skriva kontrakt till det datumet dagen innan jag börjar det andra. Så det inte blir något hopp med anställning. Så kontrakt kommer finnas att jag är anställd men jag kommer inget jobba. Räknas det då? Då ska jag inte behöva skriva in mig? Känns så onödigt att ringa på måndag att jag ska skriva in mig men jag kommer ju inte kunna åka dit? För på eftermiddagen åker vi!! Struligt allt ska va jämt!

• Nussebarnet

Då bör det inte vara några problem eftersom du har kontrakt till du ska börja nästa jobb. Ja det är klyddigt och det är inte lätt att hålla reda på vad som gäller för det ena och det andra. Lycka till och hoppas att allt löser sig!

• Adidas16

Det känns som det inte borde vara några problem. FK har sommartider nu så man kan inte nå dem på helgen så får ringa på måndag och fråga så kanske det lugnar mina nerver :) tack tack

• CeeJay

3,5 månaders arbete räknas inte som grund för SGI. Om du däremot har en tidigare SGI som du skyddar ska du arbeta, söka arbete, vara FP-ledig, ha betald semester osv varje dag fram till barnets födelse för att det ska räknas, dvs det får inte vara något glapp.

Om du har kontrakt men inte arbetar tror jag ändå det blir ett glapp, men jag är osäker där eftersom den frågan har aldrig kommit upp tidigare i min värld  

• Adidas16

Blir ju inte bara 3,5 månad arbete!?!?!?!?! Dem som jag nu har gjort. Kommer ju jobba nu och så långt fram till födseln jag bara kan. Så du har aldrig varit med om att någon har bytt jobb och har haft ledigt och varit på semester i två veckor innan man börjar det nya jobbet???

Svar på tråden Behöver snabbb hjälp idag ang mammapenningen (glapp mellan jobben)