• courageous flower

Köper ni begagnade böcker

Ni som köper begagnade böcker, var gör ni det nånstans? Loppis, antikvariat, välgörenhetsställe typ Erikshjälpen, blocket, tradera eller nån annanstans?

Själv köper jag mest på antikvariat, tycker de är så mysiga. Det är rätt kul att läsa äldre litteratur dessutom som gamla flickböcker, riktigt tidiigt utgivna barnböcker och lyrik. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade böcker
  • Björnmossa

Äldre böcker oftast begagnat, nyutkomna och ovanliga/utländska brukar man få lov att köpa nytt.

Köper helst på Myrorna, loppis osv eftersom det är billigare än antikvariaten. Men har (typ) köpstopp för tillfället...

• Fidelis ad urnam
    Themis skrev 2012-08-08 22:18:23 följande:
    Men kurslitteratur är ju lite speciellt, de flesta begagnade böcker är skönlitteratur och då är det inte många som behandlar den så.
    Jag klarar inte av att läsa någon form av litteratur där böckerna har misshandlats. Har nog aldrig sett en begagnat bok som inte har bruten rygg, hundöron osv osv. Men så letar inte jag runt på antikvariat heller, så jag har nog aldrig sett de riktigt välvårdade och fina gamla böckerna. 
  • aldrigmer
    Fidelis ad urnam skrev 2012-08-08 22:21:29 följande:
    Jag klarar inte av att läsa någon form av litteratur där böckerna har misshandlats. Har nog aldrig sett en begagnat bok som inte har bruten rygg, hundöron osv osv. Men så letar inte jag runt på antikvariat heller, så jag har nog aldrig sett de riktigt välvårdade och fina gamla böckerna. 
    Ibland har det skrivits i biblioteksböcker och det kan faktiskt vara kul. Man får se saker ur ett annat perspektiv. Någon före mig har engagerats så till den milda grad att denne skrivit. Kul! Solig
  • Bling1975

Nej - inte längre för nu köper jag bara digitala böcker till telefonen och läsplattan. Men tidigare kunde jag köpa begagnat om jag hittade något på en loppis eller secondhand butik, jag föredrar dock att läsa på engelska så det blev oftare när jag bodde i London.

• Fidelis ad urnam
    aldrigmer skrev 2012-08-08 22:25:26 följande:
    Ibland har det skrivits i biblioteksböcker och det kan faktiskt vara kul. Man får se saker ur ett annat perspektiv. Någon före mig har engagerats så till den milda grad att denne skrivit. Kul! Solig
    Inte det minsta kul, enbart störande och respektlöst. Jag tål det inte och skulle aldrig göra någonting liknande. 
    Blev tvungen att låna en bok inför första kursen på utbildningen jag går nu, boken hade lång leveranstid och vi var många som gick utan den. Boken jag lånade var så förstörd av klotter, highlighting och hundöron att det knappt gick att läsa den.
    Nej fy, köper nytt som sagt.

Men, om man inte har min störning (börjar tro att det är en störning då jag inte kan koncentrera mig om det är kludd i böcker) så är det väl ingen fara. Bryr mig inte om hur andra gör, är bara glad att andra köper begagnat för då får jag mina böcker sålda  
  • Regnig måndag

På antikvariat möjligen men då ska det vara speciella böcker.

Jag anser att det är spöstraff på hundöron därför går begagnat oftast bort.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Agapi

Jag bor utomlands så när jag väl är i Sverige köper jag väldigt mycket böcker. Här är de så dyrt (ca 15euro för en pocket) och väldigt dåligt utbud. Oftast när jag åker hem så har jag långa listor med böcker jag ska köpa. Så då handlar jag mest nytt. Men när jag går förbi någon secondhand så går jag gärna in och kollar på böckerna och hittar jag något intressant så köper jag gärna. 10 eller 20 kr brukar de ta för böckerna på loppisen som ligger närmast mina föräldrar. Och de är ju toppen! Men eftersom jag aldrig vet vad som finns och är i Sverige en begränsad tid så har jag inte tid att åka runt och leta efter de titlar jag är ute efter.

Jag har inget alls emot hundöron och att boken ser läst ut. Sålänge den hänger ihop och inte är kluddad i. Jag sparar dessutom alla mina böcker förutom de som jag verkligen inte gillade. Älskar att läsa ut en bok och sätta in den i bokhyllan!

Kanske någon här som vet några extra bra ställen i Göteborg för begagnade böcker? 

• AnnaGreta 378
    nirakanna2 skrev 2012-08-08 21:25:44 följande:
    Jag har köpt mycket böcker på secondhand, men är på avvänjning

Samma här. Slut på bokhyllor liksom.
  • AnnaGreta 378
    aldrigmer skrev 2012-08-08 22:25:26 följande:

Älskar det också!
  • AnnaGreta 378

Så spännande med dedikationer på beg. böcker också. "Till Signe på 17-års dagen från Mamma."

Vem var Signe? Tyckte hon om boken? Hur hamnade den här?   Triggar min fantasi enormt!

Svar på tråden Köper ni begagnade böcker