Inlägg från: Lilia |Visa alla inlägg
  • Lilia

Lura i en vegetarian kött

Det är så att min tonårsdotter har fått för sig att bli vegetarian och hon vägrar äta kötträtterna jag gör. Jag har nu bytt taktik så istället för att tjata på henne tänker jag låsas att jag tycker det är helt okej, samtidigt som jag lurar i henne så mycket kött så möjligt. Vad är era bästa tips? Jag har redan tänkt på köttbuljong, men kan man köpa vanlig korv och låsas att det är sojakorv eller är det för uppenbart?

• Svar på tråden Lura i en vegetarian kött
  • Lilia
    tahira skrev 2012-08-07 19:38:08 följande:
    Är det inte enklare att bara låta henne fixa sin egen mat?

Nej, jag vill inte att hon får näringsbrist!
  • Lilia
    Maddy skrev 2012-08-07 19:59:24 följande:
    Det är bara en fas. Släpp det. Håller med ovan, låt henne fixa eget. Då kortar du dessutom ner prövotiden :)

Okej =)
  • Lilia
    tahira skrev 2012-08-07 20:04:00 följande:
    Vilken "näring" tror du det är i köttbuljong?

Mer än det är i sallad. Så bad jag ju om mer tips. =)
  • Lilia
    Dr Evans skrev 2012-08-07 20:08:28 följande:
    Fy fan. Låt henne vara vegetarian. Det lär inte gå någon nöd på henne. Intressera dig mer för vegetarisk matlagning istället för att hitta sätt att lura i henne korv.

Varför ska jag behöva laga specialmat och se till att hon får näringsbrist?
  • Lilia
    Dr Evans skrev 2012-08-07 20:08:28 följande:
    Fy fan. Låt henne vara vegetarian. Det lär inte gå någon nöd på henne. Intressera dig mer för vegetarisk matlagning istället för att hitta sätt att lura i henne korv.

Hon måste ju få i sig näringen hon behöver.
  • Lilia
    Catbride skrev 2012-08-07 20:11:18 följande:
    Blanda ut quorn-färsen med köttfärs... Ser ju rätt lika ut, så det kanske hon inte märker. Tänkte i Tacos å så...

Det var en jättebra idé, tack så mycket! =)
  • Lilia
    Dr Evans skrev 2012-08-07 20:15:02 följande:
    Men om du häller i lite linser i köttbuljongen och sedan kokar griskorven däri så tror hon nog att det är sojakorv? Och då får hon ju i sig allt hon behöver! Korv och buljong! Glöm inte servera detta med ett stort glas mjölk!

Superbra tips! =)
  • Lilia
    Rocket Mania skrev 2012-08-07 20:13:45 följande:
    Och det får inte vegetarianer menar du?

Nej, såklart inte!
  • Lilia
    Flo skrev 2012-08-07 20:17:55 följande:
    Om hon äter sallad som vegetarisk kost så har du misslyckats totalt med att förstå vad vegetarisk mat är samt att ge din dotter rätt kunskaper om den kost hon vill äta.

Man äter ju sallad, kött, potatis och sås i olika former. Tar man bort köttet är det inte så mycket kvar.u
  • Lilia
    Rocket Mania skrev 2012-08-07 20:17:21 följande:
    Med andra ord ytterligare en blajtråd som ska vara "rolig".

Ok. Då vet vi. Otroligt skojigt.  

Tack, tack! =D
  • Lilia
    Flo skrev 2012-08-07 20:21:49 följande:
    Well, du får väl misslyckats totalt med allt i stort sett... En förälder som inte intresserar sig i sitt barns kost, varken genom att lära sig vad den egentligen går ut på eller låta sitt barn äta enligt kosten är inte en bra förälder enligt mig. Helt okej att du inte laga maten, men jag tycker att du har en skyldighet som förälder att låta ditt barn äta vad barnet vill och lära dig om kosten. Ifall du bryr dig om att ditt barn får i sig rätt näring dvs...

Det gör jag ju, det är därför jag lurar i henne kött.
  • Lilia
    IsadorasMamma skrev 2012-08-07 20:23:59 följande:
    Haha lycka till!

Det är som med rökning ungefär....

Ickerökare som känner hur illa det luktar men inte rökare.

Vi vegetarianer känner lukten av lik direkt.

Det får vi väl se! =)
  • Lilia
    Simbiz skrev 2012-08-07 20:27:16 följande:
    Om du menar allvar med det du skriver som jag inte tror, tycker jag verkligen synd om din dotter och dig.

Läs på lite om vad man ska lägga till i kosten om man tar bort kött. Känner många som är vegetarian och INGEN av dem lider av näringsbrist.

En av mina elever ville också bli vegetarian men efter två veckor med böner och linser ist för kött började hon äta kött igen. Som tidigare skrev kan vara en fas, lägga vegkost så får du se.

Hur vet du att de inte har näringsbrist?
  • Lilia
    Flo skrev 2012-08-07 20:34:21 följande:
    Hur som helst är det ett ämne som är värt att diskuteras. Skulle inte förvåna mig om det finns någon på FL som inte har någon som helst kunskap om vegetarisk kost....

Säkert, precis som de som förutsätter att det bara är en fas.
Svar på tråden Lura i en vegetarian kött