• Duefigli

Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!

Sonen har tills nu sovit i vagn på förskolan och jag har verkligen sett det som en fördel. Frisk luft, inga baciller med delade madrasser etc.

Dock har vi nu bytt förskola och där vill de inte att barnen sover i vargna utomhus, utan just på madrasser tillsammans.

Jag tycker det känns jättetrist, men vet inte om jag kan ställa kravet att just mitt barn ska undantas och fortsätta sova ute.

De delar filtar och kuddar vilket får mig att BÄVA för alla baciller när höstens förkylningar drar igång. Frågade direkt om man inte kan ta med egna grejer, eller att barnen tilldelas egna från dagiset som de sedan har mellan tvättarna, men personalen skruvade på sig och menade att det verkar bökigt.

Hur ser detut på era förskolor? Ge mig lite argument som är bra för det jag redan instinktivt känner - bläää.

• Svar på tråden Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!
  • fortsätt paddla

Madrasser, kuddar och filt är fsk men dom är märka. Vet inte hur ofta det tvättas dock...

• Vickan I

På vår förskola sover de inne. Men de sover på samma plats med samma madrassöverdrag hela veckan. Barnet har egen kudde och täcke hemifrån. Varje fredag får föräldern ta med sig örngott, filt och madrassöverdrag hem och tvätta och bädda på måndagen.

• Agdastina

När jag arbetade på förskola och småbarnsavdelning, så hade varje barn en upp märkt  madrass med namn med ett madrassskydd på (som ett dra-på-lakan) en filt och en kudde med örngott från förskolan.  Efter vila så ställde det in i ett "uppdelat" skåp så alla barn hade en "lucka" var för madrass respektive kudde och filt. 1 gång i veckan tvättades och torktumlares örngott, madrasskydd och filtar.  

Ibland om det var mycket snor  eller dyl tex mat så byttes allt, oftare. Kissa dom på sig så bytes allt så klart och madrassen spritsa med desinfektionsmedel.     

Rummet vädrades före och efter vilan. 

Ville dom ha eget med sig så fick dom men då bad vi att dom tvätta det själva=) 

Har även arbetat på förskola där barn sov i vagn ute, men såg egentligen ingen skillnad rent bacillmässigt. Barnen var lika snorig vare sig dom sov ute eller inne=S Barn brukar var snoriga från september till maj som det ser ut i alla fall dom yngsta. 

• YummyMami

Äh, de turas ändå om att suga på leksakerna! Dela täcken och kuddar är ju det minsta faran för förkylningspridning!

Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Mercurialis

På den förskola äldsta barnet gick på, när han sov middag, sov barnen inomhus på madrasser. Varje barn hade en egen madrass och en egen filt, som inte delades med någon annan. Om barnet ville ha en kudde, tog man med sig en sådan hemifrån och den förvarades sedan på barnets plats i kapprummet.

På barnens nuvarande förskola sover barnen utomhus, två och två bredvid varandra i en vagn i vagnar som tilhandahålls av förskolan.  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cloudyberry

Många förskolor envisas med detta otyg och i mina ögon så kan det bara finnas en rimlig förklaring; de vill ha många barn som är sjuka så att de slipper ha hand om hela gruppen. Det finns ingen annan logik i det hela.

• Duefigli

Tack för er input. 

Jag VET att det snoras och delas bakterier även under resten av dagen, självklart smittas ungarna oavsett om de sover inne eller ute. 

Men jag har alltid sett det som en fördel med utesovandet just för att jag tror frisk luft är bra, även vintertid. Sedan tycker jag faktiskt att just kuddar och sådant är rätt sunkigt att dela på, speciellt när det är förkylningstider. Gegga med andras snor -  det bär mig emot helt enkelt. 

Jag ska nog lyfta frågan igen och se om vi inte kan ta e degna grejer i det fall han ändå måste sova inne.  

• Anna Svenssonliv

De har garderober m fack där varje madrass står för sig själv. Barnen har namnmärkta fack där madrass, filt och kudde förvaras. Filt och kudde har de flesta tagit hemifrån. Funkar bra och om föräldrarna inte tagit hem för tvätt när det behövs så lägger personalen det smutsiga i barnets låda ( i entre'n)

• basio

Jag har varit med om alla möjliga varianter både som förälder och som förskollärare. Som förälder föredrar jag helt klart att barnen sover utomhus i vagnar så länge det finns ett bra skydd för väder (tex inte stå i gassande sol på sommaren eller i värsta blåshålet på vintern). Som förskollärare är jag lite delad...

På mina barns första förskola sov de ute i vagnar, problemet var bara att alla barnen sov två och två i syskonvagnar. Helt vansinnigt trångt och de hostade och snorade överallt på varandra. Dessutom stod de i gassande solsken på sommaren (mina pojkar var dränkta i svett när jag hämtade dem!) och på vintern fanns inget annat skydd än regnskyddet. Sedan kom de till en förskola där alla sov på madrasser i samma rum, men alla hade sin egen madrass och alltid samma täcke och kudde som tvättades minst en gång i veckan. Det fungerade jättebra även om jag tycker att det är bra för barnen att sova ute.

Som förskollärare är det bekvämt och bättre för kroppen om barnen sover på madrasser. Du slipper att lyfta tunga barn i och ur vagnar, klä på och av varma kläder på vintern osv. Men samtidigt behöver de vakna barnen inte tänka så mycket på att de kan störa om de små sover utomhus och de är inomhus. Och jag tycker som sagt att det är bra för barnen att sova utomhus. Men har alla barnen sin egen madrass, täcke och kudde tycker jag att det fungerar utmärkt att sova inomhus.

• Hedebris

alla barn har sin egen låda fär vi lägger en filt, kudde och barnens snutte. De har samma mellan tvättarna. DVS de delar inte

• BeanBag

Hos oss står förskolan för madrasser, filtar och kuddar men alla barn har en "egen" madrass som är märkta med deras namn och de har var sin hylla i madrasskåpen där deras kuddar och filtar ligger.
    örngott, filtar och madrassöverdrag tvättas varje vecka.

• izado

"Mina" barn sover inne. På madrasser med madrassöverdrag.
    Madrasserna är märkta, överdragen tvättas varannan vecka samt vid behov.
    Filtarna är förskolans och tvättas som överdragen
    De flesta barn har egna kuddar (vi ber om det både för tryggheten och för att det känns trivsammare) de egna kuddarna får föräldrarna tvätta och de som "lånar" kuddar av oss märks och tvättas såsom filtar och madrassöverdrag.

Själva madrasserna sprittvättas vid behov samt vid överdragsbyten.

Den största smittokällan tycker jag är barn som kommer tillbaka till förskolan INNAN de är helt friska. Tyvärr.

• lilleskutto

på vår förskola ser man helst att barnen sover i vagnar ute på altanen men visst har de även barn som sover inne på madrasser men vilka "rutiner" de har för dessa vet jag inte. bryr mig inte så mycket heller då mitt barn ligger i sin vagn ute.

• Natulcien
    izado skrev 2012-08-12 17:31:26 följande:
    Den största smittokällan tycker jag är barn som kommer tillbaka till förskolan INNAN de är helt friska. Tyvärr.
    Jamen precis! Hur de sover gör knappast varken från eller till när de ändå frotteras med varann hela dagen...
Svar på tråden Måste sova på madrasser - kuddar och filtar delas. Bacillbonanza?!