Vildros81 skrev 2018-08-10 22:15:32 följande:
Jag håller med dig om att man på något sätt tycks fastna i ett partnerbeteende.
Även om jag på ett logiskt plan förstår att hans narcissistiska drag är en personlighetsstörning och att han därför måste behandlas annorlunda, så kan jag inte på ett känslomässigt plan släppa mina förhoppningar om att han ska förstå, att det ska gå att nå fram till honom, att det fortfarande finns ett vi kvar någonstans att bygga vårt samarbete på. Men då blir ju konsekvensen istället att jag hela tiden blir sårad eftersom han är omöjlig att kommunicera med, inte kan ta ansvar, saknar empati och respekt för andra människor och är helt blind för något annat än sina egna behov, osv. Det är bara så otroligt svårt att acceptera att en person faktiskt är sån, att han inte bara håller upp en stolt fasad utan att han faktiskt inte förstår bättre.
Men du har helt rätt i att rätt taktik är att spela med i deras spel, att klappa dem medhårs, men alltid ha ögon i nacken och vara förberedd med en Plan B. Jag hoppas verkligen att jag kan lägga mina känslor åt sidan och köra det spelet, för både min och vårt barns skull.
Jag känner igen mig så precis i det du beskriver. Jag minns hur jag vred ur det allra sista krafterna i mig i mina försök att hjälpa honom när han var i en depressiv period. Det var som att det bara inte gick att släppa honom hur illa han än betedde sig, typ det du nämner ovan men även år av otrohet.
Narcissister tycker sig ha rätt till det och tar gärna till det när de anser att partnern inte är tillräckligt boostande och bekräftande (svårt att klara det 100% när man är utsatt för denna misshandel, eller hur?), eller uppfyller deras fantasier om den perfekta partnern.
Du måste vara rädd om dig själv eftersom narcissisten inte är det. Han får näring av just detta empatiska beteende och är inte intresserad av att lösa något eller av någon annans åsikter och känslor. Det är oerhört svårt att ta sig loss, eftersom du blivit medberoende. Du måste först förstå vad du är utsatt för (på riktigt, inom dig) och att det är en lång process att bli dig själv igen. Vi pratar år.
Det är samma mönster som drabbar en som lever med en gravt alkoholiserad partner, man har med tiden lärt sig att hantera att vara just där vid hans/hennes sida, och är alltför psykiskt tiltuftsad för gå. Man blir så medberoende att man inte förstår vad normalt är.