• rosentagg

Träna bort gravid-kroppen efter förlossning?

Halloj! Snart dag att få bebis å jag funderar på när å hur man kan börja träna? Har varit rätt stilla pga fogar o annat, å känner mig lite taggad att få igång kroppen igen... När kan man börja å e de nån som har tips på typ av träning? :)

• Svar på tråden Träna bort gravid-kroppen efter förlossning?
  • Smam

Du kan nog börja när du känner för det :) Vet att man ska låta magmusklerna läka ihop igen om dom delat sig innan man tränar. Tycker många börjar ca 3 månader efter förlossningen. Min son är 7 veckor och skulle vilja träna nu men har inte alls ork eller tid till det. Bebisen tar upp den mesta tiden så ha inte för stora förhoppningar om att finna tid till träning tidigt efter förlossningen :) Tips på träning har jag tyvärr inte, skulle också vilja ha tips. 

• partouze

Promenera är effektivt. Gick ner från 65-45 fyra månader efter förlossning. Promenera kan du göra när som :)! J

• EhjärtarP

Det beror på vad det är för träning du tänkt utföra :). Magmusklerna ska man låta läka ihop som en annan skrev och vara försiktig med, detsamma gäller löpning en tid efter förlossningen. Har läst att man helst ska vänta i 4 månader efteråt, detta pga att löpning frestar på bäckenbotten, så man ska träna upp den först igen efter förlossningen så man inte riskerar framfall bland annat. Sen har man även hormoner kvar efter förlossningen som kan sitta i flera månader, börjar man träna för hårt för tidigt kan man därför få problem med foglossning och även kronisk foglossning om man har otur.
    Jag skulle nog rekommendera promenader i första hand :), och sen stegvis börja känna av vad kroppen orkar med.

Min bebis är tre månader nu och jag går promenader än. Hade inte mycket problem med foglossning under graviditeten, men känner av det lite nu och vågar nog inte ge mig på att löpa ännu då jag kan få ont efter att ha gått långa promenader bara.

Jag gick upp 23kg och har bara 4kg kvar till ursprungsvikten, och det enda jag har gjort är tänka på vad jag äter och promenera (inte promenerat så mycket som jag borde ska tilläggas). Så känn ingen stress :)

• Jernhagensusanne

promenera mycket.. Det gjorde jag. Till och med samma dag jag kom hem från bb. Men jag tränade ända in till förlossningen. Känn efter vad kroppen säger! Sen efter ett par veckor började jag med lite hemma träning med vikter. Gick bra! Men se upp att träna magen för tidigt. Gör du fel så kan musklerna dela på sig och då blir effekten tvärtom.. lycka till!

Svar på tråden Träna bort gravid-kroppen efter förlossning?