Snart dags för dagis...
smulan8504 skrev 2012-08-01 22:01:49 följande:
Hujedamej...Vår lilla son är redan 15 månader och det är snart dags för inskolning på dagis! Det känns så himla fel, då jag mycket väl hade velat vara hemma med honom tills han är två år iaf! Men nu är mina mamma-dagar slut, och pappan får inga dagar pga att han jobbar i Norge. Så nu har vi inget val längre, jag måste börja jobba...
Jag tycker inte att barn under två år ska vara på dagis, de borde få vara hemma med sin mamma och pappa när de är så små!
Jag har själv jobbat på dagis och tycker inte att det är rättvist mot barnen då de måste vara där mellan 7-17.30, 5 dagar i veckan! de hinner ju knappast se sina föräldrar på veckodagarna, de blir ju uppfostrade på dagis! Många föräldrar skolan in sina små barn helst innan dem har fyllt ett år! Varför har så många så bråttom med att börja jobba? har man det så dåligt ställt kanske man borde ha tänkt till innan man skaffade 2, 3, 4 ungar!
Förstår inte hur mammor kan tycka att det är tråkigt att gå hemma och vara mammaledig! det är ju helt underbart att få se sitt lilla barn växa och utvecklas! Det finns ju så mycket att göra, det är ju bara upp till en själv vad man gör med den tiden!
Denna tid kommer aldrig tillbaka, kan man inte leva lite snålt i några år då, så man kan få vara så mycket som möjligt med sina barn?! Vara med dem, leka med dem, åka på aktiviteter tillsammans, som en familj.
Kariären hinner man med, man har många många år på sig att tjäna pengar om det är det man vill..
Jaa, jag tycker synd om vissa barn, så är det bara.
tack för mig, hej.
Jag är ensamstående mamma. FP-pengarna räcker inte till mat, hyra, räkningar, kläder, blöjor osv. Jag kan ju inte gå och låna pengar av mina släktingar hur länge som helst. Jag måste ju kunna betala av mina skulder till dem också innan jag dör.
Det är helt enkelt så att alla har inte råd att vara hemma hur länge som helst med sina barn. Jag skulle gärna vara hemma lite till med min skrutt men jag har varit tvungen att skola in henne hos dagmamman och ska börja jobba om en vecka. Då är skrutt 13 månader. Jag litar på den dagmamma hon fått och jag vet att det kommer att vara bra för henne då jag mer och mer ser att hon behöver något jag inte kan ge henne. Hon behöver mer barn runt sig och barnen på gården här är antingen för små eller för stora för att intressera sig för min dotter. Hos dagmamman finns ett till barn i hennes ålder samt ett lite äldre.
Nu har jag turen att ha såpass bra lön så jag tror att vi ska klara oss på 75% av den. Men eftersom jag pendlar till mitt jobb så är skrutt hos dagmamman 100% ändå vilket jag inte heller vill men jag tror inte jag kan gå ner mer i lön. Vi måste ju som sagt var kunna betala hyra, mat, räkningar, kläder, blöjor osv.