• che71

3 missfall

Hej!
    Finns det någon här som efter 3 missfall lyckades få barn?
    Vilken hjälp fick ni?
    Vad ingår i en missfallsutredning?

Jag är snart 41 år o vi har försökt få barn i 2 år nu.

Första missfallet i v. 6 efter influensa.
    Sen tog det 1 år innan vi lyckades igen (då med hjälp av Pergotime) o då gick vi så långt att vi såg ett litet hjärta slå i v. 8 på VUL men så blev det ändå missfall i vecka 11.
    Nu har vi precis gjort VUL o fått reda på att 3:e graviditeten också blivit missfall, vecka 9 skulle det vara nu men fostret hade avstannat i utvecklingen o jag måste in till KK för att "sätta igång" blödningen.Gråter

Vad händer nu?

• Svar på tråden 3 missfall
  • Pimpinellan
    che71 skrev 2012-08-06 19:56:20 följande:
    Men var går åldersgränsen då?
    Hoppas ni lyckas snart!!!!

E vitamin ? Hur mycket ska man ta?

På IVF och fertilitetskliniker vid 43 fyllda,via landstinget tidigare än så utom möjligen vid m.f där de tydligen kan sträcka sig till runt 41.Pergo efter 40 får väldigt få t.e.x.

Jag tar en e-vitamin,det är dosen på den sorten. Ger bättre hy så det påverkar även slemhinnorna.
  • che71

Var på KK nyss.
    Allt har tydligen inte blött ut.Obestämd
    Fast jag blödde med de där tabletterna som skulle stöta ut resterna.
    Nu har jag inte blött alls på 3 dagar o var så "glad" att det var över.
    Men nu måste jag ta tabletter 3 dagar till o få ont o blöda
    o så vänta 3 hela veckor till ny efterkontroll o se om allt är som det ska.
    Fy vad trist att det ska ta ännu längre tid...jag orkar bara inte mer.
    Jag som började känna hopp o se framåt igen

• Pimpinellan

Jag vet hur träligt det är. Men det funkade ju andra gången för mig,då kom allt ut med besked,lite väl häftigt på en gång dessutom. Jag småblödde totalt 2,5 vecka,men var ändå på efterkontroll efter en vecka och allt var då ute. 3 veckor lät länge! Det är "bara"bita ihop och kämpa vidare,man har inget val tyvärr...

• skegg

Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Gjorde utredning på Sahlgrenska, inga fel hittades.
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Obefintlig forskning på upprepade missfall. Läkare i Borås har en studie.
    Han är hur bra som helst, han tar prover o är mkt noggrann!
    Kontakta honom på:

lennart.blomqvist@vgregion.se

Han ringer upp o är mkt hjälpsam o tillmötesgående!

Läs mer om studien på:

www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.ht...

Lycka till o ställ gärna frågor!

• che71

VUL idag visade inga rester längre.
    Så skönt! Nu kan vi börja försöka igen...väntar spänt på ÄL!!Glad

• Pimpinellan

skegg: det råder delade meningar inom vården ang, det där med rh-faktorn,men här ger de alla som fått m.f och passerar vården den där sprutan om man passerat v.6 så jag fick den trots att jag inte skrapades. Sen visade det sig ändå att maken är rh-negativ han med-hittade lumparpappren- så det är inte vårt problem. Grattis till att ha lyckats,tyvärr funkar inte Trombyl än så länge på mig,men jag ska ta Innohep nästa gång så får vi se.

Che: säger väl samma sak här-bra att kroppen funkar igen,det känns alltid skönt att kunna börja ta nya tag igen!

• skegg
    Pimpinellan skrev 2012-08-29 20:56:01 följande:
    skegg: det råder delade meningar inom vården ang, det där med rh-faktorn,men här ger de alla som fått m.f och passerar vården den där sprutan om man passerat v.6 så jag fick den trots att jag inte skrapades. Sen visade det sig ändå att maken är rh-negativ han med-hittade lumparpappren- så det är inte vårt problem. Grattis till att ha lyckats,tyvärr funkar inte Trombyl än så länge på mig,men jag ska ta Innohep nästa gång så får vi se.

Che: säger väl samma sak här-bra att kroppen funkar igen,det känns alltid skönt att kunna börja ta nya tag igen!
    Men om Rh-faktorn spelar in så är det ju dumt om alla som får missfall o är Rh- inte får sprutan, i HELA Sverige.
    Bor i Göteborg o har vart på Sahlgrenska (Reproduktionsmedicin) samt Carlanderska, där har det inte vart tal om att få en spruta.
    Kanske kan hjälpa ngn iallafall.

• che71

Hur går det för er tjejer?
    Tror att mensen är på gång här.Obestämd

i så fall var det extremt tidig ÄL på typ dag 7-8 (jag började testa på dag 8 o i 1 vecka = ingen ÄL)
    idag är det dag 21 bara.
    Så cykeln har blivit ännu kortare nu tydligen.

ska försöka med Pergotime igen nu

• TWH
    che71 skrev 2012-09-13 19:15:45 följande:
    Hur går det för er tjejer? Tror att mensen är på gång här. i så fall var det extremt tidig ÄL på typ dag 7-8 (jag började testa på dag 8 o i 1 vecka = ingen ÄL) idag är det dag 21 bara. Så cykeln har blivit ännu kortare nu tydligen. ska försöka med Pergotime igen nu

Hej Che, jag håller normalt sätt till i en annan tråd men såg att du hade influensa vid 1a graviditeten. Brukar du få en sjukdomskänsla närdu blir gravid?
  • che71
    TWH skrev 2012-09-13 19:59:32 följande:

Hej Che, jag håller normalt sätt till i en annan tråd men såg att du hade influensa vid 1a graviditeten. Brukar du få en sjukdomskänsla närdu blir gravid?
    Hej!
    Nej det har jag inte...det var nog bara himla otur att jag fick influensa då, det var precis efter jul...kanske inte alls hade med missfallet att göra, men hög feber är ju aldrig bra som gravid.
    De andra 2 gångerna har jag mått bra, bara varit trött o hungrig.(o andra gången hann jag må lite illa i några veckor också)

Missfallsutredningen är igång - de har hittat en APC resistens (heterozygot) dvs något ökad risk för blodproppar.
    Jag hoppas få blodförtunnande nästa gång.
  • Pimpinellan

Jag blev förkyld samma dag som mensen kom vilket har skjutit på min äl. Rejält mycket jämfört med sommaren när jag hade äl dag 12,11 och 10. Dag 11 idag och få tecken på äl så vi får väl se...

• che71
    Pimpinellan skrev 2012-09-14 13:43:07 följande:
    Jag blev förkyld samma dag som mensen kom vilket har skjutit på min äl. Rejält mycket jämfört med sommaren när jag hade äl dag 12,11 och 10. Dag 11 idag och få tecken på äl så vi får väl se...
    OK så en förkylning kan flytta ÄL, det visste jag inte.

Jag fick i alla fall mens igår kväll/natt Obestämd..så på måndag börjar jag med Pergotime.
  • Pimpinellan
    che71 skrev 2012-09-14 13:49:19 följande:
    OK så en förkylning kan flytta ÄL, det visste jag inte.

Jag fick i alla fall mens igår kväll/natt Obestämd..så på måndag börjar jag med Pergotime.

Tydligen,jag är ju fortfarande inte bra så kroppen orkar väl inte både bekämpa infektionen plus ägglossa.
    Kör hårt med pergon nu! Flört
Svar på tråden 3 missfall