Inlägg från: Jenna03 |Visa alla inlägg
  • Jenna03

Förskolepersonalen dödar djur!

MartinaE skrev 2012-07-31 19:55:22 följande:
    Jag är fsklärare och efter det att vi hade ett barn som fick ett stick och svällde upp i ansiktet inom några minuter så kommer jag hädanefter slå ihjäl varenda geting! Ambulans och helikopter fick komma. Det är det värsta jag varit med om i min yrkesroll. Flugor är äckliga, de sprider en massa bakterier, de ska dö! Myggor slår jag ihjäl så fort jag ser. Whats the problem?

Usch va hemkt med allergi!
  • Jenna03
    Aubree skrev 2012-07-31 23:22:06 följande:

Fortfarande ingen som vill berätta om ni är veganer/ vegetarianer eller om ni verkligen låter bli att döda flugor samtidigt som ni äter avlidna djur varje dag?

Haha, nej jag är faktiskt inte vegetarian. Det händer också att jag smäller flugor. Däremot vänder jag mig lite mot att man ofta slentrianmässigt dödar småkryp, när det ofta är lika enkelt att släppa ut dem, men är det tvunget att ha ihjäl dem så visst, då har jag förståelse för det. Jag tycker att man bör tänka lite extra på hur man agerar inför barnen. Om jag varje gång jag ser en spindel säger "Fy vad äcklig" så lär jag ju barnen att spindlar är otäcka. Om jag istället säger "Titta vilken fin spindel" så lär de sig att spindlar inte är farliga.
  • Jenna03
    Omorfia skrev 2012-08-01 09:03:19 följande:
    Jag är vegetarian och jag dödar djur, insekter då, som letar sig in i vår lägenhet. My turf liksom. Jag dödar aldrig djur utomhus, det är ju deras hem.

Men dödar du alla, även de som är lätta att släppa ut, spindlar t ex?
  • Jenna03

Ett tips på hur man fångar kryp. Sätt ett glas över å för sedan in ett vykort under. Sedan bär man ut krypet

• Jenna03
    Aubree skrev 2012-08-01 16:38:46 följande:
    Ja, det är ju en idé, gäller bara att förbereda med den utrustningen innan, men de minsta blir inte klämda då? Och de som flyger vilt blir det svårare med..

Jo, de e bara spindlar o getingar som sitter still som man kan ta så. Övriga är lite svårare. Har man en hel fluginvasion får man kanske slå dem, men någon enstaka fluga tycker jag bara e trevligt
  • Jenna03
    Antigua 09 skrev 2012-08-01 20:52:53 följande:
    Jag skulle vara tacksam om de dödade flugor och getingar på min sons förskola, skulle bli förvånad om de ine gjorde det. Hur fräscht är det med flugor som sitter på i princip allt och getingallergier? De är kryp!

Ja, men även kryp har ett liv . Men visst, är det väldigt många måste man kanske ta till smällan, men alla vi vuxna bör nog tänka oss för så att vi inte bara tar livet av andra varelser utan eftertanke.
  • Jenna03
    Rollergirl skrev 2012-08-01 23:04:32 följande:
    Ett liv jämfört med ett mänskligt liv?

Vilket trams. Inte döda insekter för att dom lever.

Det gjorde grisen du äter till middag också.  

Tja vem kan avgöra vems liv som är värdefullast. Men var och en får själv avgöra, jag smäller själv ihjäl flugor ibland, men får alltid lite dåligt samvete...
  • Jenna03
    Rollergirl skrev 2012-08-01 23:31:01 följande:
    Äter du kött till middag så ska du ha jävligt dåligt samvete. 

Eller du sparar det till småkryp? 

Haha, förstår vad du menar, men av någon anledning får jag dåligt samvete av att döda kryp, det känns mer onödigt än att äta. . De e ju lätt å bara släppa ut dem
  • Jenna03
    Pallas skrev 2012-08-02 13:56:56 följande:
    Ja, och jag är intresserad av just den här specifika förskolans miljöpolicy. Vad det står i den, alltså. För för mig finns det inte någon direkt koppling mellan dessa två saker. Det är ju inte så att husflugor och getingar är utrotningshotade, snarare kopplade till potentiell livsfara och sjukdomsspridning. 

Det står bland annat såhär: förskolan ska främja respekt för allt levande och omsorg om närmiljön.
  • Jenna03

För å förtydliga så har jag aldrig menat att man aldrig ska få slå ihjäl en fluga, jag menar bara att det kanske inte ska vara förstahandsalternativet, för då är det definitivt inte 'respekt för allt levande'

• Jenna03
    Pallas skrev 2012-08-02 14:59:00 följande:
    Men "respekt för" betyder inte automatiskt att man inte kan slå ihjäl en fluga som kan sprida sjukdomar, tex. Man kan mycket väl respektera flugor trots att man slår ihjäl en och annan som förirrat sig. Förstår du skillnaden?

Jag förstår precis, jag tycker också det kan vara ok å smälla ibland, det är det vanemässiga dödandet jag vänder mig lite emot. Man kan ju försöka få ut dem när det är möjligt
  • Jenna03
    Pallas skrev 2012-08-02 15:36:27 följande:
    Jag kanske har missat det, men jag tycker inte att det har framgått att det är så det går till på fsk.

Efter vad jag förstod hade de bara drämt till en geting på fönstret med flugsmällan. Men jag har ju inte hela bilden förstås, men sonen undrade lite förstås, för här hemma smäller vi oftast inte på fönstren. Då är de bättre å släppa ut.
  • Jenna03
    FruSen skrev 2012-08-02 19:34:51 följande:
    Har du frågat personalen hur det hela gick till och varför getingen bara smälldes ihjäl i fönstret?
    Nej, men det kanske man borde göra?
  • Jenna03
    Lisa med barn skrev 2012-08-02 21:27:33 följande:

Jag är också nyfiken! För om man äter kött så har man dödat djuret. Är det att visa respekt?
    Ja att döda för att äta känns mer resektfullt än att bara drämma ihjäl ett djur för att det är ivägen när man lika gärna kan släppa ut det, det tycker jag allt.
Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!